
CONTENTS:

M
E

D
I

A
 

B
U

L
L

E
T

I
N

A russian version is also available. If you wish to receive an electronic version of
this bulletin (Acrobat pdf version), please contact the responsible Editor.

Responsible Editor:
Vicken Cheterian, Geneva:
Helsinki Citizens’ Assembly, 41 rue de Zurich, 1201 Geneva. Tel: +41-22- 741 40
10, Fax: +41-22-738 94 19. E-mail: chetiri1@hei.unige.ch

Editors:
Shahin Rzaev, Baku:
Telephone: +994-12-90 67 13, e-mail: shahin@amnesty.Baku

Tamar Chikovani, Tbilisi:
Tel: +995-32- 96 42 64, e-mail: PR-tbilisi@iberiapac.ge

Nino Gelashvili, Tbilisi:
Tel: +995-32-99 96 02, fax: 99 08 33

Hagop Assatryan, Yerevan:
Tel: +37-42-58 22 97/58 24 83, e-mail: azg2@arminco.com

TR A NSC AUC ASUS
Number 2, October 1997

3

2

6

8

17

10

13

15

19

23

26

28

30

EDITORIAL
VICKEN CHETERIAN

PRINTING HOUSES AND PRESS DISTRIBUTION AGENCIES IN ARMENIA
ARA TADEVOSYAN

PRINTING HOUSES AND DISTRIBUTION CHANNELS OF MM IN GEORGIA
JOSEPH SIMONISHVILI

PRINTING HOUSES AND PRESS DISTRIBUTORS IN AZERBAIJAN
IRENA SEIDOVA

THE AUDIENCE OF MASS MEDIA IN AZERBAIJAN
GYLMAYA GASANOVA

THE AUDIENCE OF VARIOUS MM
GIGA KHVINGIA

THE AUDIENCE OF MASS MEDIA IN ARMENIA
TIGRAN NAGDALYAN

THE ROLE AND INFLUENCE OF THE ADVERTISING MARKET ON PRINTED MEDIA
JANNA KRIKOROVA

THE INFLUENCE OF ADVERTISING MARKET ON PRESS
NATIK ZARBALIEV

THE ROLE AND INFLUENCE OF THE ADVERTISING MARKET ON PRINTED MEDIA
NANA DEVDARIANI

THE ROLE AND INFLUENCE OF ADVERTISING MARKET ON ELECTRONIC MASS MEDIA
MOVSUM MAMEDZADE

THE PROBLEMS OF ARMENIAN CONTEMPORARY TV ADVERTISING
ARMEN ARZUMANYAN

THE INFLUENCE OF THE ADVERTISING MARKET ON ELECTRONIC MASS MEDIA
ZVIAD CORIDZE

Welcome !
Welcome to the electronic version of



the Transcaucasus Media Bulletin



Number 2, October 1997







Responsible Editor:



Vicken Cheterian, Geneva:



Helsinki Citizens  Assembly



41 rue de Zurich, 1201 Geneva.



Tel: +41-22- 741 40 10



Fax: +41-22-738 94 19.



E-mail: chetiri1@hei.unige.ch



2

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

Editorial
VICKEN CHETERIAN, PROJECT DIRECTOR, GENEVA

In Western Europe there are a number of view-
points concerning the role between the state
and means of mass information. For some, the
state should intervene as little as possible, leav-
ing the field free for private initiative, consid-
ered the only guarantee of objectivity. Others
argue that information diversity should be free
from the whims of publicity. Therefore, they
argue, the state should create material condi-
tions for the survival of information services
that are not attractive to advertisement.

In the Transcaucasus, there is no such debate.
Journalists participating in the Kutaisi Con-
ference (11-12 May), the papers of which are
published in this issue, agreed on one point:
in order to have an independent, non-manipu-
lated information flow, there should be an al-
ternative to the state to finance the mass me-
dia. Nearly everyone agreed that this source
should be the free-market in the form of ad-
vertisement. If such a market is in embryonic
shape today, most of the journalists expressed
hope that the actual privatization reforms will
eventually lead to the creation of an economic
basis for independent press.

Yet, the progress of market reforms in the
Transcaucasus and elsewhere in the former
Soviet republics does not provide much to
hope. In most cases, privatization did not lead
to the creation of «free markets» but to the
domination of monopolies. Often, the former
party leaders appropriate the lion share of what
is being privatized. The interrelation between
the elite in power and the new rich is direct.
In fact, it is difficult to distinguish between
the political and economic elites; it is one and

the same. Without being the protégé of the
supreme leader, it is difficult to be a prosper-
ing businessman for more than a short period
of time.

Another problem is the real identity of the
«independent» media in the Transcaucasus.
Under this title one can come across two types
of media outlets. The first are party organs,
either pro-governmental or belonging to op-
position parties. Those loyal to the  opposi-
tion, although more vivid, and critical towards
such social ills as corruption, nevertheless re-
main limited in their scope. They are instru-
ments of party propaganda and not of objec-
tive information. In some cases they even play
a dangerous role, being more radical than their
actual governments regarding the national
question and conflict resolution. The second
type is free of political loyalties, or at least seem
so. Regarding the fragile material conditions
of the Transcaucasian media, these indepen-
dent media have often no other choice but to
find a rich patron - itself related to the center
of decision making.

Then, the question is: what sector remains
to finance the independence of the mass
media? Foreign companies and advertise-
ments of imported products? Difficult to
believe. Equally difficult to imagine a free
media in societies which lack democratic
behavior in every other sphere. Although
the free media needs material conditions on
which to grow, it is difficult to imagine such
an eventuality separately from the emer-
gence of a broader civil society. •



3

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

From the very beginning of its activity the new
independent press of Armenia faced a great
deal of serious problems. Most of them re-
main unresolved or are only partially resolved.
Imperfections of publishing and distribution
services are the main problems hindering the
development of the free press. Owing to the
monopolies of the printing and distribution
services, the situation of the independent press
has become increasingly worse. Today, the vast
majority of our press is printed in the pub-
lishing house «Periodica» (former printing
house of the Communist Party of Armenia)
which is subordinated to the government.

For a while, the printing house «Mikael
Vardanyan», which belonged to the opposi-
tion party «Dashnaktsytsjun», was an alterna-
tive to the printing house «Periodica». «Mikael
Vardanyan» was reputed for its high quality
of printing and its access to an alternative
power supply, which was highly relevant dur-
ing the severe energy crisis. In December 1994
when the authorities suspended the activities
of the «Dashnaktsutsjun» party the printing
house «Mikael Vardanyan» and all MM sup-
ported by «Dashnaktsutsjun» were closed and
looted. Thus, the main and serious competi-
tor of «Periodica» was ruled out and the pub-
lishing house controlled by the government
became the monopoly in this field. It is worth
to mention here that at that time publishing
papers was sort of a heroism. Newspapers were
forced to purchase paper and printing molds
beforehand at very high prices, even though
this did not guarantee the regular issue of a
newspaper. Frequent power failures threatened
the printing of papers.

Purchased in advance, paper and printing
molds were being resold etc. I have to add

that later the situation improved and the chaos
ruling this sphere gradually disappeared.
However, shortly afterwards new problems
appeared. I would like to dwell upon some of
them in close connection with printing and
distribution services.

In recent years the situation with non-pay-
ments has often put MM in an awkward situ-
ation. This year, the situation has become
desperate.

In April, «Periodica» stopped publishing sev-
eral papers owing to their debts to the print-
ing house. The independent paper «Molorak»
(«Planet»); «Haik», the official paper of the
ruling party; «Respublika Armenia» - the of-
ficial paper of the National Assembly (Rus-
sian version), all shared the same destiny.
The only consoling aspect in this situation
was the fact that the management of the print-
ing house tried to keep parity and did not
make any concessions to pro-governmental
MM. In the past official papers had been
published regardless to their huge debts to
the printing house. Vrezh Markosyan the
manager of the printing house «Periodica» had
to clarify this situation.

He mentioned that prior to imposing this
sanctions he met editors of papers and by all
means delayed the payments of debts.

However, I would like to quote Mr.
Markosyan: «Charitable policy like this can-
not last forever because eventually it leads to
the financial collapse of the printing house».
In all fairness I have to mention here that even
though the printing house applied sanctions
regardless to the political orientation of a pa-
per, official papers have much greater oppor-

PRINTING HOUSES AND PRESS DISTRIBUTION

AGENCIES IN ARMENIA
ARA TADEVOSYAN



4

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

tunities to overcome financial crisis and the
publication of «Respublica Armenia» was sus-
pended just for one day since it is financed by
the state budget and thus able to solve its prob-
lems quickly.

Other papers found themselves in a difficult
situation because sometimes the only resource
for paying to printing house were the revenues
generated from the sale by the the state distri-
bution agency «Haymamul» (Armpress) and
owed to papers.

Editors of other papers were notified about
possible sanctions unless they would pay the
debts.

The Association of Armenian MM held an
extraordinary session where possible ways out
of this gridlock situation were discussed. The
editor of «Azg» and co-chairman of this asso-
ciation Hakob Avetikian stated, that if
«Armpress» had paid all its debts to his paper,
he would have completely paid off his own
debts.

The «Armpress» agency is obliged to pay the
revenues of the previous month from the sale
of the paper on the 15th day of each month.
However, the agency does not abide by this
principle. During this meeting the deputy di-
rector of «Armpress», Hamlet Hakopyan, as-
sured editors that in case the publication of a
paper is suspended because of «Armpress»,
then this agency is ready to conduct negotia-
tions with editors and find mutually accept-
able solutions.

The deputy director of «Armpress» also said
that the total debt of 140 million drams owed
by his agency, is reduced to 40 million drams
and it is expected that the remaining part will
be paid off in a few months. According to
Hamlet Hakopyan, the liquidation of all debts
will make it possible to reduce the tax of 23
per cent which «Armpress» levies for the sale
of papers. He urged participants of the meet-

ing not to blame «Armpress» for all the troubles
of the Armenian press.

The Association of Armenian press also
adopted an appeal to Prime Minister Robert
Kocharyan, proposing to stop the practice of
suspension of publication by the printing
house and try to find mutually beneficial so-
lutions. The Prime Minister was suggested to
convene a session with participants of all in-
terested parties.

What does «Armpress» represent today? After
studying the press market in Armenia, I have
come to the conclusion that today no distri-
bution company can seriously compete with
«Armpress» which already holds a monopoly
in this field. About 200 newsstands in Yerevan
belong to this agency. In other regions the sale
is carried out by 38 representative agencies.
«Armpress» also deals with the delivery of Ar-
menian press to Mountainous Karabakh and
Samktckhe-Djavakhk region in Georgia.
Thus, about 90 per cent of Armenian press is
distributed by «Armpress» and unsold papers
usually return to editorial offices. The prob-
lem of returning unsold papers is a heavy bur-
den on the Armenian press.

According to Norajr Kechyan, the head of the
marketing department of «Armpress», this is
usually a fault of editors exceeding the circu-
lation of papers. The return rate varies from 7
to 57 per cent - that is, there are some publi-
cations whose return rate is more than 50 per
cent. This is a serious factor contributing to
the extinction of recent newspapers.

Today, a system of subscription in Armenia
has been set up again. People can subscribe to
local, as well as Russian and CIS printed me-
dia. Along with «Armpress», the distribution
agency «Ogostos» functions in the city. How-
ever, it cannot compete with «Armpress» since
it deploys only 15 newsstands in subway sta-
tions. There are also a few small, private com-
panies dealing with foreign press.



