
CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#17-18, July-August 2001,  CIMERA

1

THE MONTH IN REVIEW – JUNE-JULY 2001

KYRGYZSTAN

MONOPOLIST TO RESTRAIN ATTACKS ON THE PRESIDENT
On June 8 the state publishing house "Uchkun" has refused printing a regular Kyrgyz issue of
the opposition newspaper Res Publica. According to Mrs. Zamira Sydykova, Chief Editor of
the newspaper, the reason was that the newspaper intended to publish a translation of Andrew
Clark's article "A Five-Star Headache. Hyatt found itself in a trap" from a British newspaper
The Guardian of May 16. The article deals with problems of the Hyatt Regency hotel
construction recently opened in Bishkek and alleges that President Akaev's wife has been
granted a bloc of the hotel Hyatt Regency's shares. Russian issue of the newspaper with the
article was published on June 5. According to Mrs. Sydykova recently she had a meeting with
State Secretary Mr. Osmonakun Ibraimov at which he suggested not to publish the article, but
she refused and required to confute the information stated in the article. On June 8, Mr.
Yrysbek Omurzakov, Chief Editor of The Tribune newspaper informed an Azattyk radio
correspondent that the publishing house "Uchkun" management had demanded that he should
remove any criticism of President Askar Akaev and his family from his newspaper. \\ From
RFE\RL.

INTERNEWS OFFICE TO OPEN IN THE SOUTH OF KYRGYZSTAN

A southern office of the correspondent of the international organization Internews -
Kyrgyzstan has been established in Osh. So far the only office of the organization was in
Bishkek, the capital of Kyrgyzstan. According to the Internews - Kyrgyzstan Executive
Director Mr. Omurbek Sataev this office will basically work for the regional TV-program
"The Open Asia" and involve journalists of the Central Asian countries. In accordance with
the design of its founders "The Open Asia" will work for current analysis of common factors
and differences in economy, history and culture of four countries of the region. Thus, TV
reporters and cameramen of the southern Kyrgyzstan can use the most advanced equipment in
their work. Shortly soon an Internews – Kyrgyzstan legal advisor will start working in the
office of the correspondent. \\ From Osh-Press.

STATE TV AND RADIO COMPANY REPORTER ARRESTED
On May 28, 2001 in Djalal-Abad, law-enforcement bodies arrested Mr. Samagan Orozaliev,
TV-studio Zamana reporter of the Kyrgyz State TV Company accused of bribery. According
to Mr. Orozaliev's application to the Djalal-Abad regional civil rights organization "Equity,"
he became a victim of intrigues and prosecutions of Mr. Ergesh Torobaev, Kyrgyz parliament
deputy and Director of the Djalal-Abad enterprise of electric systems, and his closest cognate.
The reporter affirms that Torobaev did not want that some facts of his unseemly activities in
the rank of deputy and chief of enterprise be made public in Orozaliev's author's TV program.



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#17-18, July-August 2001,  CIMERA

2

In his statement Mr. Orozaliev affirms that he and his camera crew have been shadowed and
their car searched. They stated this in their application to militia, but nothing followed. On
May 28, Mr. Orozaliev met Bakyt, the son of Mr. Torobaev, who proposed him to change to
positive the content of the material and offered some money for this. According to Mr.
Orozaliev, he refused money. In a few minutes after the meeting Mr. Orozaliev was detained
by militiamen, who searched him and found three hundred dollars in a breast pocket, and
charged him of bribery. There were no Orozaliev's fingerprints on the banknotes; therefore
militiamen proceeded to threatening and demanding him to confess the crime. But Mr.
Orozaliev refused to confess the guilt and was brought to the city temporary custody ward
together with the driver of the camera crew car. According to Mr. Orozaliev's wife, their
apartment was also searched without any sanctions and witnesses of search. A video camera,
video recorder, film processing equipment and more than hundred videocassettes had been
withdrawn. Also, no certificate of seizure of Orozaliev's property had been drawn up. On June
27, Mr. Kubanychbek Bakiev, Djalal-Abad region Procurator informed that the inquest
against the arrested reporter Samagan Orozaliev will be soon completed. According to the
Procurator, four persons more made claims to the reporter. // From RFE/RL and the Djalal-
Abad regional civil rights organization “Equity”.

