
CAMEL Central Asian Media Electronic Bulletin
#11, January 2001,  CIMERA

1

ELECTION COVERAGE IN BELARUS:
BIAS AND PREJUDICE

By Mark Grigoryan*, journalist, Yerevan, Armenia

The Belarus media coverage of the 2000 parliamentary elections was neither free nor balanced
nor honest. This was the conclusion of Great Britain's Institute for War and Peace Reporting
monitoring group which spent a month working in Minsk.

The absence of an election campaign, by its traditional meaning, is the first thing that attracted the
attention of observers.  No programmes, platforms or proposals were published in the press, and no
viewpoints concerning the country's political and economic development were discussed.   Moreover,
many parties were as though debarred from the election fight because many candidates concealed their
party affiliation. The former merits of candidates, rather than programmes, were believed to be the key
criteria. The struggle waged between the government, i.e. President Lukashenko, and the opposition.
The President received support from the sole national TV channel and radio channel. The print-run of
the presidential Sovietskaya Belorussia newspaper alone was threefold higher than the total of all the
opposition editions, but there are more than ten state-run newspapers in Belarus. The opposition only
had several newspapers. Such correlation of forces was evidently in the Lukashenko government's
favour.

NO AUDIENCE FOR THE CANDIDATES
Each candidate had five minutes to speak over the radio or TV and their presentations were arranged in
the following manner: The candidates were shown, one after the other, sitting at the same table against a
glittering blue background that tired the viewers' eyes. Everyone was dissatisfied with such an
organization of the candidates presentations - and no-one watched them. There were no preliminary
announcements concerning the days when each candidate would speak. It meant that the voters could
only watch their constituency candidates if they either watched all the presentations or just occasionally.
Therefore, although the candidates had been formally guaranteed the right to read a short programme,
the voters' rights to obtain information on their candidates had not.

LITTLE IMPACT ON THE VOTERS
Thus, the candidates' presentations turned out to be almost inefficient and were of little impact on the
voters' decision. The radio and TV editorial coverage of the election campaign, as well as that of the
newspapers, should have been first and foremost (i.e. the most important leverage of influence).
Editorial coverage means the publishing or the airing of materials by editorial staff decision and not
because the election law requires it. The entire editorial time was dedicated to advocating Lukashenko
and his candidates against the opposition. The opposition leaders were called puppets and the march and
demonstration participants were called fagots and compared to barking mongrels. However, the
confrontation between Lukashenko and the opposition existed before the elections, as it will continue;
hence it follows that it had no direct relation to them. The parliamentary elections in Belarus were thus
taken as a rehearsal before the 2001 presidential elections.



CAMEL Central Asian Media Electronic Bulletin
#11, January 2001,  CIMERA

2

INSULTING REPORTING
The media of the two political camps informed their audiences about different events. The state-run
media informed society mainly about official events such as the Conference of Deputies, the National
Assembly session or the next speech by Lukashenko. The opposition-organized events were either
neglected or commented upon in an extremely critical, often insulting, way. Films shown by the
Belarusiian TV during the election campaign presented a vivid sample of such commentaries. They
compared the opposition to “Hitlerjungend” and suggested that the opposition leaders resembled Hitler
and Stalin. In Belarus, almost fully destroyed during WW2, fascists provoke very strong emotions. This
was the way official propaganda incited people against the opposition.

PRINT-UP CONFISCATED
The situation was quite mirrored in the opposition newspapers. They covered in detail the "unofficial"
events such as the opposition's "Marches for Freedom". These were not reported  by the official media.
The opposition press reported about the "election farce" and demanded freedom; however, without
disclosing the meaning of what they understood by "freedom".   Belarus was compared to Milosevic's
Yugoslavia. If a newspaper called people to boycott the elections, its print-run was immediately
confiscated and the distributors were fined. This resulted in a situation whereby the consumer of
governmental or opposition media alone was being deprived of full information on what was happening
around him. With this background, many people preferred to obtain information from the Russian TV
channels, but the latter were very restrained in their coverage of the Belarus elections.

TWO PARALLEL WORLDS
Thus a situation emerged in Belarus during the election campaign whereby the governmental and
opposition media did not report on the same events. The press campaign was very languid and the
confrontation between the powers and the opposition had minor relation to the actual elections. As a
matter of fact, the government and the opposition lived in different worlds and spoke about different
things. So, there was no public dialogue between the different political streams. One cannot, thus, speak
about a fair and balanced coverage of the election campaign. The voters had insufficient information
available to make an intelligent choice between programmes and candidates. The latter had not been
provided with equal conditions for campaigning.

• The author has been directing the media monitoring of the IWPR in Minsk during the last elections.


