
© CIMERA 1

CAMEL 7 / September 2000

Will “Delo No….” Be Taken To The Court?
Interview with Chief Editor Victor Zapolsky

By Elmira Toktogulova
CA Media coordinator, Kyrgyzstan

 
A criminal case was brought by the Ministry of National Security against the popular

weekly Delo No…. The Ministry accuses the paper in revealing state secrets. It is not yet
clear if the case will reach the court. The Chief Editor of the paper Victor Zapolsky thinks that
it is unlikely, but on August 16, the Minister of National Security of Kyrgyzstan Aitbaev
stated in Vecherniy Bishkek newspaper that “..the case will definitely reach the court.”

 
Background Info: Delo No… weekly is a private, independent weekly covering a

range of social and legal issues. One of the first independent Kyrgyz papers
published in Bishkek since 1991. The founders are Chief Editor Victor and his
deputy, Svetlana Krasilnikova. Has the highest circulation and is the most popular
newspaper in Kyrgyzstan. In 1991 the circulation was 30,000 copies, in 1997 -
87,000 copies, in 2000 – 56,000 copies. One of the few newspapers in Kyrgyzstan,
which has its own website.

 
 
Today the paper is going through hard times. On July 26, the weekly published an

article of its reporter Vadim Nochevkin about the closed trial of  Felix Kulov.
Among other things, the article presented the account of the Deputy Minister of
National Security Boris Poluektov about one of the secret agents of the Ministry.
Felix Kulov was cleared of all charges and freed on August 7, 2000, but right after
that, the Ministry of National Security filed a lawsuit against Delo No…, accusing
the weekly in revealing state secrets.

On August 16, 2000 Victor Zapolsky, together with his deputy Svetlana
Krasilnikova and reporter Vadim Nochevkin, were summoned to the Ministry of
National Security for an interrogation which passed with serious violations of their
human rights. According to the journalists, investigators were trying to force the
journalist to disclose the source of information which is against the law. Journalists
were put under an enormous psychological pressure, and as a result, after the eight
hour interrogation, the deputy Chief Editor Svetlana Krasilnikova was taken to the
hospital with a serious heart condition.

 
On the next day, the Chief Editor organized a press conference and told the

journalists about the recent developments. On September 19, twenty five agents of
the Ministry of National Security sealed off the building and the offices of the
editorial and reporting staff. All phone calls in or out of the building were put on
hold, and investigator Abdykalykov ordered a search of offices presenting the
respective warrant signed by the Deputy Procurator General Kojonaliev.  Asked
what do they intend to find, Abdykalykov said that they were looking for materials
concerning state secrets. The search lasted four hours, which could have resulted in
the failure to print the paper in time.

 



© CIMERA 2

On September 20, the newspaper published an appeal to the President Askar
Akaev, which stated that: “If the persecution initiated by your administration is not
stopped, the whole staff of the only remaining independent, Russian language
newspaper would be forced to seek a political asylum in one of democratic
countries, including Russia.”

 
Neither President Akaev, nor other representatives of the authorities responded to

the appeal. The secretary of the Security Council of Kyrgyzstan Bolot Janyzakov
said that he is not capable of following and being informed about all actions of the
law enforcement agencies. The journalistic community of Kyrgyzstan did not seem
to have reacted adequately either. Chief Editor  Zapolsky thinks, that “…today,
other independent papers of Kyrgyzstan have their own problems and he does not
count on the support of other media.” The fact is, each media in Kyrgyzstan
survives on its own, using its own methods.

There is a big tension on the eve of the presidential elections and media reflects
this tension. Some of the media, which would not like to act according to the “big
scenario”, will be left out of the presidential race like some presidential candidates.

The most popular local daily, Vecherniy Bishkek, has already changed its owners
together with its content, which now reminds more of that of the state owned Slovo
Kyrgyzstana. But the paper still remains popular and has the highest circulation
owing to the monopoly on daily fresh news and a huge advertising market which is
so important for the election campaign…..

