
1

Media Insight Central Asia # 24, May 2002                                                                           CIMERA

The growing pressure on the
media dates back to last fall when
KTK TV channel’s correspondent
Vladimir Mouss stated that his im-
mediate supervisor in the compa-
ny, Inna Rudakova, asked him to
use any way to find compromising
information against the Pavlodar
Province akim (Governor) Ga-
lymzhan Zhakiyanov. The corre-
spondent failed to get any such in-
formation and reported about that
to his chief. The latter insisted that
he should look for something neg-
ative against Zhakiyanov. After he
once again failed to find anything
compromising, Vladimir Mouss
made a public statement in which
he told about the pressure exerted
on him by the KTK chiefs. And
after the news conference, he was
dismissed.

ATTACK FROM THE TOP
In his turn, Galymzhan Zhak-

iyanov expounded his version of
the events in an interview to Busi-
ness Review Respublica republican
newspaper. According to the Akim,
the orders given to the journalists
came in fact from the President’s
powerful son-in-law Rakhat Aliev,
at the time First Deputy Director
of the National Security Commit-
tee, who didn’t like independent
behavior of the Pavlodar governor.
That is why materials criticizing
Zhakiyanov’s activities appeared in

KAZAKH AUTHORITIES AFRAID
OF FREE PUBLIC DISCUSSIONS

By Aigul Omarova, journalist, Kazakhstan

This year spring saw an unprecedented pressure on the me-
dia in Kazakhstan: the regular set of ‘legal’ pressure methods
was this time added by battering journalists and attacking ed-
itorial and TV offices.

the media controlled by him (TV
channels KTK, Khabar, NTK and
Kzakhstan-1 and the newspapers
Novoye Pokoleniye and Caravan
are parts of the holding controlled
by Rakhat Aliev and Dariga Naz-
arbayeva).

NEW OPPOSITION
As a matter of fact these events

began the confrontation in the top
ranks, resulted in Aliev’s resigna-
tion and the appearance of the non-
governmental organization Demo-
cratic Choice of Kazakhstan
(DCK). DCK was established by
several high-ranking officials such
as Vice Premier Oraz Zhandosov;
Minister of Labor and Social Wel-
fare Alikhan Baimenov; Deputy
Defense minister Zhannat Erteles-
ova; Majilis (parliament) members
Bulat Abilov and Tolen Tohtasyn-
ov; senator Zauresh Battalova;
Pavlodar Governor Zhakiyanov,
and former Minister of Energy, In-
dustry and Trade Mukhtar Ablya-
zov. All of them expressed their
dissent with what was happening
in the country. In the DCK
founders’ view, the country’s po-
litical reforms are lagging behind the
economic; as a result the society is
rolling back from democratic prin-
ciples to authoritarian ruling.

It should be noted that the new
association had sufficient financial
and information resources. E.g.,

Ablyazov owned a media holding
that included TAN TV channel and
the newspapers Respublica Busi-
ness Review, The Globe and Ka-
zakhstan; and Zhakiyanov con-
trolled almost all press in the Pav-
lodar Province and supported Ibis
TV Company.  These facts largely
inspired Kazakhstan’s ‘information
war’.

POWER TOUGHENS ITS GRIP
Nursultan Nazarbayev was si-

lent watching the battles waged by
the so-called ‘young Turks’ (so
does the media call representatives
of business and state elite) in the
media controlled by this or anoth-
er group; but this year he interrupt-
ed his silence. In autumn 2001
some analysts supposed the battles
between ‘young Turks’ were be-
ing waged with silent consent from
the Head of the State. However it
became obvious in winter and
spring 2002 that things were quite
different. Speaking to akims of all
levels in January 2002, Nazarbayev
gave to understand that he would
not tolerate the media to freely ex-
press their opinions on social pro-
cesses; and deputy Khakim Kush-
kaliev proposed to give more de-
tail explanations on that to the
newspapers and TV channels that
allowed themselves too much thus
encroaching on state integrity, the
President and the Government.

Following these statements, the
Ministry of Information, Culture
and Public Accord began to week-
ly check up broadcasters concern-
ing 50/50 Kazakh-Russian broad-



2

Media Insight Central Asia # 24, May 2002                                                                           CIMERA

casting. (In spring 2001 the parlia-
ment amended the media law.
These amendments have strongly
restricted republican companies’
retransmission of Russian chan-
nels. In addition a standard was
introduced according to which 50%
of the airtime should be allocated
to broadcasting in the national lan-
guage, i.e. Kazakh; and the rest to
Russian.) In parallel, a tender was
established for radio and TV fre-
quencies. At the beginning, the Vice
Premier Bauyrzhan Mulhamedzh-
anov chaired the tender commit-
tee. The majority of observers im-
mediately made a proposal that the
tender was held in order to get rid
of disagreeable TV companies.
Without doubt, these included Ir-
bis regional company in Pavlodar
and TAN channel in Almaty. This
January Irbis broadcasting was
suspended because the company
showed a movie considered as por-
nographic, in nighttime. In parallel
Majilis deputy Vladimir Dvoretsky
sued Irbis for the journalists’ al-
legedly insulting sayings towards
him. The court decision ended in
favor of the member of parliament.
Hence the company was sen-
tenced to pay 1-million tenge fine.
Indeed, the company was unable
to pay such money.

