CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#12, February 2001, O CIMERA

THE MONTH IN REVIEW — FEBRUARY 2001

KYRGYZSTAN

CITY COURT TRIESASABA APPEAL

BISHKEK. February 1 Janyl Alieva, the judge of the Bishkek city court, began to try the
appeal lodged by the opposition newspaper Asaba. MP Turdukun Usubaliev has sued the
newspaper for regularly insulting him over the last 8 years. Usubaliev has clamed
compensation of moral damage amounted 50 million soms (about USD 1 million). Usubaliev,
82, was the First Secretary of Kyrgyzstan's Communist Party Central Committee between
1961-1985. He is a parliament member since 1995. Last October the Leninsky district court
convicted the newspaper and sentenced it to pay a 5 million soms (about USD 100,000) fine;
and every journalist who has written something critical about Usubaliev is due to pay him
1,000 to 1,500 soms. //RFE/RL, 2.2.2001

PRO-GOVERNMENTAL JOURNALIST UNDER TRIAL

BISHKEK. Omurbek Tekebayev, Vice Speaker of the parliamentary Legidative Assembly,
has sued Kalen Sydykova, a pro-governmental journalist. He has accused the journalist of lie.
Sydykova wrote in an article published in Argument newspaper of October 27, that is two
days before the presidential elections, that Tekebayev had interests in Baipak joint-stock
company. The triadl began on February 1. The same day Tekebayev told the RFE/RL
correspondent that he withdrew his clam for 1 million soms compensation (about USD
21,000) and only demanded rejoinder to be published. According to Tekebayev, Argument
was published without having been registered with the Ministry of Justice. //RFE/RL,
2.2.2001

INDEPENDENT TV COMPANY’S APPEAL NOT SATISFIED

OSH. An appeal by OshTV independent TV company against the resolution of the Bishkek
court of arbitration has been dismissed. February 1, 2001, the appellate authority confirmed
validity of the act issued by Kyrgyzstan's State Commission on Radio Frequencies (SCRF).
As per this act OshTV should have to stop broadcasting on 5 meter channel and to switch to
23 decimeter one. The TV company decided to uphold the extension of the permission to
operate the 5 meter channel TV transmitter till 2004 in court order. The company
substantiated its decision by the fact that as per the law of the Kyrgyz Republic On Electric
and Postal Communication the permission is issued for the same period of time as that of the
TV and radio programs distribution license. In addition to switch to the decimeter channel a
sum of USD 42,675 is needed (to equipment, materials, etc.), that is beyond its force. OshTV,
one of the country's oldest independent stations, was licensed in March 1999 to operate TV
transmitter for 23 decimeter channel for five years (till 2004) but for one year only (till 2000)
for the 5 meter channel. Protests of the public and human rights agencies have resulted in the
issue consideration in the Kyrgyz Republic President's Administration. Following this the
State Commission has extended the execution of its decision up to July 1, 2000 and later the



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#12, February 2001, O CIMERA

National Communication Agency has extended the permission to use the 5" meter channel
transmitter till the end of 2000. //Internews- Kyrgyzstan, 2.2.2001

TAJIKISTAN

INFORMATION EXCHANGE INTENSIFYING

An information exchange agreement has been signed between Khujand-based Varorud news
agency and Tashkent-based Turkestan-press non-state news agency. Ilkhom Jalolov, Varorud
agency director, is confident that the cooperation between the journalists of Tgjikistan and
Uzbekistan is an important step in creating the joint information space in Central Asia//
Matluba M uzhammadzoda, Inter-press-service news agency.

JOURNALIST'SMEMORIAL DAY

A memoria day for Maksujon Huseinov, the early deceased well-known Tagjik journalist, was
held in Dushanbe on 26 February 2001, initiated by Tgjikistan's Journalists Memory and
Rights Protection Foundation. He died when he was 46 after having dedicated all his difficult
life to journalism. Maksujon Huseinov had suffered brutal moral, psychological and physical
pressure, especially during the civil war in Tajikistan. His colleagues-journalists
and representatives of non-governmental and international organizations came to pay atribute
in memory of him. //Inter-press-service news agency.

