
CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#15, May 2001,  CIMERA

1

THE PREDICTABLE DESTRUCTION OF
THE INDEPENDENT STATION NTV

By Aleksandr Iskandaryan, Moscow

The taking control of the independent TV station NTV in Moscow is only one indication of the
centralisation of power by the state, in a context of general indifference towards politics.

A new editor-in-chief of NTV, the TV company that became a symbol of Russia's hounding of freedom
of speech during  recent weeks, was appointed on April 25 after a long 'bulldogs' under-carpet fight'.
More precisely, Tatyana Mitkova, a newly-appointed NTV editor-in-chief and formerly its announcer,
has become the chief of 'the fourth key's NTV' because most of her former colleagues have quit NTV
and are now engaged in establishing a new NTV, that of 'the sixth key'. Meanwhile, the scandal that
shook Russia is not of today's origin and could had been foreseen. The NTV case lasted for several
weeks and came to a climax two days before Easter. NTV was finally 'mopped up' by a kind of counter
terrorist operation: under the pretence of a bomb in the studio, the former guards were replaced by new
ones who did not allow the old company workers to do their jobs and only new workers were let in.
During previous weeks, a legal battle had waged and the public was rather tired of the same 'victory
day'; step by step it had disappeared from front news pages and moved to tail ends of TV news.

ILLEGAL MOVE
In order to get rid of this tiresome TV company, the State chose the simplest way. Gazprom, Russia's
raw materials production giant involving state interest, held 49.5% of NTV shares. NTV was in arrears
to Gazprom and had failed to pay back the loans. So, the 'operators' believed that eliminating NTV by
financial ways would be the smoothest manner and legally convincing. The 'war' became even more
dynamic following the reports about NTV owner Vladimir Gusinsky's negotiations with the American
media tycoon, Ted Turner, to whom he was going to sell his interests so that the new holder would cover
the company's debts. Gusinsky, who at that moment was in Spain, was accused of fraud, and a part of
his NTV shares were confiscated. It was announced that, on those grounds, they had no voting rights
eligibility. Thus, the interests held by Gazprom increased to over 50%, i.e. became controlling.
Generally speaking this scheme is absolutely invalid in legal terms: the confiscated shares do not
disappear, but are just no longer subject to sale and purchase; the confiscation could not affect the total
volume of shares. However, the number of persons willing to neglect those 'details' was sufficient. So, it
was just a matter of technology to organise a meeting of the new owners, to find strike-breakers among
the journalists and, ultimately, to hold 'the key'.

NO REAL FINANCIAL MOTIVES
NTV people took up the gauntlet and became involved in the struggle. As could be expected, this
struggle waged within the means available. The channel's news broadcasts contained almost nothing but
wrathful philippics against the power and Gazprom. In those broadcasts, NTV appeared as the last
bulwark of democracy and freedom of speech and the deserters almost as traitors of Christ. Those
people who were engaged to deal with NTV, i.e. new 'managers' Alfred Kokh and Boris Jordan, were
exposed to mockery and public dishonour, the more so as it was quite easy. Both Kokh and Jordan were



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#15, May 2001,  CIMERA

2

figurants in the first, scandalous stage of Russia's privatisation undertakings in the early and mid-90s;
people, to put it mildly, with a dubious public image that could hardly be spoiled even by public
dishonour! The defence they built up was very well constructed. In interviews which they gave several
times a day, Kokh and Jordan reiterated that the NTV case had nothing to do with politics; Media-Most's
insolvency was the only issue that mattered. Such a defence could not be effective despite being well-
constructed. It was clear to absolutely everyone in Russia that there was no reason for Gazprom to
obtain the TV company without its leading journalists, i.e. factually 'the NTV key.' Rem Vyakhirev,
Gazprom head, made it clear publicly that this was really so. Gazprom's financial motivation became
even less plausible when Gazprom thwarted profitable negotiations with Ted Turner. Indeed, no proof
was necessary to clearly understand that the NTV struggle had nothing to do with business. By that time,
NTV probably remained the sole nation-wide truly independent TV company. During the last one and a
half years or so, it began to increasingly lose its TV company nature and turned into a sort of 'political
opposition', aptly remarked Vitaly Tretyakov, editor-in-chief of Nezavisimaya Gazeta. However, such a
thing cannot exist in the new post-Yeltsin Russia.

LOGICAL CONSEQUENCE OF PUTIN’S POLITICY
The events that the journalists, fighting for independence, presented as unprecedented are, as a matter of
fact, quite within the logic of Russia's political processes following President Putin's accession to power.
The new President's policy can really be referred to as 'centralizing' or 'concentrating.' Centralizing
power is, without doubt, becoming the main purpose of its existence. Properly speaking, the power
began to build up a so-called 'managed democracy' in all directions immediately after Putin's accession
to presidency. It began with the 'taming' of regional heads, sometimes using similar clumsy methods.
For instance, the same formal juridical methods were used in the flagrant removal of Governor Rutskoy
of the Kursk Oblast from the election race: it was, at that time, that the court and the prosecutor's office
began to function as bludgeons against objectionable persons. It is this specific feature of the current
stage of State enforcement that has manifested itself in the NTV story.

