SUPERVISION OF UZBEKISTAN’S
PROVINCIAL NEWS MEDIA TIGHTENS

Khakkul Mirzo, reporter, Uzbekistan

Not so long ago the provincial press of Uzbekistan felt it was
relatively free compared with national media. But the situation
has changed dramatically, and there are significant facts that
have caught the attention of the public in Samarkand province.

There are about sixty
newspapers, magazines, radio and
television stations currently
operating in Samarkand, one of
Uzbekistan’s largest cities. The
newspaper Darakchi, which
boasts a circulation of over
200,000, the largest in Uzbekistan,
is published here. One of the first
non-governmental television
stations, STV, was also established
in Samarkand. This has grown into
a large media holding, including
two TV channels, FM radio
broadcasting and six newspapers.
It seems as if the conditions are
right to stimulate free growth of
news media and encourage
expression of the entire spectrum
of ideas that are circulated in
Uzbekistani society. That’s what
editions of Uzbekistan’s most
liberal newspaper, Samarkand,
were saying.

AUTOCENSORSHIP
Samarkand newspaper has
produced a number of extremely
critical articles whose headlines
speak for themselves: “Do you
have censorship?” “Regionalism
fetters the nation”, “What we need
is a climate of openness”,
“Nothing else but the free press
can tell the truth”, “What should a
national newspaper be like?” All
these reports made an immediate
appeal to the general public. All

ofthem, albeit somewhat abridged,
were reprinted by national
newspapers —an indication of their
topicality. A number of foreign
radio stations also made comments
on these articles.

But censorship was on the alert,
and the reporters were well aware
of it. Nearly all the articles
criticizing local-level government
officials were allowed, while no
attack against national government
authorities, ministries or institutions
was tolerated. Any attempt at
“discrediting” the central
government in print was nipped in
the bud. For example, you could
write about unlawful actions of the
police but you were not allowed
to cast shadow on the Interior
Ministry at large.

To be more precise, it is
attempts to draw generalizations
that have brought the most
negative reactions from the
authorities, demonstrating that
they still view news media
democratization within certain
limits. So, when Samarkand
newspaper had the nerve to raise
the forbidden theme of mobilizing
students to harvest cotton there
was a hostile reaction The
publication gave a real picture of
the situation. The author, armed
with facts and figures, elaborated
on the evil practice of bringing in
urban residents as “volunteers” to

Media Insight Central Asia # 25, June 2002

assist villagers by arguing that this
had adverse effects on cotton farm
development.

The article won general
acclaim. The readers praised the
publication, and their letters were
published. In contrast, local bosses
gave it a hostile reception. The
censors saw that any ideas of
reprinting it in the national press
were out of the question and clouds
began to gather over the
newspaper’s editor-in-chief,
Tashpulat Rakhmatullayev. The
former governor accused
Samarkand newspaper of “failing
to understand the political
importance of the cotton harvesting
campaign”.

When in April 2001 Tashpulat
Rakhmatullayev attempted to
publish an article openly
denouncing censorship, the
material was suppressed and,
before long, the newspaper found
itself on the verge of closure as its
founder, the city hall, blocked
finance. In the meantime, the
province’s Zarafshan newspaper
began to publish special
supplements focusing on domestic
affairs in Samarkand , while local
government officials started
questioning the need for a city
newspaper. In the end, a total of
25 issues, instead of 52, appeared
in print during 2002.

Surprisingly, when the city
authorities needed to notify the
public about the location of polling
stations during the upcoming
referendum (held in January 2002),
they remembered that they had a
newspaper of their own — even

CIMERA



though by that time it had not been
published for four months. The
editorial board prepared a four-
page issue, of which two pages
were reserved for editorial
materials, including T.
Rakhmatullayev’s article “Word
and soul” subtitled, “An open letter
to our colleagues who have
embarked on glorification”.

While checking the layout
of the issue, the head of the
provincial press department
M.Eraliyev ordered that the article
be censored. The editorial board
of provincial Zarafshan newspaper
was ordered to prepare a new
make-up of the issue, realizing that
the editorial staff of Samarkand, a
city newspaper, would never obey
his order. So, fellow reporters from
Zarafshan, having forgotten about
fatigue and journalists’ solidarity,
reworked the fourth page of a
newspaper that they had nothing
to do with, to replace the article
“Word and soul” with their own
material. Also, they removed from
the output data the name of
Samarkand’s editor-in-chief,
Tashpulat Rakhmatullayev, to
replace it with the words “Editorial
Board”. Ironically, Zarafshan’s
editor-in-chief F.Toshev is the
chairman of the democratization
and news media support fund in
Samarkand province.

What a piece of
democratization! Beleagured
T.Rakhmatullayev was forced to
resign. He alone felt the
stranglehold of “democratizers”.

SILENCIOUS MEDIAS
More than a year has passed
since Oina (Mirror), another
Samarkand-based newspaper,
launched a struggle for a fair
decision on its fate. Obeying the
orders of its boss M.Eraliyev, the
press department of Samarkand
province  suspended this

newspaper, a Takjik-language
schoolchildren-oriented periodical.

This decision, according to Mr.
Eraliyev, was taken after one of
the newspaper’s founders, the
Samarkand-based office of the
Kamolot fund, decided that it
would no longer support the
newspaper. Mr. Eraliyev made a
reference to Article 16 of the Mass
Media Law and item 9 of the
Regulations of news media
registration procedures in the
Republic of Uzbekistan. Neither
the law nor the Regulations have
provisions for the cessation of a
publication in the event of
resignation or replacement of one
of its founders. Under item 9 of
the Regulations, a communication
medium is to be re-registered if
there are any such changes.

