Il Background

SDC mandated CIMERA, a Swiss network of consultants, to coach, follow up and manage media
related projects in Central Asia, in paralel to the Central Asia Media Support Project (CAMSP).
Within this framework, CIMERA is engaged in strengthening the local partners capacity, providing
technical monitoring for the media projects, and consulting SDC to develop future strategy in the field
of media-related projects in the region of Central Asia. A fact-finding and prospective mission has
been conducted in Tajikistan by André Loersch and Mark Grigorian, two of CIMERA’s media
consultants.

lll. History

The history of media and journalism in the post-soviet Tgjikistan (1991-2000) is, on the one hand,
marked by a short period of relative openness that the media experienced at the time of the
independence (September 1991) until the beginning of the civil war (mid 1992). On the other hand, it
is also characterised by alonger period of terror for journalists and editors. Not having been in-depth
and systematically studied, the first period is difficult to imagine considering that the present media
dgituation in Tajikistan has been deeply affected by the long list of killings, tortures, arrests, exile,
beatings, that many journalists suffered from during the eight years following that short opening. The
Tajik media now seems still deeply conditioned by this recent past which left the journalists with a
legacy of afear that “they feel in their bones’, as a Dushanbe-based editor put it during an interview.
Some well-established international organizations such as the New Y ork-based Committee to Protect
Journalists (CPJ) attribute, without hesitation an overwhelming responsibility to the current Tajik
leadership for the terror exerted toward the journalists. But, more than three years after the signing of
a peace agreement between the Tgjik government and the United Tgjik Opposition (UTO) under the
auspices of the United Nations, no significant effort has yet been made to officially establish the
responsibilitiy for the murders of so many journalists.

War

It is a widely spread belief in Tgikistan that the media played a crucial and negative role in the
starting of the civil war which, in 6 years, caused at least 50,000 dead, with some estimations going
up to 150,000 victims. But, contrary to the repression which affected the journalists, this issue is
unfortunately not precisely documented. Nonetheless, the importance and the influence of the political
leadership -both from the government and the opposition side- attributed to media is testified by the
gpace given to mediaissues during the Inter-Tgjik talks that the government and UTO initiated in 1994
under the auspices of the United Nations. A book by the Tgjik journalist Oleg Panfilov, due to be
published in Moscow and covering seven years (1992-1998) of events in the media field in
Tagjikistan, indicates that media was then in no way considered as a public space for debate or
information but as a dangerous weapon, the use of which had to be negotiated in parallel to cease-
fires. During the first round of talks held in Moscow in April 1994, Oleg Panfilov recalls that the
“constructive activity of the mass mediain Tajikistan and its limitation in accordance with the goal of
supporting the process of national reconciliation” was considered by the negotiators as a measure of
trust in the process of political normalisation.

During the second round of talks in Teheran in June 1994, the opposition’s representatives failed in
getting the government’ s delegation to accept to include in the “text on the agreement to a temporary



cease-fire a point on the re-start of activities of the media forbidden by the authorities’. Nonetheless,
the final document contains a mention of the media, under the section dedicated to the “cessation of
hostile activities’ aiming at the “cessation of using all channels of information and mass media with
the intention of undermining the process of national reconciliation”®. Freedom of press, as well as
demands for liberation of the journalists from the opposition’s side have aso been regularly
mentioned during the successive Inter-Tajik talks, as well as the right of representatives of both sides
to have access to National Television. Last but not least, the lifting in August 1999 of the ban imposed
on political parties and mass media, which had been imposed in December 1993, came as part of the
Generd Agreement signed by UTO and the government in June 1997. It was “contingent on the
completion of the second stage of the military protocol, contained in the Genera Agreement, under
which UTO fighters were to be integrated into government forces’?. It is with this conceptual legacy,
with the close link between the role of the media and that of political and armed forces during the
conflict, that the Tagjik society now faces the challenge to establish a reasonably well-functioning
media system in accordance with the democratic goals proclaimed by the Congtitution of the
Republic.