 
Time will reveal the fate of the second leader in terms of circulation, the Delo

No…. weekly. Perhaps it will change owners, or perhaps …..everything is possible
in the country, which was used to be called an island of democracy, a former one
today.

 
 
Interview of the Chief Editor of Delo No… Victor Zapolsky
 
Q:  How would you characterize the current situation of independent media in
     Kyrgyzstan?
 
A: After Osmonakun Ibraimov became the Press-Secretary of the President of

Kyrgyzstan, the policy towards media drastically changed. The media was divided
into  “ours” and “non-ours.” The “non-ours” are subject to a big pressure from
above.

 
Q: But even before Osmonakun Ibraimov was appointed to this position,

newspapers like Res Publica and Asaba (both private independent Kyrgyz
newspapers) were and are in conflict with the authorities.

 
A: Today the problems between the media and the authorities have a more global

character. There is a tendency of abuse of power by the authorities in dealing with
the independent media - they declare a war to any media which does not want to
become loyal. Methods of moral and financial pressure are widely used.

 
Q:  How ?



© CIMERA 3

 
A: Between 1991 and 1996 there was a favorable period for the development of

the private media. We did not pay the 20 % VAT and the profit tax was a mere 15
%. After 1996, the media were treated as industrial enterprises and were forced to
pay a 20% VAT, 30% profit tax and 8% of other taxes. This had a an immediate
negative effect on the financial well being of the media. In 1991-1996 we did not
have any problems with the tax inspectors, afterwards the situation changed to the
opposite. Since 1991 to 1996 we did not suffer any problems with tax inspections.

 
All our problems started after the second round of elections into Jogorku Kenesh-

the Parliament of Kyrgyzstan in the beginning of 2000. Visiting tax inspectors
imposed a huge fine on us for breaking the tax code. We know that we did not
violate any laws, and the inspection and the fine, as well as their coverage in the
state owned media of all of our court battles, were a well thought strategy of a
structural censorship. The state media creates a negative image of our paper,
questions our professionalism and competence. We are involved in several lawsuits
now, and it takes lots of time and energy, especially considering that the legal
system of Kyrgyzstan is far from being independent, depends on the “telephone
right” and many court decisions are not adequate.

 
The climax of this pressure was a lawsuit launched by the authorities claiming

that our weekly disclosed a state secret - a complete nonsense!
We or our newspaper do not possess any state secrets and we did not sign any

non-disclosure documents. The staff of the newspaper is summoned to the Ministry
of National Security and is interrogated for eight hours in a row in violation of the
law. I know for sure, that during the court hearing judges are instructed from above
on what and how they should proceed. I believe that there are elements of a
massive, organized pressure on the “undesirable” media. And it is obvious that all
these problems are connected with the opposition leader Felix Kulov. The
governmental media, Kyrghyz Tuusu and Slovo Kyrgyzstana,  accused Kulov in
buying our newspaper. We filed a suit against the Slovo Kyrgyzstana and won the
case, since the newspaper could not produce any evidence of their statement. We
understand very well, that the beginning of the trade in articles is the end to an
independent newspaper.

 
As for Kulov, we tried to protect the law and not the personality. If any of current

state officials would get into a situation similar to that of Kulov, we would do
everything to protect that official as well. We don’t want our law to be treated like
a whore. We have not seen such a violation of right to an independent opinion, violation of
rights of opposition politicians and the free media even under the communist rule in Soviet
Union. We are a people’s newspaper and will never belong to a party, movement or a
bureaucrat.

Q: What do you expect in the future?
 
A: Kyrgyzstan today is rapidly rolling back from its adopted democratic

principles. I can not explain why this is happening. My guess is, it happens owing
to an incompetent governance. It is easier to manage by force and pressure, rather
than by intellect. If these tendencies are not stopped, we will face miserable times.



© CIMERA 4

The tension in the society is artificially stirred by a group of people in power, and
they fight a war against the undesirable media.