5

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

As you can see, today the Armenian press is in
the grips of two monopolists: The «Periodica»
publishing house and the «Armpress» distri-
bution agency.

The ministry of information, which was cre-
ated to solve these problems, was dissolved last
year. Shortly before our seminar, a liquidatory
commission of the government decided to
transform the ministry into the ‘board of in-
formation and book publishing’. The former
minister of information, Hrachya Tamrazyan,
stated: «The most painful problems are struc-
tural reforms and technical upgrading of
«Periodica», «Armpress» and TV. These struc-
tures suffer financial difficulties. During the
short time of existence of the ministry of in-
formation we tried to settle some problems
e.g. debts of «Armpress» began to decrease.
New regional structures were established and
the sale tax was cut.».

It is clear that whatever governing body sub-
stitutes the ministry of information, a great
deal depends on journalists and papers. Last
year 22 organizations established «Association
of Armenian MM». The appointment of
Armen Sarkissyan as a Prime Minister was a
favorable factor for the stimulation of the role
of press in our society. Unfortunately, few
months ago he had to leave his post because
of health problems.

From the very first days in the office, he made
clear that he intended to carry out radical re-
forms within the system of MM affected by
rudimentary elements of the Soviet period. A
public council on press affairs consisting of
15 members was elected. This council con-
sisted of editors of papers, directors of infor-
mation agencies, heads of press departments
of the President’s office, the National Assem-
bly and the Government. Despite the unex-
pected resignation of Armen Sarkissyan it
seems that authorities have decided to create
more or less acceptable working conditions
for MM.

In April President Levon Ter-Petrossyan ap-
proved the government’s decision to grant
VAT exemption to MM for six months. In a
recent interview the president stated that this
law would be prolonged. The program of
privatization of «Press house» is also being
considered now. According to Gagik
Shahbazyan, the chief of staff of the govern-
ment, the media will be given a possibility to
privatize their present locations for a symbolic
price. If this trend towards MM continues, I
think that journalists have to submit their
proposals for the demonopolization of the
publishing house «Periodica» and the distri-
bution agency «Armpress», making papers
more independent of the whims and negli-
gence of these structures. •



6

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

Any kind of MM can be considered worth-
while if it is distributed successfully. Until
1993, printed media in Georgia had been dis-
tributed exclusively by means of the former
distribution system «Soyuzpechat»
(«Unionpress»). This distribution system had
successfully functioned until November 1991
and in December of that year it collapsed due
to civil war and galloping inflation.

In this period both parts of this system, na-
tional and metropolitan, ordered large circu-
lation of papers but after a few months dis-
tributors reported that 60-70 per cent of cir-
culation was not sold and demanded 8 per
cent of the cost of unsold papers for their «zeal-
ous but futile» job. It became clear that the
distribution of these papers by means of
«Unionpress» was the shortest way toward
bankruptcy.

Several groups of private distributors were
established under the aegis of some papers.
For our further development we chose another
path. In the beginning of 1993 the paper
«Drioni» signed an agreement with the met-
ropolitan distribution agency «Matsne» with
the condition that the editor of «Drioni»
would pay 12 instead of 35 per cent of the
paper’s price. In the meantime the editorial
office assumed important functions such as
the transportation of papers, the writing off
of unsold papers and the collection of pay-
ments. This maneuver as well as the unifica-
tion of uncoordinated groups into a common
papers’ exchange which still functions now,
have contributed to our survival in the severe
years of 1994-1995 when hyperinflation, the
energy crisis and paper shortages were com-
mon phenomena on our market. Under the
conditions of a top -level -rapacious -clan -

capitalism which was formed at that time, our
survival was determined by our ability to earn
and use money efficiently.

We confirmed our viability. Both parts of
«Soyuzpechat» have also confirmed viability
and half-state owned structures successfully
distribute Georgian, Russian and foreign pub-
lications. In addition to «Soyuzpechat» in 1994
several private distributing agencies were es-
tablished. However, they display a poor per-
formance. The distribution agencies «Planet»
and «Tsiko» are the largest of them though
the lion’s share in distribution accounts for
individual distributors and Tbilisi papers’ ex-
change.

Currently, the circulation of Georgian papers
is not high. The circulation of the largest
weekly paper «Asaval-Dasavali» varies from 10
to 25 thousand copies. The paper «Ali» with a
circulation of 6 to 18 thousand copies ranks
second (5 issues per week). Based on total cir-
culation, the daily paper «Rezonansi» (7 is-
sues per week) ranks first.

The circulation of the so called national pa-
pers «Akhali Tuaba»; «Drioni»; «7 Dghe»;
«Shansi» and «Dilis Gazeti» vary from 2 to 5
thousand copies. In some post-Soviet repub-
lics Press Houses were established on the basis
of former Communist Party’s publishing
houses. This idea has been successfully imple-
mented in Riga (Latvia).

In 1995 I expressed the idea to found a Press
House in Tbilisi. However, this idea did not
find any support among my colleagues. What
is the essence of this idea? MM and printing
houses will start as a non-profit organization
called «Free press.» It will then appeal to the

PRINTING HOUSES AND DISTRIBUTION

CHANNELS OF MM IN GEORGIA
JOSEPH SIMONISHVILI

EDITOR-IN-CHIEF OF PAPER «CAPITAL», TBILISI



7

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

government with a request to transfer a build-
ing of the printing house «Samshoblo» to «Free
Press» - as a gesture of good will and confir-
mation of devotion to the principles of de-
mocracy and freedom of press. This building
located on the Kostava street could have be-
come the Press House, managed by a non-
profit union of MM and printing houses.

The aim of this project would be to facilitate
the survival of media during the transition
period, offering low office rent and printing
services, etc. It could be possible to arrange
press clubs, conference halls, cafes, etc. This
building could become a «sweet home» for
journalists. Unfortunately the implementation
of this project has failed so far.

By the way, the publishing house «Samshoblo»
in its initial stages was the only printing en-
terprise specialized in paper printing. Today
many printing houses print newspapers al-
though their equipment is not adapted to this
purpose.

To conclude, we can say that MM of Georgia
faces severe shortage of money. The popula-
tion is not able to purchase or subscribe to
papers on a large scale. Business people can-
not afford to conduct intense advertising cam-
paigns. As a result, MM remains without
money and is doomed to a miserable exist-
ence.

The implementation of the non-profit «Press
House» project would have diminished the
expenses and self-cost of the papers and would
have increased the circulation. It seems to me
that this project has not lost its relevance. •

THIRD CMSP CONFERENCE

The third «Caucasus Media Support
Project» conference took place in Gudauri,
northern Georgia, on 26-28 July. Journal-
ists from Armenia, Azerbaijan, Georgia and
Switzerland took part in the discussions.
The topics discussed were: «Mass Media
and internal politics», «Mass Media and
Social Issues», «Human Rights and Media
Coverage», and «Journalist Ethics». A
fourth conference within the project will
be held in the Transcaucasus in October. •

THE REPORTER OF «AZADLYGH»
WAS DETAINED AND PENALIZED
«Turan» Information Agency, May 7, Baku
and paper «Zerkalo», May 9, Baku.
On May 5, correspondent of paper
«Azadlygh» Elchin Seldjuk was detained in
Nakhichevan’s airport as a «suspicious per-
son». Journalist has been detained upon his
return from the village Keleki  of
Nakichevan Autonomous Republic to
Baku. Being interrogated for one day, the
journalist was accused of «rough treatment
of police». Later, the case was given to
court. The judge did not assume responsi-
bility for 15 day detention and decided to
penalize the journalist for an amount of
22 thousand manat. Meanwhile, the
Nakhichevan policemen escorted the jour-
nalist of the most read paper in Azerbaijan
to the airport and sent him back to Baku.
Note: In village Keleki lives ex-president
Abulfaz Elchibey, the leader of the opposi-
tion party «National Front of Azerbaijan»
and founder of the paper «Azadlygh». •



8

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

Distributors of Press
Press distribution companies play a crucial role
in the formation and development of inde-
pendent MM. In «the Soviet period», the dis-
tribution of press was concentrated in the
hands of the state owned enterprise
«Soyuzpechat» (Unionpress). Recent political
upheavals have had their effect on the press
and its distribution.

The state owned enterprise «Unionpress» has
split up into two independent companies:
«Gasid» - distributes papers in Baku, and «Azer
Metbuyatyamu» - distributes papers in other
regions of our country. However, the state still
holds a monopoly in the distribution of the
opposition papers, especially in remote re-
gions. For the further development of the free-
dom of press and the freedom of speech it
was necessary to establish an alternative dis-
tribution system. Created in 1992, «Gaya»
company was a first step in this direction. At
that time it was the second private distribu-
tion company in the former USSR (the first
one was founded in Lithuania). From the very
beginning of its activities, «Gaya» faced a hard
pressure from the authorities. For the papers
cooperating with «Gaya» all kinds of obstacles
were being created in printing houses and in
state-owned distribution agencies.

Several facts of direct pressure on «Gaya» were
registered at that time. For instance, the man-
ager of «Gaya» Khanguseyn Aliev was detained
and jailed for 3 days for distributing the bois-
terous paper «Cheshmya». Many papers sup-
ported «Gaya» in its difficult times. «Gaya»
was offering more favorable conditions for
paper distribution, it was usually paying to
papers in a short time and in cash.

Among manifestations of the pressure on
«Gaya» were numerous attempts to remove
company’s newsstands. In one case it was car-
ried out under the name of the campaign
against illegal construction; in another case the
authorities decided to remove all newsstands
located near bridges (after the assassination
attempt on president Aliev, when explosives
were installed under a bridge). In all these
cases, owing to journalists’ support, these at-
tempts did not succeed.

The achievements of the company «Gaya» set
the stage for the emergence of other distribu-
tion companies. At present the companies
«Biko», «Avista» and «Layman» operate suc-
cessfully in our market. These companies
mainly deal with the selling of Russian press.
The main partners of these agencies in Mos-
cow are the Russian companies «Oda», «To-
day Press» and «ARIA A&F». The companies
«Gasid» and «Gaya» charge 25-30 percent from
sale revenues. Here the distributors are ex-
empted from VAT and pay 32 percent profit
tax.

«Gaya» pays much attention to the develop-
ment of a subscriber network. Owing to a flex-
ible subscription system, discounts and an in-
tense advertising campaign, the company has
attracted a great number of subscribers, in-
cluding political organizations, diplomatic
corps, international organizations, state and
private enterprises, business people, etc.
«Gaya» levies 10 percent tax for service from
subscribers (state agencies levy 30%). But this
10 percent service tax is subject to a 20 per-
cent VAT. A new trend has emerged recently.
Papers attract individual distributors by offer-
ing their product for 60 percent of its retail
price.

PRINTING HOUSES AND PRESS DISTRIBUTORS

IN AZERBAIJAN
IRENA SEIDOVA, «CONSULTING AND BUSINESS» MAGAZINE, BAKU



9

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

Certainly, this system is more risky but usu-
ally money returns in 2-3 days. This trend is
in its initial stage and time will reveal its effi-
ciency.

Printing house and press houses
The vast majority of our papers are printed
now in the publishing house «Azerbaijan» -
the former printing house of the Communist
Party of Azerbaijan. After independence this
publishing house was handed over to the min-
istry of Information and Press. In 1994 by a
decree of the President of Azerbaijan this pub-
lishing house was subordinated to the
President’s Administration. At present the gov-
ernmental and opposition papers are printed
in this printing house. Its equipment pur-
chased many years ago does not meet modern
requirements and can print only black & white
papers. The lack of equipment for pre-print-
ing preparation is causing many problems with
the print quality.