Killing of journalists

Thefirst years of the war congtitute the darkest period for Tgjik media. In 1994, the New Y ork-based
Committee to Protect Journalists (CPJ) noted that “over the past three years, Tgjikistan has been the
scene of one of the most brutal, yet least noticed, campaigns against press freedom in the world”
With 27 confirmed cases of murder, the death toll of journalists in Tgjikistan between 1992 and 1994
is “one of the highest CPJ has ever documented”. As a comparison, “in recent years, only Algeria
and the former Yugosavia have seen comparable numbers of journalists killed because of their
profession” . Shot dead in front of their houses, kidnapped and then left dead in a street or in afield,
most of the murders recorded by CPJ were attributed, by people close to the victims (mainly
colleagues), to paramilitaries of the People' s Front of President Emomali Rakhmonov, or to armed
groups affiliated to it. Even if reasons for the murders remain unclear in some cases, many of the
killed journalists appeared to be Pamiri, originating from the region of Gorno-Badakhsan, often
considered as an Idamist stronghold by the government’s partisans and which population had
frequently been targeted during the fighting. A speech or an article criticizing certain political groups
would be enough to provoke the death of some of the journalists, and reporting on sensitive subjects
such as "the criminal and political Mafia" in Tajikistan® could prove fatal.

Such arecord brought President Rakhmonov the questionable honour to be classified in 1996 in the
fifth rank on the “Ten Worst Enemies of the Press’ annual list established by CPJ, with the names of
statesmen considered accountable for “abysmal press conditions in their own countries’. Mr
Rakhmonov was only surpassed this year by the leader of the Algerian Armed Ilamic Front Abu

! Quotations from the manuscript of Oleg Panfilov, kindly put at the disposal of the authors of the present report. The
book is due to be published in Moscow. Olev Panfilov, a Tgjik journalist, lives in Moscow since 1992. On the side of
the opposition, he participated as a special advisor in the 1994-1997 inter-Tgjiks talks.

2 «Tgjikistan, Freedom of Expression still Threatened”, Human Rights Watch, November 1999, vol. 11, No. 14 (D).

3 «“A Retreat to Tyranny : Tajikistan Unreported War Against Press Freedom”, Committee to Protect Journalists,
1994.

* 1bid.

® |bid.

® Case recorded by CPJ of Khushvakht Haydarsho, secretary of the editorial board of the Tajik newspaper Jumhuriyat,
who was shot dead on May 18, 1994, near his home in Dushanbe. He published a series of articles on "the criminal and
political Mafia" in Tqjikistan.



Abdul Rahman, Chinese President Deng Xiaoping, Nigerian President Sani Abacha and Turkish
Prime Minister Mesut Yilmaz'. The same year, President Rakhmonov was classified in a similar
macabre list, the “hit parade” established by the French organisation Reporters sans Frontiéres: 14™
out of 25 statesmer?®. Interestingly enough he, nevertheless, was not the first Central Asian leader on
thelist, but the third: the Turkmen Saparmurat Niyazov appeared fourth and the Uzbek Idam Karimov
seventh. President Rakhmonov does not appear on the last CPJ s list of the “Ten Worst Enemies of
the Press’ established on May 3, 2000. In the sixth position, Central Asiais, however, represented
by the Kazakh President Nursultan Nazarbayev.

The pressures exerted against journalists remained constant after 1994, even if in less dramatic
proportions than between 1992 and 1994. The decrease may be due to the fact, stated by CPJ, that
amost al independent journalists had fled the country by that time.® But, even at a reduced frequency,
the incidents -murders, harassment, beatings- recorded by organizations such as CPJ, Reporters sans
Frontiéres or Human Rights Watch would be enough to keep a constant pressure on the journdists and
continuoudly remind them of the danger of their profession. The targets would frequently appear to be
either journalists having a reputation of relative independence like Mohyedin Alempour, chief of the
Persian service of BBC (shot dead in Dushanbe in December 1995)%, specializing in sensitive issues
like Viktor Nikulin, specialist of armed and political conflict in Tajikistan (shot dead in Dushanbe in
March 1996)™, or in investigations about the drug trade, like Jumakhon Hotami, Ministry of Interior
Press Centre Chief who had chaired a television program called “fight against crime” (shot downin a
suburb of Dushanbe in July 1999)*2. According to data of the Moscow-based organization Glasnost
Defence Foundation, not one single year from 1992 until 1999 passed by without a Tagjik journalist
being killed. The year 2000 is no exception with at least two victims, the last being Iskandar
Khatloni, a Tajik journalist living in Moscow, killed at his home by unknown men in September.

