
CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#19, September 2001,  CIMERA

1

TASHKENTSKAYA PRAVDA MIGHT NOT
CHALLENGE CENSORSHIP ANYMORE

By Iskandar Khamrokh, journalist, Uzbekistan

Tashkentskaya Pravda, the only Uzbekistan newspaper to challenge censorship no longer exists in
its prior form, after its redaction haS been placed under the authority of a new editor-in-chief.

Before the beginning of July this year there were two newspapers of the same name in the republic, but
independent of each other: Tashkentskaya Pravda (Russian language) and Toshkent Khakikati (Uzbek
language). Each newspaper had its own editorial policy, but, in addition to their names, one point united
them - their common founder - the Khokimiyat (a state administration body) of the Tashkent oblast’’
(region). On 5 July 2001, the Khokimiyat unexpectedly decided to merger the two editions, Russian and
Uzbek, under common management, thus depriving Tashkentskaya Pravda of its own Chief Editor.
From that time onwards, the Chief Editor of the Uzbek Toshkent Khakikati became, also, the Chief
Editor of Tashkentskaya Pravda.

A TYPICAL SITUATION
At first sight, the Tashkent oblast’’ Khokimiyat's action appeared not only quite legal, but in the spirit of
the times. "The founder has the right to do this," stated the Chief Editor of the amalgamated newspapers,
Mr. Fatkhiddin Mukhiddinov, referring to the charters of both newspapers which authorised the founder
to nominate the Chief Editor and, moreover, to suspend and even liquidate the papers. It seems that Mr.
Mukhiddinov took into account the long-term experience accumulated in Uzbekistan. There are quite a
number of Uzbek and Russian language newspapers of the same name, both in the capital and oblast’
centres of the country. All of them have the same founders and same Chief Editors: e.g. the
parliamentary newspaper Khalk suzi and its Russian analogue Narodnoye slovo, Uzbekiston ovozi and
Golos Uzbekistana, and the Tashkent city Khokimiyat's newspapers Toshkent okshomi and Vecherny
Tashkent. This is the common practice in the oblast’ centres of the republic. Therefore, in its decree on
the Toshkent Khakikati and Tashkentskaya Pravda amalgamation, the Tashkent oblast’ Khokimiyat
considered the situation typical and used the following wording: "Taking into consideration the
experience of other oblast’s of the republic … " For example, such amalgamated editions of oblast’
Russian and Uzbek language newspapers can be found in Khorezm and Surkhan-Darya oblast’s. What
was the necessity of the Toshkent Khakikati and Tashkentskaya Pravda amalgamation which, according
to employees of both editions, nobody expected?

TWO POINTS OF VIEW RE ONE FACT
Mr. Fatkhiddin Mukhiddinov assured that: "The action was imposed exclusively on account of
economic and financial reasons." He drew attention to the Khokimiyat's decree which substantiated the
amalgamation of the two papers due to the necessity to "strengthen the material and technical base and
improve the usage of the budgetary resources." According to Mr. Fatkhiddin Mukhiddinov, the Toshkent
Khakikati's resource base was much stronger than that of Tashkentskaya Pravda. "We have purchased



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#19, September 2001,  CIMERA

2

computers and other office equipment for a total of 7 millions sums (about $7,000)," advised Mr.
Mukhiddinov. "For the first time in the history of the newspaper we acquired our own car. In addition,
on the newspaper's financial account there appeared to be nearly 22 million sums (about $22,000),
which is rather a significant amount in Uzbekistan." The Chief Editor of the amalgamated newspapers
believes this amount is quite enough to provide for the needs of the two papers and to complete the
fiscal year with positive results. The former Tashkentskaya Pravda Chief Editor, A. Khodjaev, has quite
a different viewpoint on what has happened. With the amalgamation of the two newspapers and the
elimination of the Chief Editor position for the Russian Tashkentskaya Pravda, he sees, first of all, "a
big political mistake." According to him, "Russian readers of Tashkent city and oblast’ have been
insulted, because their newspaper has lost its independence." What did Mr. Khodjaev have in mind in
speaking about "a big political mistake" and "the insulted Russian population?" Here is what one should
take into account: in multi-ethnic Uzbekistan, the availability of a Russian language newspaper with it
own Chief Editor is considered a symbol of independence, though rather relative, in carrying out intra-
edition policy, creative work issues included. It is not by mere chance that one of the amalgamated
newspaper employees said: "It is a dismal fact that above you there is, though very good, the Chief
Editor of the Uzbek edition…" However, Fatkhiddin Mukhiddinov, the Chief Editor of the amalgamated
newspapers, was perhaps more exact in expressing the concern of Tashkentskaya Pravda's employees
and its readers, "Many think that, now, Tashkentskaya Pravda will become a duplicate of Toshkent
Khakikati. I say, it will be nothing of the kind! Tashkentskaya Pravda has its own personality and
traditions which we are going to preserve. I'm aware the newspapers are designed for readers with
different mentalities, and I shall take this into account in my work." All this makes clear the wave of
fears which has been caused in journalistic and reader circles after the amalgamation of the two papers.
Of important significance is the fact that the former Tashkentskaya Pravda Chief Editor, Mr. Khodjaev,
was known as a person persistently struggling against the arbitrariness of the forbidden by law, but
really existing, censorship.