The printing house «Azerbaijan» sets rather
high prices for printing and many papers al-
ready have debts to it. The government allo-
cates subsidies for the official papers to pay
off their debts, but independent and opposi-
tion papers have to take care of themselves.
Papers owned by joint Azerbaijani-Turkish
companies or by Turkish citizens turn to Turk-
ish printing houses. For instance the daily pa-
pers «Avrasia», «Zaman» and the weekly
supplement of ̈ Avrasia¨ «Her gun» are printed
on the facility of Turkish company «Zaman».
The independent paper «7Gjun» has solved
these problems by purchasing a printing house
of its own. In addition to the «Azerbaijan»
printing house, there are some printing houses
in Baku which were not designed for newspa-
pers printing, but were later converted to print-

ing of papers. In particular, the cartographic
factory #4 which in Soviet times was publish-
ing geographic maps, publishes the color pa-
pers «Arka» and «Fellows from Baku».

After the collapse of the Soviet Union some
Turkish companies showed an interest in our
press market and helped to create two print-
ing houses in Baku : «Goyturk»and
«Gjunesh». After functioning for two years
the printing house «Gjunesh» ceased to exist
due to financial problems. «Goyturk» contin-
ues to function and publishes many books,
brochures for humanitarian aid organizations,
governmental pamphlets etc.

Virtually all our magazines are printed in Tur-
key or the United Arab Emirates. It is quite
cheap to print magazines in the UAE. How-
ever, the printing of illustrated magazines runs
into religious and moral problems. That is why
the editors of the magazines «Shams» and
«Jeila» which cover high society and top-mod-
els give preference to Turkey.

There have been several attempts to purchase
a printing house to print national passports
and currency, but taking into consideration
the cost of a printing house like this (about
7-8 million USD) and the financial situation
in Azerbaijan, the functioning of a printing
house like this would have been unprofitable.
That is why national passports and currency
were printed in European countries.

We can only hope that in the near future there
will be facilities in Azerbaijan, performing
high-quality color printing, and that all the
papers and magazines will be printed in our
home country. •



10

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

Television and Radio
As far as the availability and audience size are
concerned, the indisputable leadership among
MM of Azerbaijan belongs to the TV. It
should be noted that there is a great differ-
ence between the metropolitan and the re-
gional TV audience. Whereas in the capital,
along with the state TV, two independent TV
companies function and various magazines
and papers are published, the regional resi-
dents rely on the first channel of the state TV
as their main source of information.

Therefore, the state TV and Radio are the only
MM, whose main audience lives not in the
capital but in the regions. The state television
of Azerbaijan (AzTV) broadcasts its programs
on two meter bands:
- the first channel covers all the country, the
second one only the capital Baku and subur-
ban areas. The content of these programs dif-
fers a little.
In Baku, AzTV is not popular and it seems it
does everything to justify a joke, expressed by
an American thinker, about the role of TV in
the educational process: «TV promotes edu-
cation. Whenever someone turns on the TV,
I go to the next room and read a book».

The residents of Baku have a wide range of
TV programs available. In meter band they
can tune in either into the Russian Public Tele-
vision (ORT) the Russian TV-Radio (RTR)
or the Turkish channels TRT-1 and TGRT.
There is also an extra choice in decimeter
band-the independent TV companies «ANS-
TV», «Sara» and the Turkish channel
«Samanyolu».

All TV and Radio companies of Azerbaijan
have to get a state license and determine broad-
casting frequency. The state does not control

the content of the programs of the indepen-
dent TV companies unless they trespass the
permitted boundary. There are no fees or taxes
imposed for owning TV sets or radio receiv-
ers. Everyone is free to tune in to any avail-
able program.

A poll carried out among the residents of Baku
reveals that ORT (Russian Public TV) holds
the leadership among the TV programs in
Azerbaijan. It is watched by 37 per cent of
respondents. 22 per cent give preference to
RTR (Russian TV-Radio); 19 percent to
«ANS»; 9 per cent to «Sara»; 7 percent to
«AzTV-1» and only 5 percent to «AzTV-2».

Among the radio stations the most popular
are the short-waves: 33 per cent of respon-
dents give preference to «Sara»; 12 per cent to
radio «ANS-ChM»; 10 per cent to the state
radio company and only 4 per cent to the
Russian radio «Mayak» (Beacon).

Among the TV news programs the most popu-
lar is «Habarchi»-ANS TV-37 percent;
«Vesty»-Russian RTR-26 per cent; «News»-
ORT- 11per cent; «Habarlar» (AzTV1)-9 per
cent; «Haberler»-Turkish, TRT1-7 per cent.

The private TV-Radio companies «ANS» and
«Sara» compete with each other and have quite
different audiences. «Sara» is trying to please
a larger audience and develop some eastern
trend. It often transmits Turkish and Iranian
music, its announcers speak intentionally with
a Turkish accent. Whereas «ANS» aspires to
meet western standards and is the only com-
pany among MM which observes copyright
laws.

THE AUDIENCE OF MASS MEDIA IN AZERBAIJAN
GYLMAYA  GASANOVA , NEWSPAPER «PANORAMA»



11

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

«Sara» has not got a news program, while the
«ANS» news program «Khabarchi» holds a
leadership among all TV news programs.

Printed Media
Although the number of readers of printed
media is low compared with the TV audience,
papers and magazines play a crucial role in the
public life of our country. Even though a few
hundred papers and magazines are registered
in Azerbaijan, only about 50 papers are printed
regularly.

«Avrasia» and «Azadlygh» hold a leadership in
circulation and the number of sold copies. The
first one has been established by a Turkish citi-
zen, the reporter of the paper «Hurriyet»
Irphan Sapmaz. This paper carried out a lot-
tery campaign which eventually increased its
popularity. It is worth mentioning that Turk-
ish businessmen recently had a kind of un-
written agreement to place ads only in pro-
Turkish papers like «Avrasia» and «Zaman».
But today’s competitive environment has
forced Turkish businesses to place ads also in
other papers. Articles published in «Avrasia»
have a slightly sensational and scandalous hue
and this paper is aimed at a large audience
ranging from housewives to entrepreneurs.

«Azadlygh» was founded as a body of the «Na-
tional Front of Azerbaijan» and for a long time
it was an opposition tribune. However, jour-
nalist-members of the editorial board, appear
now as co-founders of this paper along with
the «National Front of Azerbaijan». This pa-
per possesses a sound information network, it
publishes articles on politics and analyses the
economic and social situation of our country.
The intelligentsia, students, people interested
in politics and economics make up the audi-
ence of Azadlygh. Three daily official papers-
«Azerbaijan» (Body of Parliament); «Khalgh»
(Body of President’s Administration) and
«Worker of Baku» (Printed in Russian), are
much smaller in circulation and selling range
compared to the above mentioned papers.

Officials always slightly overstate sale figures
since many state organizations have no other

choice but to buy or subscribe to these offi-
cial papers. A joke, expressed by an editor-
in-chief of an independent paper, is popular
among journalists: «I think that the newspa-
per «Azerbaijan» has only one reader. In the
evening he appears on TV and the next morn-
ing he checks whether all words of his speech
are printed in the paper».

Among the daily papers it is worth mention-
ing the paper «Panorama:». It is the only daily
paper published in both Azerbaijani and Rus-
sian. The Center of Strategic Studies headed
by an assistant of our President is the founder
of «Panorama». This paper supports the policy
of both the President and the Government
but in contrast to other official papers «Pan-
orama» has a rather large audience. This is
first of all the result of journalists’ profession-
alism and secondly of lottery campaigns car-
ried out by this paper.

Among the weekly publications the paper
«Ayna» and «Zerkalo» hold a leadership in
sales, audience size, number of ads and num-
ber of supplements. Besides the papers «Ayna»
and «Zerkalo», the members of the editorial
board also publish the weekly papers «Stock
Exchange», «Alver», «Week-end» (bilingual)
and the magazine «Monitor».

There are also papers which are published 2
or 3 times a week. «7 Gjun» and «Hurriyet»
have the largest audience among them.
The Paper «Gyunay» is the only paper pub-
lished in three languages (once a week in En-
glish).

The political parties have a printed media of
their own. The audience of the political pa-
pers embraces party members, sympathizers,
opponents and those who are interested in
politics. These papers do not aim for a na-
tionwide status. For the time being, high
quality youth and womans’ papers are not
published in Azerbaijan although in the So-
viet period papers of this kind were published.

In recent years the publication of magazines
has become a fast growing business. At



12

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

present, more than ten magazines are pub-
lished in my country. The magazine «Shams»
(published by independent TV-Radio com-
pany ANS) and the analytical magazine
«Monitor» are the most popular ones. The
magazines «Trend» and «Capital» are targeted
at economists and entrepreneurs.

The magazine «Consulting and business» was
primarily planned as a catalog of goods and
services. Today it is called a «magazine for elite»
and consists of three sections:
First - «Consulting» (law, insurance, finance,
brand-names)
Second - «About The Best in Details.» (goods
and services)
Third - «For The Whole Family» (interviews,
history of high society life, cooking).

Information Agencies
The state information agency «Azer Tadj» is
the oldest information agency in Azerbaijan.
It provides information on the state TV and
the official papers. A distinctive feature of
most information agencies is that they pro-
vide information in Russian and English (Ex-
cept the information agency «Olaylar» which
issues an information bulletin in the state lan-
guage-Azerbaijani). This is connected to the
fact that these bulletins are distributed on the
external market. There are also a few techni-
cal problems in the transmission and decod-
ing of Azerbaijanian texts, via e-mail.

The bulletins of the information agencies are
not subject to censorship. That is why those
who are interested in latest, uncensored in-
formation, do not rely on newspapers but
prefer to have information in its original state
since later the censors can remove informa-
tion from papers. The information agencies
«Turan and «ANS-Press» hold a leadership in
their field. These agencies successfully coop-
erate with leading information agencies in the
world. They have also established contacts
with their Armenian colleagues from the in-
formation agencies «Noyan Tapan» and
«SNARK». •

EUROPEAN COUNCIL STUDIES FREE-
DOM OF PRESS IN AZERBAIJAN
«Yeni Musavat», May 9, 1997, Baku.
On May 5, a group of lawyers of European
Council visited Baku, for studying situa-
tion on the matters of human rights and
democracy in Azerbaijan. Robert Berndart
(Germany) - deputy on human rights mat-
ters of the chairman of European court,
headed this delegation. A meeting between
representatives of European Council and
representatives of leading MM took place
in the ministry of press and information.
Delegation of European Council was inter-
ested by the facts of economic and admin-
istrative pressures on press and legal basis
of censorship activity. During this meeting
member of parliament and chairman of
«Foundation of press»- I.Ismailov, tried to
justify authorities policy towards press, in
particular he reported that his foundation
renders assistance to journalists and fami-
lies of perished journalists. However, par-
ticipants of this meeting could not confirm
any mentioned fact of assistance. •

JOURNALISTS SPEAK IN SUPPORT OF

A COLLEAGUE
Information agency «Turan», April 29, Baku
Paper «Mirror», May 30.
Leaders of journalist unions and MM of
Azerbaijan have appealed to the President
of Azerbaijan, the General Prosecutor and
the Minister of the National Security to take
all possible measures for the release of Rasim
Aghaev, a journalist who was arrested on
November 26, 1996 and accused of trea-
son. He is currently detained in the isolated
cell of the Ministry of the National Secu-
rity. The attorneys of the journalist claim
that charges are not well-reasoned and the
journalist has been arrested illegally. The
authors of this appeal assert that the inves-
tigation does not have essential proofs jus-
tifying the arrest of Rasim Aghaev. •



13

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

Questions of size and composition of an audi-
ence are vital for journalists. Over the last six
years I have worked for the TV company
«Ibervision-Kutaisi» in the offices of the Mayor
of Kutaisi and the representative of the Presi-
dent of Georgia in Imereti as a press secretary
and as a director of the Independent informa-
tion agency «AUA.» At present I work as the
editor-in-chief of the paper «Imeretis
Moambe» - the official paper of the regional
administration. That is why I am going to dis-
cuss this topic with the example of our re-
gion.