PUTIN’S POPULARITY STILL HIGH
Judge Nikolayev of Saratov city rashly declared the NTV shareholders meeting that had factually
changed the company management as illegal but, next morning, he recalled his judgement. One can only
guess about the events which took place that night to make the judge change his mind within 24 hours.
As long ago as the stage of combating regional leaders, the struggle began against the so-called
'oligarchs'. The new President found Berezovsky-type 'pocket businessmen', former President Yeltsin
'court' retinues, no longer suitable. So, some of them had to take back seats and others, like Berezovsky,
had to leave the country. The party system centralisation seemed to be the next stage in this
manageability struggle. The merger of “Edinstvo”, an amorphous and insufficiently structured party of
nomenclature that had been created to control the parliament and, “Otechestvo”, another nomenclature
party created to control the Moscow Mayor, are presumably intended to be the 'first birds' in this
process. This way, two goals would be achieved: taming Moscow Mayor Luzhkov, the strongest of the
governors, as the anti-governors struggle goes on and creating 'the governing party', a sort of
conglomerate of go-getters ready to transform State Duma into a stamp to censor presidential initiatives.
This system provides a place for opposition as well, both right and left. Communists would customarily
be the opposition's left, and the right wing would belong to the Union of Right Forces which recently
intensified its activities. Neither of these two parties can sufficiently influence actual policy, but they
can conveniently be used as channels for draining the energy of the opposition part of the society. As
this well-tailored system of total centralisation is bolstered by the world's high oil prices and,



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#15, May 2001,  CIMERA

3

accordingly, by a rather bearable social situation in the country, Putin's popularity remains steadily high,
which fact gives him a chance to keep on advancing on all fronts.

THE STATE’S LATENT AUTHORITARIANISM BECOMES LATENT
This picture, that is quite traditional for nations in transition, yet not merry, incorporates the NTV
liquidation case as a natural event. Changes in Russia's information market are associated with political
changes. Before Putin's presidency, there was an illusion of possible political alternatives, at least at the
level of individuals or groups of influence. Therefore, different subjects in the political process needed
media holdings. Every large corporation and every serious banking and industrial group had its own
media: it was the Gusinsky group which really serviced Primakov and Luzhkov, and the Berezovsky
group which virtually  brought Putin into presidency. Each of the owners used to invest a lot of money
in their media, using them to promote their candidates. Now the political system is changing and media
empires are becoming an anachronism. The Russian State's latent authoritarian nature is becoming
obvious. The mass influence media merely stop being necessary. They have no real chance and,
therefore, fade out. During the Yeltsin era, the media doubtlessly had more freedom. However, that
freedom was guaranteed by the President's personal qualities rather than by real media functioning
conditions; for some reason, he treated journalists and freedom of press with piety. However, it should
be noted that the true opposition, e.g. communists, had no serious access to the 'influence groups'.

NO NATION-WIDE INDEPENDENT MEDIA
Now, the era of freedom is ending. This does not mean that no opposition parties nor newspapers will
exist anymore. They can exist until they do not really endanger the power. Few people read newspapers
in Russia; the newspapers are expensive. Russian people watch TV, mainly nation-wide channels.
Political parties chiefly have adherents in Moscow and St. Petersburg. The classical 'one-and-half-party'
system has at last been established in Duma. The society itself has stopped wanting freedom; it wants
tranquillity and confidence. The social polls' results were striking, e.g. on the Chechen war coverage
(that was NTV's main course). According to the poll data, most of Russia's residents understand that the
state channels lie, but still they prefer watching them rather than NTV. It means that people do not want
to know the truth. Instead they want comfort in their souls. Under the conditions whereby the need for
authentic information became a minority need, NTV was sooner or later to die. Another matter is that
Russia's Draconian laws (and conceptions) are frequently mitigated by the executors' laxity. The NTV
neutralising operation was striking in terms of its unconsidered and technologically inefficient nature.
The powers did not expect that the NTV people would begin striking and arranging rallies, that many of
the journalists would refuse working for Gazprom's NTV, that, after all, Berezovsky would invite NTV to
his TV6 channel. Indeed, NTV will no longer be like it used to be: it had a truly, highly professional team
and the journalists will have to pay for their ultimate transformation into rally leaders. Over slightly
more than a year of their fight for independence, the journalists have turned news into news interpreting;
in defending themselves they became polemicists. It is impossible to overcome this legacy after such a
history, especially in a new place with incomplete staff. However, some independent media still remain
in Russia, including TV media. Indeed, they are not nation-wide; their territorial coverage is much less
and the quality is lower, but they remain. Also, 'the NTV generation' remains, which means there is a
chance of the process to proceed in a different way. Building civil society is a long and boring process
resembling pendulum swinging. So it can swing backwards.