Newspapers closed, mediain exile

The ban on the activities of opposition parties was imposed by the Supreme Court of Tajikistan in
June 1993. Activities of groups such as the Democratic Party, the ISlamic Revival Party, the National
movement "Rastokhez" (Revival) and the Association "Lahli Badakhshon" were terminated. In
December 1993, the registration of six newspapers of these organizations was invalidated. According
to Oleg Panfilov, 19 newspapers were then forced by the authorities to close down. As a result,
wrote CPJin 1994, “today, the national pressin Dushanbe consists of afew state-owned newspapers,
with one exception (...) The sole private publication, the Russian-language Biznes i Politika, can
hardly be considered a newspaper. It publishes mostly advertisements and sparse statistical

information about the economy” .

Some media were coming out in exile, among which the well-known newspaper Charoghi Ruz,
closed by the end of 1992, which resumed publication in Moscow. Charoghi Ruz came out in 1994-
1995 thanks to a 90,000 U$ grant form the National Endowment for Democracy. The founder of the

" List reproduced in a study in Dortmund University in 1999 on the situation of the media in Tajikistan : Christoph
Schipp “ Studienarbeit, Medien in Tadschikistan unter besonderer Beriicksichtigung der Situation von Journalisten”,
Universitét Dortmund, Institut fur Journalistik, Germany.

8 Christoph Schiipp, op cit.

9« Tgjikistan : Year in Review”, Committee to protect Journalists, 1995, quoted in Christoph Schiipp, op cit.

19 Case recorded by CPJ, mentioned in Christoph Schiipp, op. cit.

1 Oleg Panfilov, op. cit.

12 Recorded in “ Tajikistan, Freedom of Expression still Threatened”, op. cit.

13« T4jikistan, Freedom of Expression still Threatened”, Human Rights Watch, November 1999, vol. 11, No. 14 (D).



newspaper is Dodojon Atovulloev, and the Editor-in-Chief Salim Ajubov. Because they do not fedl
that their security would be guaranteed, they have still not yet decided to return to Tgjikistan. Some
issues of Charoghi Ruz are distributed in the country, after being smuggled into Tgjikistan. Severa
media of the ISamic Revival Party were coming out in Afghanistan (newspaper Najot, radio station
Voice of Free Tajikistan) and in Pakistan (bulletin Jaikhun). By August 12, 1999, the ban on the
opposition parties and their newspapers was lifted and some of them resumed or started publication,
such as Najot and Mizon (see below).

TV stations closed

On February 21, 1994, the Chairman of the Supreme Soviet of Tgjikistan Rakhmonov signed a Decree
of the Presidium of the Supreme Soviet of Tgjikistan "On Putting in Order the Activities of Television
and Radio in the Republic of Tgjikistan", of which, in particular: "Pending acceptance of the
mentioned law ["On Television and Radio"], suspends in the entire territory of the Republic the
activities of non-state structures of television and radio”. As aresult, the main experiences of private
television in Tgjikistan (initiated in 1989 with the creation of the broadcasting company Ekran, which
changed its name in 1993 to Somonen, and was followed by the launching of Dzhaikhon-oro and
Temurmalik in Khudjand) were interrupted. President Rakhmonov’'s decision, however, does not
appear to be strictly linked to the events of the civil-war and, according to Christoph Schiipp, could
just be related to palitical rivalry, economy (control of the limited advertisement market by the state
TV) or an attempt to stop the intrusion of Western productions broadcast by the private televisions™.
Apart from some local initiatives, tolerated by the authorities, Tgjikistan was then left, in terms of
local broadcasters, only with the strictly government-controlled national television. For political
reasons, when the news coverage of Tgjikistan would not suit the government, the re-broadcasting of
Russian TV channels in Tgjikistan would ssmply be interrupted, which happened several times. As
for radio, no private station had started functioning in Tajikistan until in.

Requirements of "objective" coverage of events in Tagjikistan since 1992 repeatedly resulted in the
termination of importing Russian newspapers into the country, and occasionally became the reason of
armed skirmishes for the TV and Radio centers.On May 6, 1992, supporters of the opposition
captured the television building in Dushanbe. On the same day, an attempt from the opposition to
capture the radio building ended in an armed confrontation which lasted around two hours.™