One fifth of the population of Georgia resides
in Imereti but the number of independent
publications in our region is not large. Exist-
ing publications are of a small circulation and
are not issued regularly. Probably the main
factors contributing to this situation are the
low purchasing power of people, non-profes-
sionalism of journalists, poor quality of print-
ing as well as the fact that many journalists
prefer to work for the official press because it
offers quite acceptable working conditions.

About TV
There are four registered TV companies in
Kutaisi (one of them does not function be-
cause of financial problems). Three stations
have leased three powerful TV transmitters.
The audience of these stations is about one
hundred thousand people. Some districts of
our region have their own TV companies but
their audience is not large.

There are two radio stations operating in our
region but there is a big desire to start more
channels by lots of different people. This fact
indicates that radio is a popular medium in
our region.

Several polls have been conducted in Imereti
to reveal the popularity of media. According
to the survey conducted by the paper «Imeretis
Moambe» the popularity of media is distrib-
uted as follows:
1. ORT ( Russian Public TV)
2. First Channel of Georgian State TV
3. Second Channel of Georgian State TV
4. TV company «Kutaisi»
5. TV company «Iveretioni»
6. TV company «Rioni»

To represent our TV audience I would like to
draw your attention to some little-known TV
companies. Ranked first among the local TV
companies, «Kutaisi», is the youngest of them.
It is a member of «Internews» TV network
and has unlimited broadcasting time on the
metre band. This TV company is mainly fo-
cused on entertainment programs and broad-
casts a weekly information program prepared
by «Internews». The audience of this com-
pany consists only of young people.

The TV company «Iverioni» begins its pro-
grams after midnight. Low rating of this com-
pany is probably determined by this factor.
Daily news, press digests, carefully selected
movies and music programs constitute the
programs of this station. The programs of the
TV company «Rioni» are aimed at an average
audience. For some reason this TV company
cannot fully use its own potential.

It is worth mentioning that a poll carried out
by the independent agency «AIA» regarding
the press of our region, revealed that 62 per-
cent of respondents are paper-readers.

The newspaper «Qviris palitra» is ranked first
in this poll. It is distinguished from the oth-

THE AUDIENCE OF VARIOUS MM
GIGA KHVINGIA

EDITOR-IN-CHIEF OF NEWSPAPER «IMERETIS MOAMBE» («IMERETI’S TIME»)



14

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

ers by publishing the best articles of national
as well as foreign press. Judging from respon-
dents’ answers its popularity is determined by
low purchasing power of population. Having
no possibility to purchase different papers 72
per cent of respondents do not have any idea
about open civic society. People watching live
broadcastings of the sessions in the City Hall
belong to a special group of TV audience.

The audience of this program consist of pen-
sioners and officials interested in this sort of
information. The average age of this group is
about forty years. The audience under the age
of 20 mostly prefer entertainment programs.
That is why TV channels which usually broad-
cast feature films and music programs are very
popular. The audience up to 40 years of age
usually prefer serious programs, movies and
serious publications. The older generation is
more interested in politics. The realm of in-
terests of this group is focused on politics and
local self-government and it is not surprising
in a country where many claim a deep knowl-
edge in politics and probably everyone has his/
her own plan of bringing our country out of
crisis.

Recently publications such as «Finansebi»,
«Literaturuli Sakartvelo» and «Sarbiel» have
significantly strengthened their positions in
the press market. Although they are in high
demand their audience is quite a particular
one. They are professionals busy in relevant
spheres. Officials do willingly refer to and
quote these papers considering materials pub-
lished in these papers objective.

Readers wishing to read critical articles about
city and regional authorities form a separate
group. We do not lack audience from both of
these groups, that is why our paper is usually
sold out very fast.

The audience can also be divided on the basis
of gender.
The audiences mentioned so far consist mostly
of men. Women are usually less interested in
politics and specialized press. Papers and maga-
zines covering literary issues are popular
among women. Representatives of the better
part of humanity are usually in need of seren-
ity, kindness and warmth. They mostly read
last pages of papers and watch entertainment
programs

I would like to say few words about senior
school children. They are no longer interested
in fairy tales and childish programs and prone
to watch dodgy programs. We have to foster
this audience already from an early age, but
first we have to admit that we fail to provide
proper and high quality information. Never-
theless this audience is disposed toward pro-
grams and publications carrying an intellec-
tual message. We can hardly call the popula-
tion of Georgia undereducated or with a low
intellect, but it is necessary to foster the audi-
ence. Each of us is trying to find his own au-
dience, taking into consideration the interests
of a society regardless of age, level of educa-
tion or gender. •



15

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

From the very beginning I would like to note
that the audience of the Armenian press is
quite limited. This phenomenon has differ-
ent explanations. First of all it is caused by the
low purchasing power of the people. The av-
erage price of a paper today is 25 cents with
an average salary of 20 USD, thus the prices
of papers keep them out of reach of most of
the population. This explains the fact that the
total daily average circulation of so called cen-
tral papers in Armenia is no more than 55
thousand copies.

The situation can be highlighted on the ex-
ample of Tavush, a North-Eastern region of
Armenia. I deliberately do not consider
Yerevan where the situation is quite favorable
compared to the regions. We received this in-
formation from our correspondent just on the
eve of our departure to Kutaisi.

In April, Noyemberyan sub region received
newspapers of total value of 190 thousand
drams (about 400USD). In spite of the fact
that local newsstands work seven days a week,
40 thousand drams worth of papers were re-
turned recently. Papers «Vozny» and «O2» were
sold most successfully. The first one is humor-
ous and the second is the official organ of the
Ministry of Internal Affairs and State Security
and mainly publishes criminal newsreel. The
matters stand quite well with «Azg» and
«Molorak» and worst of all with «Haik», the
official organ of the ruling party.

The official «Hayastani Hanrapetutyun» as
witnessed by our correspondent, people usu-
ally buy because it publishes new laws and is
comparatively cheaper than other papers ( re-
ceives state subsidy). However, according to
the latest poll, more than 86 per cent of popu-
lation of Armenia considers TV as the main
source of information and only 36 percent
considers papers as the main source of infor-
mation. It is necessary to mention that the
monopoly of the «Armpechat» (Armprinting)
agency on distribution of the printed MM,
has a negative impact on this situation.

Often due to unpaid debts by this agency some
papers were forced to suspend their publica-
tion. In their turn, papers were not able to
pay to publishing monopoly «Periodica», the
former printing house of the Central Com-
mittee of the Communist party of Armenia.

Today the privatization of these enterprises
will contribute to the enlargement of the au-
dience. There are serious worries that the
printing houses can be privatized by people
for whom printing cognac or other labels will
be more profitable than printing newspapers.
The recently established association of Mass
Media of Armenia which unites almost all
leading state and non-state papers and press
agencies, submitted a suggestion to the Gov-
ernment, according to which newspapers
should be given a right to become sharehold-
ers of privatized printing houses. At the same
time negotiations with several American funds
are on their way to obtain preferential loans
for purchasing modern printing equipment.
These facilities will be used to print papers
under the control and guaranties of this asso-
ciation. According to preliminary calculations
using these facilities will reduce the cost price
of the papers and contribute to the enlarge-
ment of the audience and the circulation of
the papers.

The association considers the opportunity of
participation of its members in the process of
incorporation of «Armpechat». In this pro-
cess it is crucial to obtain a control over news-
stands because after privatization they might
refuse to sell papers, giving preference, say, to
cigarettes. There are also other not important
factors shaping the audience, but taking into
consideration the fact that every 2.5 days a
new paper is registered in Armenia, and that
in the nearest future the daily paper «Aravot»
will resume its publication on 16 pages, we
can say that the press in Armenia looks to the
future with optimism. •

THE AUDIENCE OF MASS MEDIA IN ARMENIA
TIGRAN NAGDALYAN . DIRECTOR OF «FACT» AGENCY



16

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

BULLETIN ABOUT THE STATE OF

PRESS IN AZERBAIJAN
«Turan», May 7, 1997; «Zerkalo», May 9, Baku.
May 3 is celebrated in the world as the Day
of Independent press. For this day the in-
dependent union of journalists «Yeni Nesil»
published a special bulletin which illustrates
to what extent press in our country does
remain dependent. The pressure of authori-
ties was stated among the factors limiting
the activities of independent MM.

Adopted in 1992 the law «On Mass Me-
dia» has become obsolete today and needs a
serious revision aimed at the broadening of
the rights of journalists. Legislative bills
«About the Freedom of Information» and
«About the State Support for MM in Tran-
sitional Period» prepared by «Yeni Nesil in
1996, were not considered by our parlia-
ment. In contrast to these bills Milli Mejlis
(Parliament) adopted a law «About alter-
ations and editions to the law of the Re-
public of Azerbaijan About Mass Media».
According to this law, from now on it is
strictly prohibited to deal with any kind of
information related activity without a state
license. The adopted law «About State Se-
crets» defines a state secret criteria of eco-
nomic and financial information.

According to the «Yeni Nesil» bulletin, press
is deprived of the rights granted by former
laws. As an example, we can bring the fact
of repudiation to register «Association of the
Press of Azerbaijan» and «Union of Jour-
nalists Covering Economic Topics».

Last year activities of several independent
TV companies in Devichi, Shemaha and
Kusary were suspended. The Ministry of
Communications refused to give out a fre-
quency band for the transmissions of inde-
pendent TV companies; publication of the
paper «Avrasia» has been suspended for one
month.

«Yeni Nesil» union claims that authorities
hide information regarding «disloyal» MM.
Some opposition journalists were not in-
vited to important events or were deprived
of accreditation. The fact that journalists
of «Azadlygh» paper Azer Guseinbala was
deprived of accreditation by the speaker of
the parliament Aleskerov was publicized re-
cently. According to the facts presented by
«Yeni Nesil», censorship still remains a seri-
ous obstacle for the development of
Azerbaijani free press. 428 cases of censor-
ship were registered in 1996. During that
time five issues of papers were suspended,
of which «Azadlygh» from January 3, July
3 and August 8; «Istighlal» from January
25 and «Muhalifat» from July 17. Dozen
of facts of removing articles completely or
partially are registered by now. All censored
materials can be classified by topics:
1. Human rights violations
2. Critique of authorities, internal and ex-
ternal policies
3. Interviews and speeches of opposition
leaders
4. Desperate social conditions of popula-
tion and the letters of readers
The confiscation of issues of several oppo-
sition papers has taken place recently.