LOCAL AUTHORITIES AGAINST JOURNALISTS

Three times they tried to dismiss Shamsiddin Orumbekov, a well-known journalist and the
chairman of Gorno-Badakhshan Autonomous Region's (GBAR) TV and Broadcasting
Committee. The first time, it was during the republican parliamentary elections: Orumbekov
was condemned for supporting the candidates "undesirable” for the loca hukumat
(administration). Fortunately, the powers that time failed to find someone whom they would
have been happy to have as the chairman of the TV and Radio Committee. The next time, the
provincial hukumat clamoured around the fact that the local TV had only once showed the
GBAR hukumat chairman during the broadcast covering the local hukumat's activities.
Orumbekov was forced to write an application to resign of his own will. The entire staff of the
committee rose up to defend the chairman. A general strike was envisaged. Orumbekov
sustained his position. The third effort was a success. That time, Orumbekov was "promoted":
he was appointed deputy head of the provincial chairman's department because it was said
there was a lack of worthy specialists in documents editing. Orumbekov, just like al the
Pamirians, had no aternative: it's a great problem in the Pamirs area to have a permanent job
and maintain the family. According to unofficial data, Rukiya Davronshoeva, an amateur
poetess having worked long time as a primary school teacher, had already been approved for
that position. Davronshoeva had had one year of experience of working with the Marifdti
Shugnon district newspaper and somewhat longer as the editor of Khorog town's newly
opened newspaper Oinai Zindagi. Her candidacy was supposedly put forward due to the Tajik
President Emomali Rakhmonov's statements supporting national women managers. //Kurbon
Alamshoev, member of Tgjikistan's Association of Independent Media.



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#12, February 2001, O CIMERA

DISMISSED FOR AN INTERVIEW

An interview Col. Abdurakhmon Rustamov, the chief of the GBAR department of interior,
gavetoloca TV journalist Faiz Mirasanov became a sensation. However, that was not due to
any scandalous denounciations. The main thing emanating from this interview was its tone:
frank and natural. Rustamov is the first non-Pamirian Tajik appointed to this post during the
last 15 years. Pamirians used to be appointed chiefs of the department of interior due to the
region's difficult conditions, remoteness and high crime rate. Questions were asked during the
interview about Rustamov's aims of working in the Pamir area, his credo and why he lived in
the interior department building rather than in the town. Next day, at the hukumat session, the
GBAR chairman deputies, K. Kadirov and N. Muborakshoeva, ordered the acting chairman of
the Radio and TV Committee, N. Khairuloev, to dismiss Faiz Mirasanov who they believed
was the cause of unrest in the region.// Kurbon Alamshoev, member of Tgjikistan's
Association of Independent Media.

UZBEKISTAN

DEUTSCHE WELLE TRAINS UZBEKISTAN'SJOURNALISTS

TASHKENT. A two-week training seminar on Radio Magazines held by Deutsche Welle
radio station’s Journalists Retraining Centre has begun in the International In-service Training
Centre for Journalists. Radio journalists of the Uzbek TV and Radio Company and private FM
radio stations participate in the seminar. The programme includes coaches' recommendations
on how to make news reports, comments, interviews and radio reports. The participants will
be informed about a range of concepts, words and methods which are new for them. The
training seminar’s special section will focus on how to compose radio magazines and their
types (radio news magazine, actuality magazine, magazine for target groups of radio audience
and theme magazine). This kind of radio journalism is especially popular in Germany, said
Udo Preinzel, the seminar leader. This seminar is the third one; the previous two were held by
Deutsche Welle's Journalists Retraining Centre for the Uzbek TV and Radio Company.//By
Tatyana Yakovleva, Inetrnews, Uzbekistan.



