
Media Insight Central Asia # 25, June 2002                                                                                 CIMERA

1

In June 2002, a number of
g o v e r n m e n t - c o n t r o l l e d
newspapers, such as Erkin-Too (5/
06,7/06 and 12/06/02), Kyrgyzs
Tuusu (11/06/02) and Slovo
Kyrgyzstana (14/06/02), published
a series of articles accusing certain
opposition leaders, international
missions and independent
newspapers of being involved in
political extremism. They accused
them also of being embroiled in the
events of March 17, 2002, when
police shot dead a number of
peaceful residents in the city of
Aksiy who had come out to support
an opposition deputy.

These publications said, in
particular, that some of the NGOs,
public figures and independent
media use international grants to
stage mass protests and
unauthorized rallies. K.Sheraliyev,
in an article headlined, “Give alms
to the poor oppositionist” (“Slovo
Kyrgyzstana”, 14/06/02) wrote:
“Leaders of the so-called
opposition, lavishly financed from
abroad, do spend part of the money
organizing pickets, rallies and riots
although they pocket the lion’s
share of the funds of which
citizens, of course, do not have the
slightest idea.”

The independent press of
Kyrgyzstan responded by
publications (Agym,11/06/02;
Moya Stolitsa, 11,14,18,19 and 21/
06/02) saying that the government

INTERNECINE WARS IN THE
NEWS MEDIA OF KYRGYZSTAN

Veronica Komarova, CIMERA, Bishkek, Kyrgyzstan

With an aggravated sociopolitical situation in Kyrgyzstan,
antagonism between state-owned and private news media tends
to grow into warfare.

ordered the above articles.
Journalists, political figures and
representatives of international
organizations expressed their own
views of the situation. Regional
director of the Institute of the
Coverage of War and Peace,
Chinara Zhakypova, also charged
with political extremism, publicized
an open letter “Cap in Hand”
(Agym, 11/06/02), in which she
gave a sarcastic guilty plea.

Moreover, Chinara Zhakypova
and leader of the NGO coalition
Tolekan Ismailova, made public
their address (Agym, 11/06/02;
Moya Stolitsa, 11/06/02) to the
Speaker of the Legislative
Assembly of the Kyrgyz
parliament Abdygany Erkebayev
asking him to bring the issue before
parliament committees. In the
address they expressed their
concern about the political
situation in this country and the
authorities’ ineptitude in
maintaining a dialogue with the
representatives of civil society
regarding the settlement of the
political crisis.”

POLITICAL DISCREDIT
On 17/06/02, the Foreign

Ministry of Kyrgyzstan released a
statement (see news archive of
AKIpress news agency,
www.akipress.kg) rejecting any
connection between the
Government and the articles

carried by Erkin-Too, Kyrgyz-
Tuuse and Slovo Kyrgyzstana
newspapers that discredited some
opposition leaders and human rights
organizations. “The Government of
the Kyrgyz Republic has not
initiated the said publications nor
has it anything to do with them,”
the Foreign Ministry’s statement
said. “Enjoying freedom of speech
and expression, the citizens of our
country have the right to express
their opinion on any issue of social
concern”.

A Coalition “For
Democracy and Civil Society”
comprising over 160 NGOs
nationwide, responded to the
Foreign Ministry’s press-release
by issuing their own statement.
This said that the Foreign
Ministry’s statement, “cannot be
taken seriously as all the
newspapers in point are
governmental organs” (“Moya
Stolitsa, 19/06/02”). The Coalition
believes that it has every ground
to, “expect an official apology from
authorities and a refutation of
defamatory statements in the press
in perfect agreement with laws in
force in Kyrgyzstan.”

The Foreign Ministry’s press
release was followed by a
statement issued by the National
Security Service (KABAR News
Agency archive, 18/06/02,
www.kabar.kg ), calling on the
mass media, social and political
movements, parties and non-
government organizations of
Kyrgyzstan to abstain from
publishing unproven facts that



Media Insight Central Asia # 25, June 2002                                                                                 CIMERA

2

could further destabilize the
national situation.

The National Security
Service’s press release also pointed
to unfair coverage by the mass
media of rallies and pickets in
southern Kyrgyzstan. They argued
that, according to special services’
intelligence, about 1,200 people
took part in an unauthorized rally
held on 17/06/02 in the city of Jalal-
Abad, whereas some news media
reports put the figure at up to
8,000. The National Security
service says “unfair coverage of
the process and contents of the
rally has adverse effects on the
political situation at home as it
gives rise to various rumours.”

Organizers of the rallies in Jalal-
Abad flatly refused to talk with
reporters of the Akiykat local
government newspaper and
KOORT television channel,
asserting that the reporters would
hardly give a true picture of events,
said Orozaly Karasartov, press
secretary of the Jalal-Abad
Governor.

OPINIONS DIVIDED
Editor-in-chief of the Erkin-Too

government newspaper Esenbai
Kaldarov points to the opposite
orientation of state-owned and
independent mass media. The
three government publications –
Erkin Too, Kyrgyz Tuusu and
Slovo Kyrgyzstana – focus
primarily on the State’s reform
efforts with preference given
markedly to good news. Thus, the

proportion of ‘good’ and ‘bad’
news in the newspaper he leads
stands at 70:30. In contrast,
independent news media indulges
in reporting on the seamy side of
life, according to E.Kaldarov.
When asked about objective
reporting the editor-in-chief said
there is truth and truth, and if
government mass media ceases to
look on the bright side of things then
who will?

Reporter on the Moya Stolitsa
independent newspaper,
Vyacheslav Timirbayev, says the
ongoing conflict stems from
government and independent mass
media’s polar stands. “This
showdown knows not half-tones or
the rich colors of life. The former
indulge in praising everything to the
skies while the latter, with the same
abandon, lapse into bad-mouthing,”
Timirbayev remarks. It is
“authorities and their certain
structures which are to blame for
the present situation as they drag
them into a warfare in the
information field and supply blatant
misinformation to government
mass media.” Timirbayev believes
the situation cannot be settled as
long as this country’s mass media
is subdivided into government and
non-government outlets.
“Unfortunately, hardly can one
expect the republican government
to be able to relinquish this
powerful means of shaping
people’s minds and souls in the
foreseeable future,” adds
Timirbayev.

Head of the Government’s
press-service, Kurmanbek
Ramatov, points to a groundless
and “rather conventional” division
of mass media into governmental
and independent outlets as; “there
are no media outlets largely or
wholly dependent financially on the
Government.” Ramatov says
Kyrgyz mass media’s basic
problem is rooted in a “low
professional level of the journalist
corps.”

Chief of the National
Security press service, Taalaibek
Jumadylov, believes the difference
in the way governmental and
independent mass media treats
complex socio-political processes
underway in Kyrgyzstan is a
“specular reflection of views
shared by the sides whose interests
mass media advocate.” The
governmental media is less prompt
and informative in presenting the
news picture of the day, failing to
provide a full range of public
opinion as it limits itself to reporting
on the Government’s stand alone.

In the meantime, the
National Security press service
chief doubts there are any truly
independent news media outlets in
this country capable of coming to
grips with today’s realities in a
sound, fair and unbiased way. Both
governmental and opposition news
media “must be eager to seek
concord and compromise for the
sake of civil peace and stability in
Kyrgyzstan,” Taalaibek
Jumadylov said.


