CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#19, September 2001, O CIMERA

THE POSSIBLE DEVELOPMENT OF
MEDIA-HOLDINGSIN KIRGIZSTAN

By Igor Grebenschikov, independent journalist, Bishkek, Kyrgyzstan

Some expertsfear the development of media-holdingsin Kirgizstan, which could appear like pure
propaganda machinesto the public, asit already happened during last year presidential elections.

In April 2001, Kazakhstan journalists warned their Kyrgyz fellow-journalists that the Kyrgyz media
market might follow the same path than the Kazakh one. In April 2001 in Bishkek, during the journalists
conference on "Caught in the crossfire: media, conflict and security laws', a Kazakh journalist, Mrs.
Rozlana Taukina, stated: "The Process of Kazakhstan's independent mass media merger is accomplished
by a media-holding headed by President Nazarbaev's daughter. In the process, in which the independent
mass media "are devoured,” the only to survive are collaborating with the powers. Those newspapers
change owners and content and loose their popularity. Independent media are then replaced by some
ersatz loyal to authorities.” In Kyrgyzstan, the newspaper Vecherny Bishkek can be considered a vivid
example of such “ersatz”.

CREATING THE BASESFOR A MEDIA-HOLDING

The appearance of media-holding in the country was for the first time publicly addressed in Bishkek in
July 2001 during the conference on "The Press of Kyrgyzstan in the New Century”. In the opinion of the
known journalist, Mr. Alexander Knyazev, a basis for the emerging mediamonopoly may be the
newspaper Vecherny Bishkek, and the TV-broadcasting companies KOORT and Ala-TV. Journalists of
those media are convinced that their true owner isin fact the Kazakhstan businessman Adil Toigonbaev,
son-in-law of Askar Akaev, the Kyrgyz President. Even if he does not own personaly any shares in
those companies, he would nevertheless control them through some front men. The process of the
Kyrgyz mediamarket re-sharing was launched two years ago with the loss of independence of the
newspaper Vecherny Bishkek belonging to the OJSC Publishing House Vecherny Bishkek. Put under
pressure by financial controls, and accused of tax laws infringements, the OJSC management was forced
to redistribute its shares. The change of the journalists financial share entailed a change of the
newspaper’s political orientation. The Member of Parliament and former journalist Mr. Adakham
Madumarov, confirms. "Before that, Vecherny Bishkek was completely different. Now its information
policy is more pro-governmental. Behind the editorial board, there is clearly a new owner — it is the
President's family. Not a single information can be published in the newspaper without their consent.”
However, after this change of ownership, and despite a drop of quality in its content, Vecherny Bishkek,
nevertheless till remains the most important Kyrgyz newspaper, coming out five times a week with a
circulation of 80,000 copies. This successful experience with Vecherny Bishkek encouraged the “family"
to repeat the trick with another popular opposition Kyrgyz language newspaper, Asaba. "During two
months 'the White House' (the House of Government, ed.) has been negotiating with me," former Asaba
Chief Editor, Melis Eshimkanov, told. "They asked me to relinquish my share in the newspaper, and |
think it was done in favour of the “family”. However, | made clear to them that there would be no
difference for me in giving up my shares or closing the newspaper. As a result, the newspaper went



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#19, September 2001, O CIMERA

bankrupt. Now the power is preparing to issue a new Asaba under the aegis of the Government.
However, people won't be deceived. They understood what happened with Vecherny Bishkek, therefore
the new Asaba has no chance of being of any profit."

WHETHER THERE ARE INDEPENDENT MASS MEDIAS?

