
CAMEL, February 2001,  CIMERA

DOES THE TAJIK STATE HAVE A STANCE ON
ELECTRONIC MEDIA?
By Izatmand Salomov, Internews, Dushanbe

Private broadcasters do not only depend on the central commission for licensing, but
also largely on their relations with the local authorities.

About 20 non-state companies and one state TV company with local branches run by the
Committee of TV and Radio Broadcasting are now operating in Tajikistan. The law does not
provide for any public television, but Poitaht TV, which has been functioning in the capital for
several years, can be referred to as one. The state TV channel predominates in terms of
audience. The independent TV stations are spread unequally across the country. For example,
some 10 stations exist in northern Tajikistan's Sughd province, one in the Khatlon province
and there are none in the Gorno-Badakhshan Autonomous Region. On the other hand, the
independent electronic media depend on local district hukumats (administrations).

CRITICISMS DO NOT ORIGINATE FROM THE MEDIA
As per the Law On TV and Radio Broadcasting, telecasting licenses are issued by the
Committee for TV and Radio Broadcasting attached to the Government of the Republic of
Tajikistan. This monopolistic body is interested in conserving its monopoly in this field,
which impedes journalists' careers and thwarts the country's TV development. The state TV
officially performs (fully in accordance with the old Soviet-style journalistic traditions) the
role of the State's ideology mouthpiece. This does not mean a lack of criticism of the
electronic media. It does exist but, is not initiated by the media themselves. Critical materials
only appear following some high-ranking persons' statements directing criticism towards a
particular functionary. However the non-state media initiatives are given a hostile reception
by the district hukumats' representatives. For example the report on the months-long deferrals
in paying salaries to school teachers in the Vose District triggered a conflict between Mavchi
Ozod station and the district hukumat.

CRACK-DOWN ON CRITICAL BROADCASTERS
A Badakhshan radio journalist was summoned for interrogation after his report about
harassment in the armed forces. The Guli Bodom TV station was warned by the town
prosecutor's office for not having aired a functionary's speech. There are some other examples
whereby the local hukumats have made decisions after the airing of critical materials. For
example, the Sughd Province's SM-1 station investigated a case of bribery among the State
Traffic Inspectorate workers. The guilty persons have been punished. In a word, the necessity
to democratize social life facilitates media development and encourages journalists to be more
active.


