CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#12, February 2001, O CIMERA

CZECH JOURNALISTSHAVE
SHOWN THEIR FORCE

By Hakop Asatryan editor-in-Chief, OPER independent Armenian magazine, Prague

Last year, Czech journalists fought against a political hold on the public television,
supported by alarge part of the society.

When, in December 2000, the Czech State Council for Radio and Television elected Jiri
Hodac as the new Director-General of Czech television, nobody expected this fact to entail an
internal political crisis and that, Hodac, hospitalized, would resign within 22 days. During that
time, two impressive rallies demanding Hodac's resignation were held in the very heart of
Prague - Waclaw Square. Society supported the initiative of TV journalists who had taken the
situation under their control and had dictated their demands to the parliamentary parties since
aready thirty days. Why did it happen? To answer this question one needs, first of al, to
analyze the situation faced by the protesting journalists.

FREEDOM OF SPEECH ISWORTHIER THAN MONEY

Many Czech commentators believe the imperfection of the law adopted in 1991 to be the
"trigger” of the issues. As per this law, the state television was nominated as "Public",
although the electronic media were subjected to subordination under Radio and Television
Council members who were appointed by political parties. Albeit that the law disallowed
political influence on mass media, the recent appointments demonstrated quite the opposite.
As a matter of fact, the television was the country's political forces key mouthpiece during
some ten years. Political struggles waged around and used the television media. Sometimes,
professional journalists fell victims to these struggles, such as Dana Mazaov (educated
lawyer), a Europe-known TV journalist, who worked as a Czech Television correspondent in
Moscow. She was dismissed for trying to save an injured man. She has been fighting for her
rights with the Czech justice for some seven years without any result.

TELEVISION’S INDEPENDANCE ENDANGERED

Journalists were tired of these political games. Furthermore, they were so bored by the top
appointments of inexperienced young managers,; the latest, Jiri Hodac, disturbed almost all
TV employees. Hodac, 50, previoudy a TV news editor, was at odds with staff as far back as
when he was a BBC correspondent in Prague. Tomas Pojar, director of the Czech RV's People
in Need human rights foundation, believes that Hodac's problems stem from his lack of
communication abilities and his misapprehension of situations. Hodac had, at once, dismised
the news department employees and appointed his associates. As he was a "man" of Waclaw
Klaus, the parliamentary speaker and the leader of the Civil Democratic Union, who is now
preparing for the upcoming 2002 parliamentary elections, according to the protesting
journalists, the public television's independence has become endangered. Jana Bobosiova, the
newly-appointed news department director, has also had contacts with the Klaus party. So,



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#12, February 2001, O CIMERA

when the news department editors began to air their broadcasts, Hodac just disconnected same
and 80 percent of the country's population spent their Christmas holidays without two
channels of the Czech television. It was then that the journalists went on strike. News
broadcasts aired by the Hodac team were irregular, but, even during those broadcasts, the
Czech logo on the screen was accompanied by the word "Stavka' (a strike). Interestingly,
Hodac was supported by a Nova private TV company directed by a person having good
contacts with Klaus.

THE STRIKE HISTORY: HODAC'SRESIGNATION

December 26: about 3,000 people held a rally next to the Czech TV principal building to
support journalists on strike who had not left the newsroom. Culture representatives and
opposition politicians were among them. They demanded Hodac's resignation. Eye-witnesses
said that, for some time, the situation at the television was such that the strikers could take
control of the TV into their own hands, but they did not do so as they intended to settle the
issue in a legal way. On January 4, Director-General Hodac was hospitalized for a heart
attack. An ad hoc parliamentary commission began to examine the crisis. Next day, the first
rally to support the strikers and freedom of speech was held at Waclaw Square-; between
60,000 and 100,000 people gathered together. Alongside the ordinary citizens were the pick
of the Czech intelligentsia. Over 193,000 signatures were collected to support the journalists.
Actors, during night performances, called people to back the strikers. At the same time, the
parliamentary speaker blamed the journalists for representing some others interests. In
particular, he pointed at a political conflict between two concepts of democracy: one - the
standard democracy, and the other - the so-called "havlocratia’, thus casting political reproach
on President Havel.

RESPECT THE JOURNALISTSON STRIKE

In his TV speech, Klaus once again backed Hodac, saying that a former BBC correspondent
cannot be an authoritarian-style director. On January 4, Prime Minister Milos Zeman told
journalists that the TV scandal was actually a struggle between Social Democrats (CSDP and
CDU). He considered it absurd that his CSDP party was being blamed for the situation which
had emerged. He said he had twice warned the Interior Minister, Stanisdaw Gross, that the
police should not undertake anything against the journalists on strike. People were redlly tired
of these political battles and demanded independence guarantees for the media. Director
Hodac continued to control the TV from his hospital bed. However, he resigned, due to bad
health, only after the TV Council refused to fulfill both the journalists demands and the
parliamentary decision on Hodac's dismissal. The same day, the strikers held the next many-
thousand people meeting demanding, inter alia, to dismiss all the TV employers appointed by
Hodac and to disband the Council for Television and Radio. The Czech Chief Trade Union
Federation seconded the strikers and demanded the re-employment of 20 TV employees
dismissed by Hodac and guarantee against any administrative penalties for journalists who
had participated in the strike. Meanwhile, the journalists appointed Ladislaw Paluska (former
CT financial director - also dismissed by Hodac) to the post of provisional director.



CAMEL Central-Asian-Media-Electronic-List
#12, February 2001, O CIMERA

WILL THE CONFLICT BE SETTLED?

Soon after, stormy debates began in the Czech Parliament; on January 12, after a night-long
discussion, the deputies adopted a bill to dissolve the State Council for Radio and Television.
In addition, following the consultations between Klaus and Zeman, CSDP and CDU decided
to back the hill version which provided for the Council members to be appointed by the
parliamentary Lower Chamber aone; the Upper House and the President cannot participate in
the election of Council members. However, MPs have adopted the other bill providing for the
number of Council members to be increased from 9 to 15, and these can only be NGO
representatives. Nevertheless, according to Tomas Pojar, a new law should be adopted soon; a
new Radio and TV Council would be approved in two weeks, and anew TV Director-General
would be appointed in six weeks. Until then, this muddle will reign. Jan Ribar, leading
journalist of the influential MF DNES newspaper, believes that all that has happened
illustrates a bad political scene. "Our democracy has not yet matured enough to meet the
Western European standards.”