Five cases were registered in 1996:
paper «Avrasia» in Massalah; papers «Yeni
Mussavat» and «Femida» in Gandja; paper
«Muhalifat» in Beilagan and «Yeni Musavat»
in Sumgait. Arrests, detention and beating
have become «popular» methods for strug-
gling against «the casted of all restrains», the
journalists . As «Yeni Nesil» informs, in
1996 15 journalists, including one from
Turkey, were detained and arrested while
on duty. At present, the situation regarding
the freedom of speech in Azerbaijan has
deteriorated and resembles that of two years
ago. As stated the head of «Yeni Nesil» Arif
Aliev, the laws «About the State Secrets «
and «On Mass Media» greatly contributed
to this situation. •



17

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

The use of advertising as a way of attracting
financial resources has become a typical phe-
nomenon of the Armenian Mass Media. The
formation of advertising businesses in printed
media started together with the beginning of
sweeping economic reforms in Armenia in
1992-1993.

The nature and level of performance of ad-
vertising in our printed media depend on some
subjective as well as objective factors.

Among the subjective factors are the sources
of financing, e.g. budget financing, sponsor
financing, or ability of self-financing. These
factors determine the feasibility of expansion
of an advertising business.

Among the objective factors are the general
economic situation in my country, the social
trend of publications, the priority of TV ad-
vertising and the interest of the advertiser. An
analysis of the use of advertisements by the
Armenian newspapers, reveals the fact that
publications subsidized by state, a party or by
sponsors are the least interested in the attrac-
tion of advertisements. These papers do not
carry out marketing studies or only very ir-
regular ones. They usually have a small adver-
tising department and staff dealing with re-
ceiving and registering announcements. Papers
of this sort usually do not hire sales agents.

It is worth mentioning that more than 70 per
cent of the Armenian papers are financed by
the state, a party, or subsidies of generous spon-
sors. Newspapers such as «Respublika Arme-
nia» (Russian edition) and «Hayastani
Hanrapetutyun» are official publications; in-
dependent newspapers like «Golos Armeni»,
«Novoe Vremya» («New Times») and

«Molorak» are supported by donors; newspa-
pers like «Aijm», «Azg», «Iravunk» are sup-
ported by political parties.

Thus, even with the apparent complete ab-
sence of profits of newspapers, a tendency to
increase profit by using intense advertising is
not noticeable. Commercial newspapers like
«Gind», «Eis Express» and «Komersant
Armenii» are excluded from this category, as
for these papers the advertising is a profes-
sional orientation and not a way of creating
additional revenues.

Newspapers covering the economic situation
in our country, the real estate market, the stock
exchange, services or buying & selling, make
advertising the top priority of their activity;
they recruit specialists on advertising and
marketing to increase the efficiency of their
activity.

A different approach towards the use of ad-
vertising is reflected in prices for advertise-
ments in commercial and non-commercial
papers. The non-commercial papers charge
about 25-30 cents per sq. cm and about 50
USD for a full page, while commercial pa-
pers charge about 270 USD for a full page.
Prices on advertising space depend on the cir-
culation of the paper. «02» with a circulation
of 20-25 thousand copies (5-8 thousands on
average in Armenia), sets the price at 10 USD
for 1/32-th part of a full page.

Advertisers willingly retain services of these
papers due to their high demand on the mar-
ket. This is probably the main objective fac-
tor causing a low advertising activity of non-
commercial papers.

THE ROLE AND INFLUENCE OF THE ADVERTISING

MARKET ON PRINTED MEDIA
JANNA KRIKOROVA

INFORMATION-ANALYTIC  CENTER «NOYAN TAPAN»; YEREVAN



18

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

Another objective aspect which hinders the
formation of advertising as an economic ba-
sis for the Armenian mass media is the lack of
the market of advertisers.
1. The main advertisers are large enterprises,
companies or international organizations.
They usually place advertisements for the
purpose of supporting their image and adver-
tising expenses are allocated by their budgets.
2. The monopolization of main industries has
suspended competition which could have
stimulated advertising of goods and services.
3. After the collapse of financial institutions
and investment schemes local banks do not
tend to advertise their activities.
4. Many advertisers avoid advertising openly
since they evade taxes.
5. Advertising can be expanded only with the
development of industry. Thus it has become
quite evident that the incentives for the ex-
pansion of the advertising market are the self-
financing (self-support) of newspapers and the
improvement of the general economic situa-
tion.

However, today there are precedents of some
printed media with advertising as their main
activity. Three years ago the «Noyan Tapan»
agency was almost forced to get engaged in
advertising.

Some papers which were subscribers of the
agency were not able to pay for the provided
information and offered instead to advertise
«Noyan Tapan» in their papers. The agency
decided to use the given space and started to
look for an advertiser willing to buy that space.

The agency founded an advertising depart-
ment and hired a computer design specialist
and sales agents. At present the advertising
department of «Noyan Tapan» functions as
an advertising agency: it deals with the pro-
duction and placement of printed and TV
advertising.

«Noyan Tapan» advertises in the pages of its
English language paper «The Noyan Tapan
Highlights». It has obtained exclusive rights
for the production and placement of adver-
tisements of «Midland -Armenia Bank» and
«Armenian Air Lines»- and regularly publishes
advertising booklets.

Sometimes the profits generated by advertis-
ing and articles of indirect advertising cover
the salary expenses of «Noyan Tapan». This
practice is also adopted by official newspapers.
For instance «Respublika Armenia» sets equal
prices for «direct» and indirect advertising
while practice shows indirect advertising to be
highly efficient.

The system of discounts for advertising in vari-
ous publications is rather flexible. Among the
factors influencing the price are the duration
of the contract, separate agreements and the
type of advertiser, as discounts are usually given
to educational and cultural institutions. The
average discount rate varies from 10 to 50 per
cent.

It is necessary to mention that regional papers
are reluctant to place advertisements due to
the low interest of local business people to
advertise goods and services which are usually
well known anyway in sparsely populated re-
gions. The regional papers come out irregu-
larly and have a small circulation. Thus the
local television is more commonly used for
advertising.

Because of the above mentioned problems the
national press in Armenia today is not yet able
to get financial independence (and conse-
quently more freedom) by means of intensive
advertising. •



19

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

The Mass Media cannot be considered as
merely a group of freedom-loving journalists
which regularly informs the population about
the affairs in the world, but rather a compli-
cated machine acting within the system of re-
lationships with the founders, readers, adver-
tisers and the state.

Probably money is one of the main connect-
ing units of this system, the «fuel» which keeps
this machine going. Starting in 1989, the first
stage of the formation of the independent press
in Azerbaijan can be considered completed
today. In many respects the last year was con-
sidered to be noteworthy for much of the
Azerbaijanian MM. The most important as-
pect is that MM has got chances for support-
ing itself, hence to be independent in prac-
tice. It is a well known fact that the indepen-
dence is quite an expensive pleasure. How-
ever, the tendencies which appeared on the
advertising market clearly indicate that money
vital for the MM survival can in abundance
be found in the hands of advertisers.
They willingly pay for the vast spaces in news-
papers and for the seconds of air time.
The newspapers are the main means for ad-
vertisement in the world.
Let me introduce some facts.
In the US, newspapers’ share on the advertis-
ing market is about 35.1 billion USD. In Ja-
pan 11.6 billion USD, in Germany 8.8 bil-
lion USD, in England 5.67 billion USD, in
South Korea 2.28 billion USD. The situation
with the newspaper advertising in our coun-
try will become clear if you try to compare
these figures with the GDP of Azerbaijan,
which makes about 3.5 billion. USD. These
figures are quite impressive.

However, the intense growth of our advertis-
ing market is a reality. According to the inves-
tigation of «P&M» group (Advertising and

Marketing) of «Yeni Nesil» union of jour-
nalists of Azerbaijan, one million USD were
spent in our country for advertisements in
press in 1996. According to the poll carried
out among the leading advertisers, last year
the expenses on advertising between the elec-
tronic and printed MM were distributed as
follows:
The press-70 percent;
The radio and TV-30 percent.
We can conclude that MM of Azerbaijan
earned an estimated 1.5 million USD on
advertising.

The main advantage of press advertising is
the low price. The cost of one square centi-
meter of advertising space in different pa-
pers usually depends on the page and varies
from 0.5 to 1.0 USD. (the highest prices for
ads are in the weekly paper «Mirror»). In
magazines prices vary from 500 to 1.500
USD for a full page. The lowest prices are in
«Consulting and Business» magazine, and the
highest prices are in «Trend».

As I have already mentioned the advertising
business in our country develops quite fast,
at least faster than in other Transcaucasian
countries. In his report for the participants
of the training courses on the advertisement
in MM, the vice-president of the Union of
Advertisers of Azerbaijan Nadir Badalov
stated that the yearly turnover of the adver-
tising market in our country is about 8 mil-
lion USD. This figure includes the advertis-
ing in MM, the external advertising, the
advertising on transport, all kinds of exhibi-
tions and public relations, etc.

Only 12.5 percent of this amount accounts
for advertising in the press. Unfortunately
the level of our current advertising does not
correspond to international standards and it

THE INFLUENCE OF ADVERTISING

MARKET ON PRESS
NATIK ZARBALIEV , ¨YENI NESIL¨, BAKU



20

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

can be hardly called a civilized one. The only
way to meet international standards is to in-
crease the professionalism of the staff involved
in advertising. It would be quite naive to as-
sume that for this purpose it is sufficient to
purchase comprehensive and expensive facili-
ties. As in any kind of art, and I consider ad-
vertising as a kind of art, value of work does
not proportionally depend on the money in-
vested. First of all an idea is needed.

Few years ago a French paper published an
announcement stating: «A young and hand-
some millionaire is looking for a fiancée, simi-
lar to the character of the Dupon’s last novel
«For Life». The next day all copies of this book
were sold out. Ralph Amirati, the guru of
advertising, once stated: «Look for a good idea.
That is make advertisement worth of invested
money».

With the support of «Eurasia Foundation»
«Yeni Nesil» currently implements a project
«Education in The Field of Advertising in
MM». Within the frameworks of this project,
investigations of advertising market and sur-
vey of public opinion are carried out regu-
larly. The results of both the research and the
survey are presented in the bulletin «Adver-
tising and Marketing», which is distributed
free of charge among MM, advertising agen-
cies and advertisers.

At present, a book «Advertising in Press» is
ready for publication. This book highlights
international experience of advertising in
printed media and reveals the specific nature
of advertisement in Azerbaijanian press. It also
comprises information on all the publications
issued in our country, glossary of advertising
terms, list of books about advertising and
other useful information.

This is the first book ever written by local
authors on Azerbaijanian language. It is ex-
pected that this book will be printed in May
of the current year. According to this project
during the first two months of the course «Yeni
Nesil» conducted a training course called «Ad-
vertising in MM». Besides local lecturers, spe-

cialists in this field from UK and Holland were
invited to deliver lectures. On the last session
of this course, business games will be con-
ducted to develop communication skills of
sales persons and advertisers.

In July of current year an international semi-
nar on consumers’ rights and advertising will
be held in Baku. It is expected that on this
seminar the «Code of Advertising Ethics» will
be adopted.

Recently we conducted a poll among leading
advertisers of our country. The poll reveals that
156 companies conduct intense advertising
campaigns in all MM. A group of 120 respon-
dents, including managers of companies and
heads of advertising divisions, was chosen for
polling. Only hundred of them answered to
the questionnaire. Our correspondents had
many occasions to visit and interview the top
management. The questionnaires included the
following questions:
What papers, magazines, TV & Radio chan-
nels do advertisers prefer?
What are the main determining factors for
choosing and placing an advertisement in this
or that media?
How do advertisers evaluate efficiency of ads
in different MM?
What is the ratio of the budget for advertising
in MM and total advertising budget?
Whom do companies turn to carry out adver-
tising campaign?