FORMER VECHERNY BISHKEK CHIEF EDITOR
TO ESTABLISH A NEW NEWSPAPER
On June 11, the Ministry of Justice registered a new newspaper "Moya Stolitsa." Its founder
became Mr. Alexander Kim, former Chief Editor of the most popular Russian evening
newspaper of Kyrgyzstan Vecherny Bishkek. Another former Vecherny Bishkek Chief Editor
Mr. Gennady Kuzmin and Deputy Chief Editor Mrs. Rina Prizhivoit joined Mr. Kim. The
newspaper's staff includes a number of former Vecherny Bishkek reporters, who left the office
after newspaper shares were acquired by businessmen loyal to powers.

ARBITRATION COURT REFUSES TO CONDUCT
A CASE AGAINST THE MINISTRY OF JUSTICE
On July 30, the Bishkek city arbitration court refused trying two cases against the Minister of
Justice stating that these cases should be tried in a civil court. Aleksander Kim, Chief Editor
of the new newspaper Moya Stolitsa, is a claimant in the first case, and Bakyt Djamalidinov,
the founder of newspapers Agym, Techenie and Djoltigen, is a claimant in the second one.
Both of them charged the Minister of Justice of infringement of laws and demanded
annulment of the decision of the Board of the Ministry of Justice of the Kyrgyz Republic "On
issues of mass media registration" of 20 June 2001 concerning the cancellation of state
registration of 16 mass media, among which there were those newspapers. The Bishkek
arbitration court refused to go ahead with the proceedings soon after Omurbek Zakiryaev, a
judge of the Bishkek arbitration court, had started to conduct the first case on July 13, and
sessions of the court were held on July 13, 26 and 27. A new judge, Alibek Arziev, started
conducting the second case on July 23 and then postponed it until July 30.  The Moya Stolitsa
representative, Mr. Viktor Shloev, informed the Radio Azattyk correspondent that the
newspaper would appeal to the Supreme Arbitration Court. According to him, civil courts
should not try cases between legal persons. As we informed earlier, on 10 April 2001, the
Ministry of Justice made an announcement about the re-registration of political parties and
mass media until 1 July 2001, justifying the decision by the fact that many parties and mass



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#17-18, July-August 2001,  CIMERA

3

media existed, but only on paper. Soon after, 16 new mass media were registered with the
Ministry of Justice. On June 20, the Ministry of Justice of Kyrgyzstan made a decision to
revoke the registration of the 16 new mass media. In the opinion of Mr. Criss Shlupp, the
Internews Director, the Arbitration Court systematically and intentionally interfered with the
trial against the Ministry of Justice. The Internews press release stated that the Ministry of
Justice had established the final date of re-registration as 1 October 2001; therefore,
development of mass media in the Kyrgyz Republic had been paralyzed for a period of six
months and no new mass media could be registered until autumn. The Chairman of the
Kyrgyz Publicity Protection Fund, Melis Eshimkanov, told the Radio Azattyk correspondent
that the country authorities, themselves systematically breaking laws, do their best to exclude
the appearance of any new independent mass media in Kyrgyzstan. On July 13, Mrs. Elena
Bonner, a known civil rights fighter and the widow of academician Andrei Sakharov, sent a
letter to President Askar Akaev in which she expressed her concern about the future of the 16
mass media whose registration had been revoked in Kyrgyzstan without sufficient reasons.
Mrs. Elena Bonner wrote that, due to what has been done, the possibility of holding the
Second International Sakharov Congress in Bishkek, scheduled for September 20-22, had
become rather problematic. //By RFE/RL information.

SEARCH IN DJANY MUUN

On June 27, a search was made of the editorial office of the non-governmental newspaper
Djany Muun (New Generation), published in the Kyrgyz language, in south Kyrgyzstan. That
day, a group of persons presenting certificates as National Security Agency employees,
entered the Djany Muun office. They disconnected the telephone, carried out a search of the
office and confiscated a manuscript copy of the recently-published anti-corruption article.
According to Djany Muun's employees, the group acted very professionally and operatively,
nevertheless, their actions were illegal. They had no documents to explain the reason of their
visit and search of the office. They also demanded that the Editor should make a recognizance
not to leave the city without permission and to come immediately to the regional National
Security Department to give testimonies when called. The newspaper employees protested
against such actions and considered the visit of the national security agents as "a kick to
publicity and democracy, and a shot in the eye of the President and his policy". // By
information from the Extreme Journalism Center.