In the opinion of various analysts, those political moves to control media do presently contribute in
destroying the trust of the readers in journalism and independence of the press. To illustrate that process,
many mention the use of what they call "dirty political techniques' in the Vecherny Bishkek's pages
during the Presdent Akaev's election PR-campaign in 2000. The newspaper conducted then an
obviously pro-Akaev coverage of the campaign, with the help, as it is largely believed, of some
gpecidlists in public relations. In an interview with an IWPR’s (Institute for War & Peace Report)
correspondent, the former executive editor, Rina Prizhivoit confessed: "For the newspaper, it was an
infamous campaign that has buried the trust of the readers." Such events do raise in a spectacular way
the question of mass media independence in Kyrgyzstan, which has been long questioned, and not only
by experts. "Can any edition realy be independent?' asks the Head of the World Cultures and Religions
of the Slavic university and former journalist, Alexander Alyanchikov. "If we consider a private
newspaper, then we have to speak honestly: this mass mediais a private property and belongs to Mr. so-
and-so. Then we shal know the holder of the mass media, and whose position the given mass media
reflects. However, | consider the mass media privatisation a dangerous process. Everything that is
presently happening in the information sphere favours not the state, but individual governmental
officers. We can easily distinguish them, as the republic is rather small and everything isin sight." Many
experts and journalists are convinced that a particular group of person or a clan stands behind each
newspaper and TV-channel in Kyrgyzstan. Despite the label "independent” there is a comprehensive
mass media political engagement. Until recently, in the republic there were no media-magnates, but
numerous attempts by the power to take this role. Now newspapers and TV-channels having no high-
rank patrons are doomed to die. However it is indicative that, having political support of the powers, the
new pro-governmental editions have little chances to become popular and profitable. Thisis because the
high-rank officers, mass media holders, try to use them, first of all, as the tool of struggle with
competitors and advance of their interests in the powers. The "independent” newspaper My i vremya
(‘'We and the Time) launched by the powers in March, 1999 did not survive more than half a year.
Readers ssimply ignored it. Owner of the newspaper is Mr. Misir Ashirkulov, the Security Council
Secretary, who tried to reanimate the newspaper, using his position to impose obligatory purchase by the
regional governors. The attempt of some officias from the Akaev's Administration to start a "centrist”
Liberalnaya gazeta in June 2000 also resulted in no success. The newspaper's owner, Mr. Askar
Aitmatov, also holds the office of the Head of the International Policy Department under the President's
Administration. With its very limited coverage of different events and opinions, the newspaper could
also survive only six months. According to some observers, the two newspapers which used to print
President Akaev's portrait on their front-page had to steadily reduce their circulation after a short period
of time, and, being unprofitable, eventually died.

MEDIA-HOLDING MEANS MONOPOLY....

Nowadays, the mass media market in Kyrgyzstan is developing not only in accordance with the
principle of protectorate and search of the 'roof' in the powers, but rather by means of absorption of
successfully existing media by the emerging media-holding. "The holding is a monopoly, but whose?' —
asks Alexander Alyanchikov. "Who is behind the newspaper Vecherny Bishkek? This is Adil
Toigonbaev. We know, whose son-in-law is Adil Toigonbaev. Therefore, if Vecherny Bishkek



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#19, September 2001, O CIMERA

undertakes any investigation, we know, whose ‘investigation' it is and whose interests it pursues.
However, we should recognise that, despite the change of political orientation, Vecherny Bishkek still
has the highest circulation in the republic.” In opinion of the Chairman of Committee for Information
Policy of the Legidative Assembly and former journalist, Mr. Kabai Karabekov, "Media-holdings
reflect the information point of view of their owners and lobby their economic and political interests in
the information market. Media-holdings never take a centrist position. However, if a holding is formed
by independent media, it could be a protection against the wheels of state. But at the moment | do not
see such prospects.” Parallel to the pressure exerted from power, the attitude of the private media
themselves contribute in maintaining their influence at an insignificant level. Even the relatively
independent newspapers easily enter into polemic with each other. Chief Editors of non-governmental
newspapers are always under the burden of unfriendly personal relations to each other and are involved
in inter-newspaper squabbles. As if an eternal opponent complex was forcing the 'free’ newspapers to
wage simultaneous information wars against each other and against the powers on and without any
occasion. The impression of western observers of the post-Soviet journalism in Kyrgyzstan is adverse as
well. "People do not trust neither the power, nor mass media” Alen Davis, English journalist,
commented. "Mass media is engaged in policy, when it should be outside of it. It is ether ‘for,' or
‘against’ the power and, thereby, participates in conflicts. As a result people do not receive objective
information." The Kyrgyz experts are not sure, in what measure a monopoly media-holding having no
real competitors and serving an information policy which would depend on commercial and ideological
interests would still preserve some kind of pluralism. The Kazakhstan experience and the political
situation in Kyrgyzstan suggest that this mediamonopoly would become if not a mass media
misinforming the population, then a media for suggestion of power orientated interpretation of occurring
events. Kyrgyzstan's specificity is such that more and more fragments of media-business are transferred
to Adil Toigonbaev, who acts under the protection of his father-in-law, President Akaev. Therefore, the
information policy of mass media belonging to him can not contradict the interests of the powers.



