CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#13, March 2001, O CIMERA

THE MONTH IN REVIEW — M ARCH 2001

KYRGYZSTAN

PROPERTY OF THE OPPOSITION ASABA PAPER IS CONFISCATED

Owner of the opposition Asaba paper Melis Eshimlanov told RFE/RL correspondent on 15
March, that officials began confiscating the paper property. Asaba had about 3,000 kilograms
of paper at the Uchkun publishing house and this paper is confiscated. Publishing of Asaba
was suspended on 6 March and the other opposition paper, Res Publica, has since been
publishing its through Asaba journalists. Now, Res Publica might also suspend its
publication, because of lack of paper. The Arbitration Court ruled last December that Asaba
must pay the Lion Technichs company 1,072,000 soms (about $22,000) because the paper
took a 200,000-som loan in 1994 and was not able to repay it back. According to
Eshimkanov, Court officials say that criminal cases against Eshimkanov and chief editor
Mamat Sabyrov will be filed if the paper does not pay those 1,072,000 soms. The price of the
property is much less. The other opposition paper Asaba-Bishkek is also on the brink of
closure. Melis Eshimkanov is also one of the founders of this newspaper. The authorities
blocked the paper bank account on 15 March to get the imposed 1,072,000-som fine. Its last
edition was published on 14 March with 5,000 circulation and according to its chief editor
Bermet Bukasheva, a few unknown people bought ailmost all its copies early in the morning
and the paper did not reach the readers.

From RFE/RL, 15-03-2001

INTERNEWS CONCERNED ABOUT SITUATION IN KYRGZSTAN

The Internews Network Kyrgyzstan released in Bishkek on 15 March a statement with
expressed concern for journalists' rights in Kyrgyzstan. It states: "On March 13, 2001, the
regional court of Jalal-Abad province reinstated a conviction verdict against the independent
journalist Moldosali lbramov from Jalal-Abad. The Jala-Abad city court sentenced the
journalist to two years imprisonment and a fine of 107,000 KGS (about 2,200 USD) for libel
(...) Also on March 13 the Southern Branch of the State Agency of Communications ordered
the independent TV station Osh TV to stop broadcasting (...) The last few weeks have also
seen the closure of the independent newspaper Asaba.” "Internews is deeply concerned about
these attacks against freedom of speech and journalists rights in the Kyrgyz Republic and
urges foreign representatives, international human rights organizations, Kyrgyz
parliamentarians and local NGOs to support Kyrgyz journalists and bring these matters to the
attention of the highest levels Of the Kyrgyz government.”

Internews is an US-based non-governmental organization assisting media development in
mor e than 20 countries around the world. It opened its representative office in Kyrgyzstan in
1995.//RFE/RL, 15-03-2001

CPJ ON PRESS FREEDOM IN KYRGYZSTAN

The New York bases Committee to Protect Journalists released on 19 March its report on
state of press freedom in different world countries. It is said in the report on Kyrgyzstan that
"while the pressin Kyrgyzstan has enjoyed a reputation for greater freedom than in any other



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#13, March 2001, O CIMERA

Central Asian republic, that freedom has in fact been eroding since the mid-1990s. In 2000,
pressure on the independent media greatly intensified in advance of parliamentary and
presidential elections.” "Many observers believe President Askar Akayev is resorting to more
ruthless tactics as the economic miracle he promised fails to materialize. A CPJ research
mission just before the October 29 presidential poll documented widespread intimidation of
the media via officia threats, punitive tax audits, and costly lawsuits." Full text of the report
is available on the site: http://www.cpj.org/attacks00/europe00/Kyrgyzstan.html, or send your
requestsfor it to: idinovn@rferl.org.// RFE/RL, 19-03-2001