MOYA STOLITSA'S FIRST ISSUE TO APPEAR IN PRINT
On July 24, in Bishkek, the first joint issue of newspapers Advokat (Lawyer) and Moya
Stolitsa appeared with a circulation of ten thousand copies. According to information from
Moya Stolitsa, it is a joint project launched by the Advokat Chief Editor Mr. Toktorbek
Djanaliev. The newspaper Moya Stolitsa is one of the 16 mass media that received registration
certificates from the Ministry of Justice which were later declared ineffective. It has become a
tradition in Kyrgyzstan for some newspapers to use other mass media printed pages. This
spring, the opposition newspaper Asaba was published using a logotype of the newspaper Res
Publica, as the Ministry of Justice had prohibited the publication of the newspaper because of
its financial problems. The Advokat Chief Editor, Toktorbek Djanaliev, said to the Radio
Azattyk correspondent that he had received a written notice from the Deputy Minister of
Justice, Erkinbek Mamyrov, stating that he had violated the law in having issued the last



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#17-18, July-August 2001,  CIMERA

4

edition of the newspaper together with Moya Stolitsa. Mr. Mamyrov declared that if such a
practice continued, then Mr. Djanaliev would be punished as joint issue of newspapers was
forbidden. Mrs. Rina Prizhivoit, Moya Stolitsa editor, advised that the Ministry's decision to
cancel the registration of Moya Stolitsa was not final as there had been no judicial agreement
on this so far; therefore, the newspaper still had the right to cooperate with any other
newspaper.

INQUIRY AGAINST THE OSH JOURNALIST TO CONTINUE
On July 20, Mr. Rasul Umarov, Head of Department of the General Prosecutor's office,
informed the Radio Azattyk correspondent that the inquiry against the former correspondent of
the National TV and Radio Corporation, Samagan Orozaliev, was still in process. Security
service agents had arrested Mr. Orozaliev on May 28, having charged him with receiving a
bribe in the amount of $300 from a local official - Ergesh Torebaev. Mr. Umarov also said
that six further persons had stated that Orozaliev had wronged them, and the TV and Radio
Corporation had sent a letter stating that Orozaliev had quit the corporation before his arrest.
Mr. Orozaliev denied all charges, declaring that the case against him was a frame-up.
According to him, he had been preparing material on corruption among local officials, and
Torebaev's people, having learned about this, tried to bully him. Mr. Orozaliev had informed
the militia bodies about the matter, but no action had yet been taken. //By RFE/RL
information.

TAJIKISTAN

DEATH OF THE EDITOR OF BIZNES I POLITIKA
Mrs. Nina Maksimovna Pak, Chief Editor of the private weekly Biznes i Politika, passed away
on 21 June 2001 after a long and painful illness. "Nina Pak was one of the first representatives
of the independent press in the country", said Mr. Khayet Davlyatov, Chairman of Union of
Journalists of Tajikistan. "The newspaper she headed wrote fearlessly and openly, and was
some kind of a barometer of political life in the country." Mrs. Nina Pak was born on 9
December 1954, and for many years worked in the field of journalism. During the last eight
years, she headed Biznes i Politika. "The independent political newspaper of Nina Pak always
gave the readers reliable, first-hand information", said Deputy Chief of the Information
Department of the Ministry of Foreign Affairs of Tajikistan, Davlyat Nazriev. "Therefore, she
was popular even amongst the governmental officials." Biznes i Politika used to publish
analytical articles concerning economic, political and social developments of the Tajik
society. In the opinion of experts of the Fund of Memory and Protection of Rights of
Journalists, Nina Pak always fearlessly published materials that other Tajik newspapers never
dared to.

ROUND TABLE ON THE ACCESS TO INFORMATION
A round-table of journalists on the subject of "Access to governmental information" was held
on July 25 in Chkalovsk (Sogdian region) under the aegis of the OSCE Office in Khudjant.
Speaking at the meeting, Mr. Djunaid Ibodov, an expert of the international organization
"Internews," stated that in Tajikistan’s regions, their is less freedom then in the capital. In Mr.



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#17-18, July-August 2001,  CIMERA

5

Ibodov's opinion, if in Dushanbe a publication of certain material is quite possible, in distant
areas it gives rise to anger of  the local authorities. Mr. Abdurahmon Abdumannonov, Head of
the Mass Media Department of the Office of the President of the Tajik Republic, stated in his
speech that Laws concerning the mass media activities in Tajikistan, in many respects, met
world standards; however, their observance by various structures of the state power leaves
much to be desired. Mr. Abdulmadjid Bobodjonion, Chief Editor of the private newspaper
Sugd, informed that representatives of the regional khukumat should have participated at the
meeting. However, there was no dialogue between the journalists and government officials.
(From Asia-Plus information).