This survey shed light on this and other ques-
tions concerning advertising market. The ex-
perience of developed countries has proved a
necessity for these surveys. However, our en-
trepreneurs and business people are reluctant
to get into contact with our correspondents.

It is quite understandable. Our local business
people are constrained with a number of cir-
cumstances such as poor taxation policy, weak
legislative basis, etc. There were few cases when
respondents refused to answer to our ques-
tions. But attitude of businessmen to this sur-
vey reveals some interesting facts. The answers
to the question: «By what factors are you



21

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

guided in choosing publication for placing an
advertisement?», were ranked as follows:
* Audience- 42 per cent
* Circulation-21 per cent
* Performance quality (of papers)-17 per cent
* Low prices-15 per cent
* Personal relationships- 5 per cent

It is obvious that circulation does not play a
decisive role in choosing the publications. The
main factor for advertisers is the size of the
audience, to whom their message is addressed.
A good paper is usually passed from hand to
hand, thus increasing the targeted audience.
There were also several particular opinions.
Among the reasons, motivating advertisers to
cooperate with this or that publication the
following criteria were mentioned:
* discount on advertising
* content of papers
* the multi lingual character of publications
* high rate of sale
* regularity of issuing,
* image and political affiliations

The last one - political affiliation probably is
the specifics of our national advertising. Sev-
eral cases were reported when businessmen had
been warned to cease placing ads in opposi-
tion papers, promising serious problems in
their activities in case the businessmen do not
abide.

Sometimes managers of companies are forced
to place advertisements in governmental and
pro-governmental papers. The survey also re-
vealed that business community is mostly in-
terested in economic information, and has a
quite low interest in the political one. Cross-
words and jokes are popular among business-
man. Only 14 percent of respondents men-
tioned the horoscopes, which means that most
of them believe in their abilities rather than
in the position of stars. This is an important
hint for  editors of expensive business maga-
zines, and instead of horoscopes they could
have printed couple of anecdotes. As for the
rest of the population, there is no other choice
and horoscopes remain the only thing they can
believe in.

The survey revealed 30 papers where adver-
tisers prefer to place ads. The top ten of these
papers were ranked as follows:
 (a point for each mentioning of the paper)
 1. «Mirror» - 60
 2. «Stock exchange» - 31
 3. «Supermarket» - 23
 4. «Azadlygh» - 16
 5. «Panorama» - 15
 6-7. «Avrasia» - 11
 6-7. «Screen and Air» - 11 (TV and radio

 broadcasting program)
 8. «Khalgh Gazette» - 10 (People’s paper)
 9. «Daily News» - 9
10. «Azerbaijan» - 7

The absolute leader of newspapers’ advertis-
ing is the paper «Mirror». Owing to neat man-
agement, this publication has become a cor-
poration and now it includes papers such as
«Stock Exchange» (second rate), «Alver», «Im-
age» and «Aina Media Group», a studio where
video ad spots are produced. The same situa-
tion we can trace with independent TV and
radio companies. The «ANS» company is not
only a radio and TV company, but also in-
cludes an information agency «ANS - Press»,
advertising company «ANS - Commerce»,
«ANS Records» and «Shams» magazine.

The company «Sara» has established advertis-
ing agency «Sara Reclam» and began to pub-
lish paper «Sara Express». During the above
mentioned survey ten magazines with whom
advertisers are willing to cooperate were noted.
It is worth to mention, that having felt a
«smell» of advertising money, many people
who previously were far from journalism have
began to establish various magazines today.
The magazines are usually composed and
page-proofed in Baku, and printed in Turkey
and United Arab Emirates.

Lets hope that in the future quantity of maga-
zines will evolve into quality. Today the lead-
ing magazines on advertising market are:
«Trend» (analytical magazine), «Consulting
and Business» (business magazine). •



22

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

WHO IS NOT PLEASED WITH
CENSORSHIP?
Paper «7 Gjun», May 15, Baku.
During the meeting with the minister of
foreign affairs of Azerbaijan-Gasan
Gasanov, Robert Bernard-vice president of
European Court of Human Rights mat-
ters-complained that: «MM of Azerbaijan
does not have free access to information
about situation in police and in jails, and
censorship is issued in press». Gasanov re-
played that: «Only opposition is discontent
with censorship»

NEWSPAPER «AZADLYGH» WILL BE
PUBLISHED IN RUSSIAN LANGUAGE
Papers «Azadlygh», «Mirror», May 17, Baku.
Founded by opposition party «National
Front», popular daily paper «Azadlygh» will
be published in Russian once a week, after
May 25. This issue will comprise best ma-
terials of «Azadlygh» and Saturday’s news.
Being a body of «National Front» in 1992,
Russian version of the paper «Azadlygh»,
was published as «Svoboda»(Freedom).
Khikmet Gadzhizade-leader of democratic
wing of the «National Front» has been a
chief editor of this paper. However, due to
economic difficulties publishing of «Free-
dom» has been suspended. •

THE AZERBAIJANIAN  PRESS IN
GEORGIA
«Azadligh», June 6, Baku.
The only paper in Azerbaijanian language
printed in Georgia is ̈ Gjurdjistan¨, with a
circulation of about 2.5 thousand copies.
Before 1990 this paper was published un-
der the title «Soviet Gjurdjistan» and had a
circulation of up to 45-50 thousand cop-
ies. Editor-in-chief of this paper Suleiman
Suleimanov explained this drastic drop of
circulation by complicated political and
economic situation. According to Mr.
Suleimanov paper suffered severe damages
during the wave of nationalism in the rul-
ing period of Zviad Gamsakhurdia. At that
time circulation of paper fell up to 500
copies and the paper was on the verge of
shutting down. Currently state subsidies
publication of this paper. Perhaps for this
reason official information is predominant
in paper and as a result it is not popular

among Azerbaijanis living in Tbilisi. In ad-
dition to paper «Gjurdjistan» in Marneuli
and Gardabani regions two regional bilin-
gual papers are published. These are
monthly newspaper «Inam» and paper
«Geirat» body of the cultural association of
Azerbaijanis living in Georgia published
twice a month. Georgian state radio has a
weekly 30-minutes long program in
Azerbaijanian language. Usually this pro-
gram broadcasts mainly national music.

THE SECURITY FORCE OF THE PAR-
LIAMENT HAS BEATEN UP JOURNAL-
ISTS IN THE PARLIAMENT  BUILDING
«Zerkalo», June 7, Baku.
During the discussion of the legislative bill
«About Courts and Judges» on June 6, at
17.30, the security guard in the press box
of the Parliament, named Adil, considered
that correspondents of paper «Mirror» were
talking too loudly and suggested them to
stop talking. One of the correspondents K.
Ali promised to do so. However, the secu-
rity guard hit the journalist on the head.
Shortly after K. Ali was dragged out to the
lobby and threatened using swearwords.
The recording of the incident by the corre-
spondent of «Turan» agency Taptygh
Farkhadoghly comes to prove this fact. Se-
curity guard began to insult gathered par-
liamentarian journalists. A security officer
presented himself as the head of the parlia-
ment security offered an apology for an in-
cident and promised that the security guard
would offer an apology as well. However,
the security guard refused to apologize. A
bodyguard of the Speaker of the Parliament
Murtuz Aleskerov, who came later, stated:
«My colleague was right. All of the journal-
ists must be chased out from here». Jour-
nalist K. Ali managed to organize a sponta-
neous press conference. All journalists re-
fused to return to the session hall. Mem-
bers of Parliament Nazim Imanov and
Shamil Jusefov («Yeni Azerbaijan») ex-
pressed their support for the journalists. The
discussion went on in the office of the chief
of security. After intense discussions and
hassles chief of the security and his guard
Adil offered apologies. Journalists were
promised that officer Adil will be fired from
Parliament’s security service. •



23

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

All countries of the former Soviet Union are
facing similar problems. A shattered economy
is typical for all the post-Soviet countries. Re-
nunciation of the planned economy does not
mean an immediate transition to a free-mar-
ket economy. This transition in our country
has a rather spontaneous and sporadic charac-
ter. Former party bosses turned into success-
ful businessmen and sensed that the former
«public property» can generate enormous prof-
its for a certain limited group of people. While
in some countries privatization has not been
implemented at all, in other countries
privatization has been called «prikhvatizacija»,
a Russian word meaning «grasping every-
thing».

All former Soviet countries face all sorts of
crises be that an energy crisis or an economic
or financial one. At the same time we witness
a fast growth of trade and services. These con-
ditions have created a situation in which the
most important financial source of indepen-
dent media , a big scale advertiser, does not
appear on our market.

Trade and services are not able to provide suf-
ficient money for advertising and sometimes
they are not interested in advertising at all.
Some remarks on the privileges of indepen-
dent MM that we obtained in our Parliament
in 1995. According to the amendment of the
acting «Law on Press», submitted by our col-
leagues, all MM are exempted from VAT in
any kind of its activity including advertising.
The result of this amendment was a 20 per
cent decrease in the prices of printed MM.
Unfortunately, eight months later our Parlia-
ment abolished these privileges, leaving them
only for the distribution of printed media. We
would rather pay VAT on distribution as in

this case you pay only from the amount of
papers sold. Instead we pay taxes for paper,
printing, advertising, etc. As a result of this,
the self costs of printed media increased and
journalists’ wages had to be reduced.

Today in Georgia, the average cost of a news-
paper is about 40-50 tetri (35-40 cents) with
an average wage of 20- 25 USD. In a situa-
tion with the majority of the population be-
ing either unemployed or earning only the
minimum wage, depriving the press of tax
privileges is intolerable.

Although general conditions for the devel-
opment of the free press in Georgia are rather
favorable , key economic factors deprive the
vast majority of the population of its access
to the free press. Today in Georgia the pos-
session of TV sets is not taxable. Two TV
channels are financed and controlled by the
state. For the population television costs
nothing, remaining thus the most powerful
means of propaganda and the most success-
ful advertiser. Recently television has become
an organizer of lottery campaigns. While not
paying for its own air time, TV extensively
advertises its own lottery campaigns, thus
depriving the printed media of the opportu-
nity to get revenues from the advertising of
the lottery businesses.

Because of monopolies in several other
spheres and the absence of competitors, the
consumer is forced to purchase goods and
use services of the monopolistic company,
making advertising useless. Foreign compa-
nies operating in Georgia are very rarely in-
terested in expanding their market. Recently
most of the advertisers turned to ORT (Rus-
sian Public Television), which covers all CIS

THE ROLE AND INFLUENCE OF THE ADVERTISING

MARKET ON PRINTED MEDIA
NANA DEVDARIANI

EDITOR-IN-CHIEF OF INDEPENDENT NEWSPAPER «SAMSHOBLO FORTE» TBILISI



24

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

countries with about 250 million people. Usu-
ally an advertiser would sign a contract for
advertising with ORT, and profits from ad-
vertising would remain in Moscow, with
ORT reaching a huge audience free of charge.

Few months ago the company CTR (Com-
munication Television Radio) was established.
This company signed a contract with ORT
for the placement of commercials in ORT
programs broadcast on the territory of Geor-
gia , Azerbaijan and Armenia. But so far CTR
is far behind ORT in the volume of advertis-
ing. As for the printed media its market is
limited to only several million people in any
given Transcaucasian republic and, in spite of
low prices for printed advertising, they remain
unattractive to foreign companies. Single cases
do not affect this general situation. We can-
not count on serious improvement in this field
until our industry has overcome stagnation
and favorable conditions have not been cre-
ated for foreign investors.