THE ASABA INDEPENDENT PAPER ISCLOSED

Owner of the opposition Asaba twice-weekly Melis Eshimkanov announced in Bishkek on 19
March that the paper would not be printed on 20 March together with the Res Publica weekly,
as it was done since 6 March. According to Eshimkanov, the joint project has not brought any
profit and Asaba must now find way to survive. The Arbitration Court of Kyrgyzstan ruled on
27 December 2000 that Asaba must pay the Lion Technichs company 1,072,000 soms (about
$22,000) to repay the 200,000-som loan taken by the paper in 1994. Asaba was not able to do
it and the local court ordered on 6 March to arrest its property and bank accounts. However,
Res Publica published articles by Asaba journalists since 6 March.//RFE/RL, 19-03-2001

SECURITY OFFICIAL DROPS SOME ACCUSATIONS OF JOURNALISTS

The Pervomai district court of Bishkek considered on 20 March the case of the two
independent journalists, Viktor Zapolsky and Arkady Gladilov. Zapolsky is chief editor of the
Delo No... weekly, Gladilov is chief editor of the Komsomolskaya Pravda in Kyrgyzstan
paper, and plaintiff in the case is Misir Asyrkulov, secretary of the Security Council. He
accused the journalists of insulting him and demanded a 1-million-som (about $20,500)
compensation from Zapolsky and 200,000 soms from Gladilov. Ashyrkolov's lawyer Nikolai
Zhuchkov told the court session on 20 March that Ashyrkulov drops his accusations against
Gladilov because has been convinced that Gladilov's paper insulted him unintentionally. Now,
the next court session would consider a case of Zapolsky on 30 March. In an interview,
published in the Komsomolskaya Pravda in Kyrgyzstan on 1 December 2000, Zapolsky
criticized the National Security Service. Originally, Ashyrkulov accused both the journalists
and the paper Komsomolskaya Pravda in Kyrgyzstan of insulting him and demanded an
additional 3-million-som compensation from the paper. On 17 February 2001, he dropped his
accusations against the paper.// RFE/RL, 20-03-2001

TAJIKISTAN

TAJIKISTAN'S SPORTSJOURNALISTSASSOCIATION ESTABLISHED

On 1 February 2001, Dushanbe hosted the founding conference of the Sports Journalists
Association of Tajikistan (SJAT). The electronic and press media representatives ratified the
organization's Charter and outlined activity guidelines. A well-known sports commentator,
Narzullo Latipov, was elected as the SIAT President.



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#13, March 2001, O CIMERA

TAJIKISTAN'SMEDIA REPRIMANDED BY THE PRESIDENT

"Tajikistan's mass media are incompetent in covering the country's development issues,” the
Taik President, Emomali Rakhmonov, said during the expanded session of the republican
government on 10 February 2001. The head of State expressed his discontent with the quality
and level of summing up the results of the work undertaken by ministries, departments and
provincial administrations (“hukumats’) in 2000 and the insufficient struggle against
€Cconomic Crimes.

JOURNALISTS COMPETITION ANNOUNCED

The Soghd provincia union of journalists has announced a journalists, competition for an
award named after the well-known writer, playwright and journalist Hoji Sodik. Masters of
pen in various genres can participate in the competition. Hoji Sodik was editor-in-chief of the
provincial Hakikati Leninobod newspaper for many years. The competition results will be
announced by 9 September, Tqjikistan's Independence Day.

INTERROGATION FOR AN INTERVIEW

Nurali Davlatov, ajournalist of Javononi Tochikiston youth newspaper (Y outh of Tajikistan)
was summoned to the police for an interrogation. The reason was the journalist's interview by
the Sadoi Khuroson (Voice of Khorasan) radio correspondent. In this interview Davlatov
expressed his opinion on Tagjikistan's political parties activities. He, however, managed to
prove to the police that he had not violated the law.

NEW NEWSPAPER ESTABLISHED

A new newspaper, Delovaya Stolitsa (Business Capital City) weekly, has been published in
Tajikistan, founded by the Dushanbe city government. According to Svetlana Krasnykh, the
weekly's editor-in-chief, it intends to cover the capital’'s socio-political and economic events.