Being well aware that these
arguments cannot serve as legal
grounds for closing down the
newspaper, M.Eraliyev, in the
preamble of his order mentioned
“mortal” sins that the editor-in-
chiefhad allegedly committed. The
order read that Rakhim Mavlonov
was not up to his responsibilities
as an editor-in-chief. It claimed
that his political awareness was
inadequate, resulting in biased
reporting, such as questioning the
achievements gained by the
Republic after independence, and
that some its publications were
found to be triggering inter-ethnic
animosity.

These arguments were
followed by a conclusion: due to
the editor’s lack of professional
skills the newspaper’s quality has
gone down causing a torrent of
complaints from readers.
Eventually the founders were
forced to quit Oina newspaper.

The order sounded untenable,
and there were ample reasons for
that. First, it was only the city office
of the Kamolot Fund that

Media Insight Central Asia # 25, June 2002

disapproved of the newspaper’s
content, while Oina’s second
founder, the Simo firm, could not
possibly view the newspaper as
redundant and good for nothing as
its own president was the
newspaper’s editor-in-chief,
Rakhim Mavlonov.

As for charges of instigating
inter-ethnic animosity and making
remarks that undermined
independence then it should be
asked, why didn’t censorship
examine those publications? If the
newspaper really published some
dubious materials it was the
censors that were to blame, not
the editorial board. The point is that
Mr. M. Eraliyev took words and
phrases out of context to give them
a different meaning. For example,
a phrase reading “Samarkand, like
Bukhara, is the cradle of Tajik
culture”, in his opinion, runs
counter to the official policy of
Uzbekistan. But it is a universally
known fact that the founder of
Tajik literature, Rudaki, came from
Samarkand, where he wrote his
first poems in Tajik. Then why
can’t the city be described as the
cradle of Tajik culture?

The true cause of M.Eraliyev’s
anger was that the newspaper’s
just criticism did not let certain
officials rest. Says Oina’s editor-
in-chief R.Mavlonov: “True, the
newspaper made public the
appalling conditions in Tajik
schools, exposed the shortage of
textbooks and other literature as
well as the cuts in the number of
Tajik schools and classes
throughout Samarkand province.
At the same time, we are blamed
for undermining Uzbekistan’s
territorial integrity and sparking
interethnic  tensions. The
authorities’ deliberate actions left
more than 3,000 subscribers of
Oina without their favorite
newspaper”.

CIMERA



R.Mavlonov appealed against
M.Eraliyev’s order to the
Prosecutor’s Office of
Samarkand province ,which
advised him to go to court. After
that, the press department chief
changed his position. He didn’t
mention his order of March 28
2001 any more, including during the
trial. A package of documents that
R.Mavlonov prepared for the
newspaper’s new registration
started traveling through courts of
various levels ranging from the
Temiryul inter-district civil court to
the economic court. This court, in
its session presided over by judge
G.Kuvayeva on November 16,
2001, ruled that the press
department must register Oina

newspaper.
One could say, that the truth has
prevailed. But following

M.Eraliyev’s appeal to the
economic court a verdict was made
saying that the newspaper was not
a legal entity and, therefore, the
economic court was not authorized
to consider this case. Later, in
February 2002, Uzbekistan’s
Supreme Economic Court upheld
this decision.

At present, the entire body of
materials prepared by R.Mavlonov
is in the Temiryul inter-district civil
court. Thus, the circle is closed.
While the trial goes on the
newspaper must remain silent.

CRITICISING POLICIES
There are indications that
punishment for criticism is

becoming a consistent policy of
local authorities. The fate of Khilol
newspaper, which was published
in Kattakurgan as the media arm
of the National Democratic
Party’s district office, is a good
case in point. One of its articles,
signed by editor-in-chief Yuldash
Zakirov, revealed mismanagement
practices in the district. The author
associated numerous flaws in the
district with what he saw as an
incorrect manpower policy.
Moreover, he accused the district
leaders, and primarily Governor
M.Khudoyarov , of selling out their
positions. The article ends with a
daring question: “Is there a market
for government positions in
Samarkand province? Ask
Governor Erkin Ruzayev”

Many were surprised, as few
journalists would be bold enough
to write that in a country like
Uzbekistan. Even if there were to
appear a similar article, the vigilant
censors would never let it pass.
How, indeed, can it be possibly
explained that an article like that
could slip past censorship? Only by
the fact that district newspapers,
which have turned into virtual
newsletters of the district
authorities, have begun to escape
the eye of censors, grown
accustomed to seeing them report
only on farm work, great
achievements and happy life in the
country.

Punishment followed
immediately. The Kattakurgan
district council of the People’s

Media Insight Central Asia # 25, June 2002

Democratic Party at its meeting on
November 6, 2001, decided to
suspend Khilol newspaper.
Financial problems were used as
apretext. According to Yu.Zakirov,
the party functionaries had never
before discussed the newspaper.

But this was not the end of the
matter. The district governor made
a claim against Yu.Zakirov for
moral damages he allegedly
incurred following the newspaper’s
publication. He estimated the
damages at 2 million sums (an
equivalent of about US $1,400).
The district court of Kattakurgan
met the Governor’s suit. Besides,
the behavior of the stubborn editor
was discussed at a number of
meetings attended by the
province’s deputy governor and
the head of the press department.
In an interview with the Uzbek
service of Radio Liberty,
Yu.Zakirov said that unidentified
people wearing balaclavas warned
him that if he didn’t stop criticizing
the governor he would be expelled
from Uzbekistan.

A news-kiosk vendor, a friend
of mine, complained to me of the
poor demand for local newspapers.
To my question about the reasons
he responded that it was due to
mediocrity of content.
“Newspapers ignore what really
concerns people. They are not
involved in real life. Journalists do
not have the courage to tell the
truth,” he concluded. There are
many in this chnountry who share
his view.

CIMERA