It is worth mentioning a draft law «On ad-
vertising» which is discussed in the Georgian
Parliament. This draft law prepared by the
Anti Monopolistic Committee of Georgia
drastically restricts the production and distri-
bution of advertising, not mentioning TV as
a monopoly. According to this draft law, ad-
vertising tobacco and alcohol is prohibited on
TV and on the first and last pages of papers.
Total space of advertising should not exceed
25 per cent of the paper’s space. These re-
strictions are not applicable for advertising
publications.

However, we consider these restrictions, even
if they sound as if prompted by a concern for
public health, as another step in the depriva-
tion of MM of vital financial resources. With
a total indifference of our government to pub-
lic health, when most basic medical services
are inaccessible to the majority of the popula-
tion due to high prices, these restrictions on
advertising of tobacco and alcohol come to

have a rather demagogic character, especially
as our suggestion that advertisers of such prod-
ucts are obliged to simultaneously finance
healthy life style ads (was accepted by adver-
tisers) was refused by the same committee.

In this situation the prospects of the develop-
ment of the advertising market as well as of an
independent media are vague.

Besides the above mentioned processes, we
trace a tendency towards the ousting of adver-
tisers by political groups and clans interested
in forming a certain public opinion. The dif-
ficult financial situation forced independent
media to strike a bargain with these clans and
political groups, jeopardizing the development
of freedom of speech. It seems that by estab-
lishing favorable political and economic con-
ditions we will be able to solve all these prob-
lems. In the meantime we should not under-
estimate the role of common information and
the advertising market of the Transcaucasian
countries which will provide additional guar-
anties for the  development of freedom of
speech and advertising in our region.

It seems also that the fourth power in our
countries should seriously cooperate with their
Parliaments for securing a legislative back up
and use the accumulated experience of our
neighbor countries as well as all other means
available to independent media for the solu-
tion of these problems.

Georgia. The Event:
During the May 26 celebration of the Geor-
gian Independence day on the Rustaveli Av-
enue in Tbilissi, police attacked the not sanc-
tioned demonstration of supporters of the ex-
president Gamsakhurdia. Reporters trying to
cover the dramatic developments of the event
after the interference of the police, were beaten
up during the attack. At a meeting with the
protesting reporters later that day, the Police
Chief of Tbilisi Soso Alavidze stated that the
reporters did not have accreditation (N.B. the
meeting was not sanctioned).



25

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

During his press conference on May 27, the
President of Georgia, Edward Shevardnadze,
stated that no one has the right to criticize the
police during any activities directed at the pres-
ervation of public order, but neither can the
police create obstacles for the implementation
of journalistic duties. He promised an inter-
nal investigation to clear the matter up.

The official statement of the Ministry of the
Internal Affairs of Georgia read: «The investi-
gation concluded that the policemen were act-
ing within the law.»

The Reaction:
The dissatisfied reporters and members of
NGO’s organized a meeting and a march of
protest against the actions of the police. The
police was watching and did not interfere. «We
do not accept the ideas of zviadists ( ex-presi-
dential supporters) , but we are outraged by
the methods the government uses towards its
citizens». According to reporters, most fright-
ening is the fact of complete ignorance of this
accident by the society.

The Legislature:
The Media Subcommittee of the Parliament
has started the discussion on the «Law on the
Mass Media». Six projects are brought up for
discussion. The weekly sessions take place in a
nervous atmosphere as the authors of projects
are fiercely protecting their creations and do
not compromise. We can expect the discus-
sion to take several months before it will be
presented at the Parliament session. •

JOURNALISTS TRADE UNION

FOUNDED IN ARMENIA
Asbarez-on-line, 21 July.
A trade union of journalists was established
Friday at an assembly by the former deputy
chief of the government press-service,
Lavrenty Azroyan, and member of
Armenias trade union Levon
Mnatsakanian. The assembly highlighted
the importance of establishing a trade
union to resolve socio-economic problems
journalists face, and to elected the trade
unions chairman. The only candidate for
that post was Azroyan, who had been work-
ing at Armenpress for many years. The
regulations and program are expected to
be approved in a month. According to
Azroyan, the newly established trade union
consists of 22 members. •

PARLIAMENTARY  SESSIONS MAY NO

LONGER BE BROADCAST LIVE
«Kavkasioni» No. 146, August 26, reported
by Press-Digest CIPDD, 26 August, Tbilisi.
The Georgian parliament held its out-of-
capital sitting in Poti on August 25. Among
the discussed issues, the parliamentary ma-
jority proposed a ban on live TV broad-
casts of the sessions, claiming them to be
too boring a show. Besides, they say, the
parliament may lose its prestige as the
broadcasts make public its ‘inner problems’.
The issue is subject to further debates. •

THE FIRE IN THE «SVOBODNAYA

GRUZIA» SMELLS OF POLITICS
«Kavkasioni» June 24, reported by Press-
Digest CIPDD, 24 June, Tbilisi.
The computer center of the «Svobodnaya
Gruzia» newspaper was set on fire early in
the morning on June 20. Investigation re-
vealed that before the fire someone had sto-
len the computer data base from the cen-
ter. That may be just a ‘dress rehearsal’ por-
tending a series of «big fires» aimed against
the independent press, the newspaper sus-
pects. •



26

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

Having appeared at the beginning of the fif-
ties TV displayed its large capabilities in ad-
vertising. Owing to this feature many adver-
tisers have become consumed with the idea
of putting into work this unique means of
persuasion of a large audience, and promptly
transferred huge amounts of money to televi-
sion..

TV has greater chances for shaping incompa-
rable images for promotion of any idea or fa-
mous brand name. It can pursue and show a
viewer how he/she will be overwhelmed with
the feelings after having bought this or that
product. TV creates an atmosphere of suc-
cess, fiesta and fashion.

It is important that even if the advertiser is
interested only in the metropolitan Baku au-
dience, his ad will be seen by a bigger audi-
ence anyway, as TV encompasses the territory
not selectively but completely. It is quite clear
that in this case unproductive expenses may
be very high. However, the emergence of pri-
vate TV-Radio companies whose activities I
am going to consider, substantially simplifies
this problem.

In Baku, the independent «Azerbaijan News
Service» and private «Sara» TV Radio compa-
nies operate side by side with the State TV
Radio company. The analysis of vast data car-
ried out by my colleagues from the «Yeni
Nesil» («New Generation») journalist union,
reveals the fact that the most expensive time
for advertising on state TV is the time just
before the evening news program. It goes with-
out saying, that in the period between 20.00
and 20.30, TV attracts the biggest number of
viewers. Besides, the advertising agency «Mi-
rage-Media» which offers services for the state

TV, has copied advertisements of fashion com-
panies (running line on screen) from the Turk-
ish TV. The reporters and narrators of this
news program are usually dressed in the clothes
of these fashion companies. It is worth men-
tioning that advertisers have chosen five
minute spots just after the news program for
advertising goods like «Tic Tac» candies,
«Rafaello» chocolate and «Orbit» chewing
gum. This is done despite the fact that adver-
tising any product in a block results in the
loss of efficiency. Azerbaijanian advertisers
neglect this specific nature of TV programs.

In the meantime one can often come across a
«hidden» advertising when a TV star unob-
trusively recommends this or that product. At
the same time «ANS» offers other services born
with the market economy which has been re-
cently introduced in Transcaucasian countries.
It can be an information about new products
or services, an appeal to the clients, a reminder
about a product in the news program, expert’s
opinion, an interview, announcements, etc.

The prices for ads on this channel depend on
the time and vary from 62 to 163 USD per
minute. The prices on ads in the private and
independent TV companies are much lower
compared with those in the state TV. Accord-
ing to «Yeni Nesil», this phenomenon is ex-
plained by a smaller TV audience of this com-
panies. «ANS» and «Sara» can broadcast their
programs only for Baku and the Absheron
peninsula. As for the production of video ads
in Azerbaijan, one can hardly find any inde-
pendent advertising agency equipped properly
to deal with the production of video ads. The
«Mirage-Media» company possesses exclusive
rights for the placement of ads on the state
TV. For the production of video ads, the ad-

THE ROLE AND INFLUENCE OF ADVERTISING

MARKET ON ELECTRONIC MASS MEDIA
MOVSUM MAMEDZADE, ANS-PRESS, BAKU



27

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

vertising agencies of «ANS» and «Sara» use the
facilities of TV companies which are going to
broadcast that ads. The creativity of private
TV companies in the production of video ads
is superior to that of the state TV.

The radio advertising in the post-Soviet era
has gone through radical changes. Two FM
stations have appeared in Baku recently, the
same «ANS» and «Sara». The cost of produc-
tion of audio ads on these stations varies from
50 to 200 USD. Besides the traditional ads
you can come across with the announcements
of competitions among listeners, with the win-
ners being offered awards prepared by this or
that company.

Let ‘s consider the advantages of the radio ad-
vertising vs. the TV one. First of all the radio
advertising is much cheaper. Radio programs
are usually considered to be a background for
listeners and do not require an intent atten-
tion. This makes them more «digestible» for
ordinary listeners. The radio is a more effec-
tive means for advertising because you can hear
your ad in air the same day you order it. What
is more compelling, is that radio ads unlike
TV commercials are never put in the middle
of the song during the broadcast. During the
TV commercials viewers often go away from
the TV and the large ads in newspapers are
usually ignored by readers. The advantages of
radio advertising are the brevity, the repeti-
tion and the predictability of listeners reac-
tion.

As the experience shows and in the opinion of
«Yeni Nesil», radio is effective in reminding
and informing listeners about goods and ser-
vices.

But we have to always remember that a listener
or a viewer tired of obtrusive TV or radio com-
mercials can resort to the device invented forty
years ago. That is the remote control. •

NTV JOURNALISTS  RELEASED IN
CHECHNYA
RFE/RL Newsline, Prague,19 August.
Three NTV journalists abducted in
Chechnya in mid-May were freed on 18
August, Russian media reported. Their re-
lease came one day after two employees of
the Russian television production company
VID were allowed to return home (see
«RFE/RL Newsline,» 18 August 1997).
Speaking at a news conference in Moscow,
VID’s senior manager Aleksandr Lyubimov,
who is also executive director of Russian
Public Television (ORT), proposed that all
Russian television companies agree not to
send their reporters to Chechnya in future.
Lyubimov praised the role of Security
Council Deputy Secretaries Boris
Berezovskii and Boris Agapov in securing
the journalists’ release. Lyubimov also ex-
pressed his admiration for Maskhadov’s
«honesty and sincerity» but said he fears the
Chechen authorities do not have complete
control over the situation in the republic.
He estimated that «professional kidnappers»
in Chechnya total 300, saying that they have
the tacit backing of middle-level authori-
ties, including some police officials. •



28

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

Hardly anyone in Armenia today has doubts
about the necessity of radical reforms on State
TV and that these reforms should be carried
out in the shortest time possible.

During the 40 years of its existence the Ar-
menian State TV was known for its good taste,
choice of interesting programs and the pro-
fessionalism of its journalists. After the col-
lapse of the Soviet Union, Armenia inherited
a TV reputed to have been one of the best in
the Soviet Union, but with aging technical
facilities and a tendency towards further de-
cline. Along with economic problems the State
TV was facing the necessity of organizational
reforms. Economic reforms on the TV were
connected with and dependent on the eco-
nomic reforms to be carried out in Armenia
as a whole and could not have had only a lo-
cal character. Hence, the preference was given
to organizational reforms.

