
CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#14, April 2001,  CIMERA

1

LAST MONTH IN REVIEW – MARCH 2001

TAJIKISTAN

TAJIK INDEPENDENT JOURNALISM IS 10 YEARS OLD
A round-table meeting, held in Dushanbe on March 12 discussed assessments of the domestic mass
media activities during the 10 years of independence. The meeting was initiated by the Dushanbe Media
Centre and supported by Tajikistan's National Commission for UNESCO. Representatives of state-run,
non-governmental and private media participated. Speaking at the conference Vladimir Vorobyev,
Narodnaya Gazeta (People's Newspaper) editor-in-chief, assessed the state-run print media. In his
words, it is the budget-supported state-run media whose situation is the most difficult. He believed that
the quarterly coverage of the newspapers' expenses and low salaries, particularly in Narodnaya Gazeta,
had resulted in the loss of almost all qualified staff journalists. The other round table participants
believed the low professional level of the journalism to be the stumbling-block in the domestic media
development, including those which are independent.
Sociological data presented by the Zerkalo (Mirror) Centre for Sociological Research also, indirectly,
confirmed the journalists' opinion on the necessity to improve the quality of the work of the journalists
and that of the periodicals. For example, a recent research carried out by the Centre has shown that some
37 per cent are dissatisfied with the information quality in the Tajik media. That is why Zerkalo has
particularly worked out a project to facilitate the quality improvement of Tajikistan's journalism.
Summing up the results, the round-table participants suggested an unofficial information centre for
journalists' skill improvement and mutual support. // By Hiromon Bakozoda, journalist, Zerkalo CSR

KILLED JOURNALISTS' FAMILIES RECEIVED AID
The first joint charity action by the Dushanbe Media Centre and Childhood and Prosperity NGO was
held in Dushanbe on March 10. Aid in the form of flour and children's wear has been given to more than
30 families of the Tajik journalists killed while on professional duty. The most needy have also received
financial aid. This action has been carried out through support from German Agroaction, Red Cross
International Committee, Red Cross Tajikistan, Russia's Interfax news agency, diplomatic representative
offices of the Russian Federation and the US and Sharqi Ozod publishing house directors. // By Hiromon
Bakozoda, journalist, Zerkalo CSR

KYRGYZSTAN

OPPOSITION NEWSPAPER WARNED
Melis Eshimkanov, the owner of the Asaba opposition newspaper, told an Azattyk radio correspondent
that, on March 28, he had received an official warning from the Bishkek Prosecutor, Tolegen Albanov,
indicating that Eshimkanov and the newspaper editorial staff would be held fully responsible for the
would-be disturbances in Bishkek on March 30. Earlier, Asaba had announced that, that day, it planned
to hold  protest demonstrations against the newspaper's close-down.

mischa
this is the april issue



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#14, April 2001,  CIMERA

2

The Uchkun publishing house stopped printing the newspaper on March 6. The newspaper has failed to
pay back the loan borrowed from the Kyrgyz-Canadian JV Kumtor Operating Company in 1994 for the
publishing of a book about Kyrgyz president, Askar Akayev. The loan now totalled more than 1 million
soms (about 22,000 USD), including interest.
Res Publica, another opposition newspaper, had decided to help Asaba by publishing the Asaba
journalists' materials. However, the Justice Minister, Jakyp Abdrakmanov, seized publication of this
newspaper on March 27. According to Melis Eshimkanov, the Justice Minister had sent a letter to the
Uchkun Publishing House forbidding the printing of Res Publica in Kyrgyz because of its illegal way of
publishing materials prepared by Asaba journalists. At the same time, the Minister did not cite any
article or law position breached.
Despite the closure, Asaba's troubles have not ended. On March 28, Melis Eshimkanov was summoned
to the Prosecutor General's Office where he was shown a new charge against the newspaper, lodged by
MP Turdukun Usubaliev. Usubaliev requested that Eshimkanov be sued for  insult and that his property
be confiscated. Last year, Usubaliev had sued Eshimkanov and Bishkek's Leninsky district court
sentenced Asaba to pay 5 million soms (about 105,000 USD) in compensation to Usubaliev. The
newspaper filed an appeal, which is now under consideration at the Bishkek city court. 82-Year-old
Usubaliev was the First Secretary of the Central Committee of Kyrgyzstan's Communist Party between
1961-1985, and has been a parliament member since 1995. // March 28, 2001. Based on RFE/RL
reports.

CENTRAL ASIAN FORUM OF DEMOCRATIC FORCES ESTABLISHED
On March 28, opposition politicians, human rights crusaders and free-lance journalists from Kazakhstan,
Kyrgyzstan and Tajikistan established a Forum of Democratic Forces of Central  Asia in London. On
March 27-28 they met with British Parliament members and journalists to discuss the current situation in
their region. Akezhan Kazhegeldin of Kazakhstan (Kazakhstan's ex-premier), Ramazan Dyryldaev of
Kyrgyzstan (chairman of the Kyrgyz Human Rights Committee) and Dodojon Atavullo of Tajikistan
(editor-in-chief of Charogi Rooz opposition newspaper) were elected to co-chair the Forum. All three
currently have to live and work as émigrés. Opposition politicians and journalists of the three countries
were also in London. // March 29, 2001. Based on RFE/RL reports.

UZBEKISTAN

RADIO IN UIGHUR
On March 1, the radio channels of Uzbekistan's TV and Radio Company began broadcasting in the
Uighur language. Now the Uighur living in different areas of Uzbekistan can listen to news and other
information in their mother tongue for 30 minutes a day. During the Soviet era, the Uighur service of the
Tashkent International radio was the largest one and broadcast three hours a day. This was because the
Soviet leadership sought to influence sentiments among Uighurs in China where the Uighur separatism
threat existed and still exists. However, this task lost its relevance after the USSR decay and the Uighur
broadcasting was stopped. It has been re-started now, but in less volume.//By Iskandar Hamrokh,
Uzbekistan