ON THE ROLE OF PERSONALITY IN THE NEWSPAPER
Soon after Khodjaev's dismissal, from the front page of Tashkentskaya Pravda disappeared the column
"The Word of the Editor" in which he presented his own views on what was going on in the country. So,
only in Tashkentskaya Pravda could appear the article "On true patriotism," in which Khodjaev wrote,
in particular, that at times "in the guise of patriotism there is a hidden, double-dyed chauvinism or
nationalism drawn from the poisonous juice of arrogance, cherished superiority over other peoples and
countries." (Tashkentskaya Pravda, 7 July 2001). According to Mr. Khodjaev, he had to justify to the
censor the right to publish materials about the great Russian poetess, Anna Akhmatova, whose destiny is
closely linked with Tashkent, and about the widely-known singer and poet, Vladimir Vysotsky. The
censors accused the newspaper of Russophilia, quite forgetting that the newspaper focused on Russian
readers with appropriate mentality. Mr. Khodjaev was the unique Chief Editor who publicly spoke about
the censorship's arbitrariness, and laid bare the legality of its existence. So, one week prior to the
amalgamation of the two newspapers, in the Tashkentskaya Pravda editorial office a stand  was erected
known as "The Exhibition of Censorship" - popular among journalists. "On the stand we displayed
articles with censorship comments so that our colleagues could know what they should not write about
today," stated one of the Tashkentskaya Pravda employees, who had advanced the idea of creating such
a stand. The decision on the amalgamation of the two newspapers was made a few days later. The
"Exhibition" was closed and the number of people who saw it began to decline sharply. The Chief Editor
of the amalgamated newspapers, Fatkhiddin Mukhiddinov, denied the possibility of such a stand
existence. "I never heard anything about it and I do not believe there could have ever been one," he
stated.



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#19, September 2001,  CIMERA

3

FEW PEOPLE DARE TO AKNOWLEDGE CENSORSHIP
It is difficult to place absolute trust in that statement as the offices of the two papers, both prior to and
after the amalgamation, are on the same floor of the same building and, according to Mr. Mukhiddinov,
he was always well informed of the goings-on of the newspapers' staffs. In order to understand the
above, one should take into consideration that for a responsible person in Uzbekistan to acknowledge
the existence of censorship means to acknowledge the outrageous violation of the law. However, few
people would dare to do that. Mr. Mukhiddinov does not accept any version stating that the reason for
the elimination of the position of Chief Editor of Tashkentskaya Pravda was due to Khodjaev's firm
position concerning the forbidden by law, but in fact existing censorship. In answer to the question, why
was he appointed Chief Editor of the amalgamated newspapers and not Khodjaev, Mr. Mukhiddinov
substantiated the decision by referring to Mr. Khodjaev's pension age - such people are the first to be
discharged in the case of staff reduction. Also, because of the Toshkent Khakikati and Tashkentskaya
Pravda amalgamation, the staff of the latter lost a grant in the amount of 25,000 USD intended for the
purchase of computers, dictaphones, and access to the Internet. An explanation for this was given by the
public relations representative of the Soros Foundation Branch in Uzbekistan, Mr. Khurmat Babadjanov.
He stated that Mr. Khodjaev had headed a Project for mass media assistance in settlement of social
security issues and practical help to lonely invalids of war and retired persons. To accomplish this
Project, the Soros Foundation had allocated the abovementioned 25,000 USD. Now the Project had been
suspended because of Mr. Khodjaev's dismissal. To the question, whether the amalgamated Toshkent
Khakikati / Tashkentskaya Pravdo editing board could apply for these resources, Mr. Babadjanov
answered: "It could, but it should file a new application for the Project to get assent."