However, after some radical organizational
reforms were carried out and some new cre-
ative associations were established within the
State TV, the situation did not improve due
to lack of financing. As a result of new eco-
nomic and social reforms, the newly emerg-
ing companies began to show an interest in
advertising companies, image-making, and the
formation of public opinion.

Advertisement on Armenian TV had already
existed during the Soviet period. Advertising
spots of the state advertising agency «ARA»
first appeared on the Armenian TV at the end
of the seventies. But the disintegration of the
Soviet Union followed by monopolization and
denationalization resulted in a crisis and even-
tually led to a serious decrease in TV ads.

State enterprises were mainly export oriented
and did not need local advertising ( in heavy
economic crisis themselves), and the private
companies were in the process of accumulat-
ing capital. These years had negatively influ-
enced the succession of Armenian advertising
traditions, and the achievements in that sphere
which had been there before are almost com-
pletely lost today.

Ready to carry out the reforms new staff en-
tered the advertising industry. Today the lion’s
share of advertising time on state TV belongs
to the advertising agency «Paradise» which
controls the prices on advertising. «Paradise»
deals not only with distribution but also with
the production of commercials, market re-
search and other marketing activities.

According to the agreement between the State
TV and «Paradise», the latter pays the air time
not only directly but through the leasing of
licensed films for showing on the State TV.
The first and second channel of the Arme-
nian TV allocate 35 minutes for ads daily, with
20 (5.6% of total broadcasting time) and 15
minutes (7.1%) respectively.

On the first channel of the Armenian State
TV the prices for spots are ranging between
100 and 200 USD per minute. On the sec-
ond channel the prices are quite low - 60-100
USD per minute.

Prices on ads have a tendency towards growth,
but today’s proceedings from advertising do
not meet the requirements of the State TV.
On the other hand, according to market laws
higher prices reduce the volume of TV ads.

THE PROBLEMS OF ARMENIAN CONTEMPORARY

TV ADVERTISING
ARMEN ARZUMANYAN



29

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

Armenian ads are quite peculiar for they
mostly advertise services rather than products.
Recently image-making and «reminding» ads
have been used quite actively. But as all post-
Soviet audiences, the Armenian audience does
not trust those ads. A notorious approach is
that of «..They wouldn’t advertise if the prod-
uct was really good». This approach leads to a
situation in which the companies, one after
the other, begin to adopt the principle of «We
do not need advertising.»

We do not know of a more or less serious re-
search on the influence of advertising and the
size of its audience in Armenia. The efficiency
of ads is probably not high. Curiously, the
Armenian TV audience considers Russian and
European ads more credible. In any case, ad-
vertised goods which reach the Armenian
market are rapidly distributed and sold. This
fact proves once more that a poor quality ad-
vertisement is rather an anti-advertisement.

By the way, the emergence on ORT (Russian
Public TV channel) of the advertising com-
pany «CTR» (Communication TV and Ra-
dio) has generated great interest among Ar-
menian advertisers. The prices proposed by
CTR were not higher and in some cases even
lower than ours. Unfortunately «CTR» was
not able to establish firm contacts with seri-
ous partners in Armenia and probably has lost
this market.

Intentionally I do not discuss advertisements
on private TV channels because today they
cannot compete with the state TV and «Para-
dise» agency. Today private TV channels are

on the initial stages of formation of their own
advertising agencies with lots of plans but very
limited possibilities.

We may state that the situation with advertis-
ing on Armenian State TV is far from being
perfect, but neither can we state that there is
an insoluble crisis.

Without any doubt, in few years 3 or 4 ad-
vertising agencies will appear and be able not
only to compete with «Paradise» and Arme-
nian TV but also to carry out advertising cam-
paigns on the European level. The few «ex-
pensive» ad spots which appeared recently on
our TV come to prove this reality.

In conclusion I would like to touch upon some
problems hindering the further development
of advertising:
1. Private TV companies have a small range
of broadcasting and cannot compete with the
state TV.
2. State TV is hardly «thinking» of improving
the quality of ads, as it still holds a monopoly.
3. Poor technical equipment of private TV
companies and the use of outdated technolo-
gies hinder the production of high-quality ads.
4. Incredibly low wages have become the rea-
son for the drain of qualified staff. The situa-
tion will be improved after denationalization
of Armenian state TV and with the establish-
ment of joint-stock companies. This will in-
crease interest in production of high-quality
advertisement, will create equal conditions for
all TV companies and will spur on competi-
tion in this field. •



30

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

A scandal burst out in Georgia at the end of
last year. The State TV Radio company was
going to sign a contract with a private com-
pany on the sale of all of advertising time
which makes up to 15 per cent of all air time.
The price of contract was some 4.8 mil. lari
(about 4 mil. USD). According to this con-
tract «State TV Radio» was to get all this
money and the private agency «Audience» was
to control all advertising time.

The leaders of «State TV Radio» explained
this situation by the fact that the profit from
advertising by «State TV Radio» last year was
only 1.3 mil. lari. But a mini-survey carried
out shortly afterwards revealed that only in
one single part of a soap opera called
«Cassandra» (popular Mexican show rated a
prime time), advertising lasted exactly 10
minutes (that is an average index). At current
rates this makes 4800 lari and with 20% VAT
it comes up to 5760 lari.

Considering that this show as well as others
are usually broadcast every day except
Sundays the profits generated by advertising
would have been higher if they had been reg-
istered and taxes would have been paid to
budget regularly. . In fact advertising is placed
mainly on the «State TV Radio» because it
controls almost all the broadcasting market.
As for newspapers, the average advertising
profit is about 10-12 per cent. Actually, «State
TV Radio» has become a monopolist on the
advertising market. If we also add that «State
TV Radio» is financed by the budget (in 1996

it got 11 mln lari, in 1997- 15 mln lari) we
can claim that this company has turned from
a monopolist to a monster.

The law «On Advertising» was ratified by our
Parliament on first reading at the end of the
spring session. During the reading the issue
of advertising limitation became a stumbling
block. Parliamentarians decided to offer for
advertising 25 percent of air time and 15 per
cent of paper’s (printing) space. The authors
of this legislative bill substantiated this deci-
sion on the principles of the protection of con-
sumers’ rights.

In the meantime no kind of restriction is pro-
vided for outdoor advertising. According to
this law, advertising tobacco and alcohol is
prohibited on TV, radio as well as on the first
and the last pages of newspapers. The only
alcohol beverages allowed to be advertised are
the local vintage cognacs. This is a striking
example of protectionism as the main producer
of Georgian cognacs, the joint-stock company
«Eniseli», is functioning under the patronage
of the State Minister of Georgia.

According to this law it is strictly prohibited
to broadcast an advertisement of the same
product more than three times per hour on
the same frequency band. In accordance with
this law, the anti-monopoly committee is
obliged to control the fulfillment of the main
principle of advertising. This committee is
endowed with the power to bring a lawsuit
against any advertiser whose ads can be con-

THE INFLUENCE OF THE ADVERTISING MARKET

ON ELECTRONIC MASS MEDIA
ZVIAD CORIDZE

HEAD OF INFORMATION PROGRAM OF TV COMPANY «RUSTAVI-2»; TBILISI



31

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 2, October 1997

sidered «unethical», and it can also deprive TV
companies of an advertising license without
bringing a law suit.

As far as the judicial system of Georgia is not
well-protected and independent, there is a
danger of concentration of excessive power in
the hands of the anti-monopoly committee.

Georgia is a small country with a large import
volume, a shattered economy and a low level

of foreign investments. The implementation
of this law will result in a decline in the ad-
vertising of imported goods, thus cause slump
in the import of consumer goods.

Advertising is a product of a free economy, it
promotes the establishment of a free society. •

AMERICA DEMANDING FREEDOM OF

SPEECH

«Shvidi Dge», August 18-19, reported by

Press-Digest of CIPDD, 18 August, Tbilisi.

The delegation of US senators has com-
pleted its visit to Georgia. When asked
about the next years’ $100-mln US aid to
Georgia at their last press-conference, they
said Congress would undoubtedly approve
it provided Georgia adhered freedom of
speech and democratic reforms. •

NATIONAL  PRESS CLUB IS
ESTABLISHED

«Azg», 21 May, Yerevan.

Constituent Assembly of the National Press
Club took place in the Press-Salon of
Armenpress, on May 20. During Constitu-
ent Assembly Chart of the Press Club has

been approved and steering committees have
been elected. Narineh Mkrtchyan has been
elected a Chairperson. Representatives of any
media as well as those interested in success-
ful functioning of MM are eligible to be-
come a member of this organization. The
main objectives of the organization have
been accepted on the meeting of National
Press Club. These are following:
* development of national and democratic
values.
* protection of professional interests
* contribution to the formation of freedom
of speech and press
* strengthening of business ties with
Diaspora’s MM
* formation of journalists new generation
* increasing of professional level. •



32

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 2, October 1997

NOYAN TAPAN AGENCY PROTESTS

Paper «Golos Armenii»( Voice of Armenia),

June 21, Yerevan.

«Under the clause # 25 of acting in Arme-
nia «Law on Press and other MM», press
and other media are not obliged to reveal
source of information, unless it is necessary
for legal proceedings». With this message a
group of journalists of information agency
« Noyan Tapan» began a press-conference
in Sakharov’s Fund, on June 20. Journalists
reported that on June 17,1997 some Ar-
menian media published information pro-
vided by «Noyan Tapan» agency, concern-
ing proposals of OSCE- Minsk group, on
settlement a dispute over Kharabakh con-
flict. On the next day authors of this infor-
mation -journalist of agency Zhanna
Krikorova as well as director of this agency
Tigran Haroutiunian and editor-in - chief
Gayaneh Arakelyan were invited to the
Ministry of Interior and National Security
for «conversation». Director of agency
Tigran Haroutiunian has been invited to
the high-rank officer of the Ministry , while
« conversation» with Gayaneh Arakelian did
not take place. Zhanna Krikorova come
back to the agency after being in the Min-
istry for seven hours, in a depressed condi-
tion. She refused flatly to answer to the col-
leagues questions. This circumstance as well
as other behavioral nuances gave reasons to
think that she has been exposed to the heavy
psychological pressure to reveal source of
information. Contributors of the agency ex-
pressed indignation regarding these facts.

Proceeding from the journalists ethic code,
any journalist is obliged to keep in secret a
source of information , provided that this
source insists on it. On June 19, «Noyan
Tapan» staff hold a strike and declared that
as good as their words-»proceeding from the
law, agency «Noyan Tapan» evaluates Min-
istry actions as an attempt to reveal source
of information by using rude psychological
pressure» and agency states that here after it
will not refuse to keep confidentiality of the
information source, even if it would be in
Azerbaijan. «Noyan Tapan» agency protests
against any sort of pressure- e.g. psychologi-
cal- on journalists who do not breaches the
laws , while carrying out professional du-
ties. We are calling for attention of the Presi-
dent of Armenia- guarantor of Constitu-
tional rights of citizens, to protect journal-
ists from the pressure of the state structures
and provide with possibility to carry out pro-
fessional duties unhampered. We appeal to
our colleagues from MM of Armenia and
other countries as well as other Human
Rights organizations to display solidarity
with Armenia journalists, to prevent further
violations of journalists rights.
Nevertheless, the «authors « of sensational
news were absent from the press-conference.
As noted colleagues of Zhanna Krikorova,
she is still suffer heavy psychological depres-
sion. By the decision of the staff meeting,
director and editor-in-chief of the agency
did not come to the press-conference. •