TAN CHANNEL SILENCED
The TAN channel case was dif-

ferent: Almaty city committee of
communication and computeriza-
tion stated that channel broadcast-
ing is distorted for technical rea-
sons. For that reason the company
was disallowed to air before the
distortions were removed. But
when all interference were re-
moved, broadcasting was not re-
sumed. On 29 of March, the chan-
nel workers came to their job and
found the channel feeder damaged.
The feeder was replaced by a tem-
porary one - but nevertheless the

channel was not allowed to broad-
cast. On 15 of May, the feeder was
once again damaged. As a result
TAN has not been able to broad-
cast so far. Meanwhile the chan-
nel’s ‘Power’ news and analytical
broadcast was the republic’s top
rated one. Its position had been
recognized by gaining the first prize
awarded during Altyn Zhuldyz
competition in March 2002. The
broadcast debated some important
issues for Kazakhstan, including
corruption in top power ranks.
Observers believe that that was the
reason lying behind the efforts to
shut down TAN. Representatives
of many political parties and pub-
lic associations expressed them-
selves in defense of the channel. A
public committee to defend the
channel was established, chaired by
well-known TV journalist Gulzhan
Ergalieva.

TERROR CAMPAIGN
Between 19 and 22 of March,

some events that took place in Al-
maty suggested to many observers
that mass terror campaign against
the media began in Kazakhstan. On
19 of May, workers of Respublica
Business Review found a decapi-
tated dog corpse hung on window
bar, with a note quoting: “There
will be no next time”. In a day ed-
itor-in-chief Irina Petrushova found
a head of that dog accompanied
with the similar note in her home
yard. However the journalists were
not afraid and kept on issuing the
newspaper. As the newspaper used
to publish acute articles about un-
seemly deeds about top function-
aries, this March its publication
was disallowed under the pretext
that the imprint of the newspaper
was lacking. Prior to this, the state-
owned Dauir concern refused to
print the newspaper. Therefore the
journalists had to use a different
name and format to produce the

paper. In one of its issues the news-
paper reported about the way the
facilities belonging to the Presiden-
tial Office’s Economic Department
are being privatized. This article
seems to have been the last straw.
Anyway, fire happened after that
in Business Review Respublica
editorial office.

QUANTITY, NOT QUALITY
One day before that, some un-

identified people had rushed into
the apartment leased by the oppo-
sition newspaper SolDat. Comput-
ers and all documents were stolen
and the layouter Kenzhe Aitbak-
ieva and journalist Bahytkul Mek-
enbai were beaten. Most of public
figures assessed the May pressure
on the media as unprecedented and
referred to it as “terror”. “The par-
ty Ak-Zhol condemns current pres-
sure on the media, the unruly cam-
paign now created by either the
power or some third force. When
they say our country has one and
half thousand media - electronic,
private - this says nothing for free-
dom of speech as a fact. Now we
see that quantity has not turned
into quality; and quality has not
turned into liberty. TV channels are
being closed; newspapers are be-
ing persecuted; and today physical
reprisal against journalists has be-
gun. I believe that the power must
intervene; Prime minister, our dem-
ocrat, must intervene; the society
must not keep silent anymore. The
power is merely afraid of free dis-
cussions within society and doesn’t
want that people can freely express
their opinions about all issues the
country now faces,” says Bulat
Abilov, Ak-Zhol party co-chair-
man.

Majilis deputy Ghani Kasymov
seconds him: “I’ve spoken in the
parliament to narrow ‘commercial
secret’ notion. We don’t know who
owns TV channels. Now the prop-



3

Media Insight Central Asia # 24, May 2002                                                                           CIMERA

erty redistribution is going on, and
the number of foreign owners ex-
ceeds the share of our foreign in-
vestors in some companies. This
is an important violation of the law.
Representatives of all parliamentary
factions have backed me. I believe
the Prime minister must respond
to this bacchanalia now going on
around our media. It was he who
for a long time has been in charge
of ideology in the country. When
the country declares that it wants
to be a member in some anti-ter-
rorist community, first of all the
country should be put in order.”

“UNKNOWN HOOLIGANS”
The authorities tried to offer

their own explanation of the
events. Deputy Chief of Almaty
Department of Interior, Rakhizhan
Toizhaniv said at a press confer-
ence that almost all 8 cases of anti-
media attacks were actions of hoo-

liganism committed by unknown
individuals, and had no political
connection. Remarkably, some
cases are being investigated. How-
ever the police have thus far not
named the two people who bat-
tered TAN channel chief camera-
man Ruslan Tairov on 2 of April.

NEXT CONFRONTATION?
However, there are some fears

that all cases currently under in-
vestigation will remain unexposed,
like that is the case of battered
chairman of executive committee
of the Republican Popular Party of
Kazakhstan, Amirzhan Kosanov.
The former press secretary of
Akezhan Kazhegekdin was beaten
four years ago, however, the in-
vestigators have not yet summoned
Kosanov for interrogation. Accord-
ing to Kosanov what has recently
been happening in the country re-
sembles agony rather than merely

convulsive actions of the power.
“There’s one logic behind the au-
thorities’ actions: intimidate to dis-
suade others trying again. They’re
trying to intimidate potential pow-
er opponents by arresting Ablya-
zov or journalists who would join
the opposition camp, or by setting
fire in Respublica Business Review
office. It’s a deplorable and terri-
ble fact. I’m sure the official pow-
er is behind this because only those
people who have impunity guaran-
tees can behave this way.” After
the massed attack on the media,
the official power took a respite
connected, analysts believe, with
the first Summit on Interaction and
Confidence-building Measures in
Asia in Almaty. As this is over one
can expect a new round of con-
frontation between the power and
the media in the form of a next fre-
quency tender for southern regions
of Kazakhstan.


