
Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                    CIMERA

1

On the evening of October 11th,
2001, Tajikistani viewers couldn’t
watch the ORT channel (Public
Russian Television) on their tele-
vision screens. The airtime of the
Russian television channel (RTR)
was also reduced. In a television
interview the next day, Tajikistan’s
Communication Minister, Nuritdin
Mukhitdinov, said that the channel
was disconnected because the Rus-
sian side hadn’t observed its com-
mitments. The All-Russia State
Broadcasting Company, which
broadcasts RTR, hadn’t paid its
retransmission fees, its debt to the
Tajikistani telecommunication
agencies was growing, and had
now risen to 5.5 million roubles
(about US $180,000). Thus, Tajiki-
stani viewers lost their favorite and,
perhaps, major source of informa-
tion.

A POLITICAL MATTER?
However, Mukhitdinov’s state-

ment failed to convince ordinary
citizens because the Tajikistan pub-
lic was perplexed as to how ORT
and RTR, large and rich channels
as they are, could be indebted to
an impoverished Tajikistan. Ru-
mors spread across the country that
this was a political and ideological
act, which, probably had something
to do with the US counter-terrorist
military operation in Afghanistan.

TAJIKISTAN HAS SWITCHED OFF
RUSSIAN TV BECAUSE OF ITS DEBTS

By Nargis Zakirova, journalist, Tajikistan

Russian ORT and RTR television broadcasts in Tajikistan has
been restricted and even stopped, raising discussions within the
Tajik media. Local experts believe that the main reason for these
measures is not really the Russian’s debts, but rather the Tajik gov-
ernment’s attempt to stop broadcasts by anyone not under their
control.

There was also talk of an at-
tempt to limit the flow of undesir-
able information. A week later all
Tajikistani newspapers published
short reports on this issue and car-
ried an official explanation from the
Communication Ministry. The is-
sue captured the headlines in some
of the newspapers.  The indepen-
dent newspaper, Asia Plus, (issue
No.42 of October 18,2001) ran an
analytical report entitled “Tajikistan
without the ORT” by Marat Ma-
madshoev, which said, “…the dis-
continuation (or reduction of air
time) of Russia’s leading television
channels is always a political act,
even if economic factors are given
as the real reason. What caused our
leadership to take this step? One
of the possible reasons is perhaps
the complicated situation around
the world and in this region in con-
nection with the US operation En-
during Freedom. Bombardments in
Afghanistan continue, and an on-
land phase involving the allies has
begun. In this connection, there was
a dramatic rise in the number of
speculations about Tajikistan as a
front-line state. For example, a
number of publications asserted
that American commandos had
landed in Kulyab, where the Tali-
ban were waging war, and so on.
In this context, Tajikistani officials
might have attempted to curb the

influence of the news media they
couldn’t control, by resorting to this
simple method.”

MAIN SOURCE
The same issue of Asia Plus

carried the results of a blitz-poll the
newspaper had carried out among
12 respondents. In response to
questions about what they thought
about ORT’s discontinuation, Ibro-
him Usmonov, then chairman of
the Olii Majlisi (parliament) Com-
mission for International Affairs,
Public Associations and Informa-
tion and the incumbent State Coun-
cilor, said, “It’s bad that the chan-
nel is no longer broadcasting. Any
television channel is an additional
source of information. But the
Communication Ministry’s motiva-
tion is quite understandable. While
retransmitting ORT free of charge,
the Ministry had to pay value add-
ed tax.”

Director of the Tajikistan Tele-
vision Programming Board, Abrom
Imomov, answered the question in
the affirmative and said, “It’s not
that I am prejudiced against this
channel. ORT hasn’t paid for re-
transmission over the last four
years. The channel should meet its
engagements, and I strongly sup-
port this decision.”

Businessman Bakhtiyor Sadyk-
ov voiced a contrasting opinion by
saying, “My life has been divided
into a period when I could watch
the Vremya (Time) program and a
period when I could not. I’m an
ordinary viewer and I don’t see
why I have been deprived of ac-
cess to information. I don’t care



Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                    CIMERA

2

who owes whom. I have watched
this channel for forty years. If the
discontinuation has something to
do with politics then there are a lot
of loose ends. Theoretically, any-
one can buy a dish aerial to watch
any channel one likes, including
ORT, without constraints. If, again,
the decision was caused by ORT’s
arrears why wasn’t it discontinued
before?”

THE OFFICIAL POSITION
On the same day, the indepen-

dent political and economic news-
paper “Biznes i Politika” (Business
and Politics) published an interview
with Communication Minister
Mukhitdinov under the headline
“Why was ORT discontinued?
There are no free cakes”. In par-
ticular, the reporter’s interest was
in issues related to the discontinu-
ation of the Russian channel.

When asked about how the debt
issues were being settled between
the channels and the communica-
tion agencies, the Minister said,
“We cannot say that the issue has
been left unattended because the
governments of both the Russian
Federation and the Republic of
Tajikistan are taking efforts to solve
the problem. There has been a res-
olution at the fifth meeting of the
inter-governmental commission for
economic cooperation between the
Russian Federation and the Repub-
lic of Tajikistan in the humanitari-
an field. The commission decided
that the Russian party should take
steps to make Russia’s Broadcast-
ing Company repay the debt accu-
mulated during the period between
1999 and 2001 as soon as possi-
ble. The issue is under discussion
but, unfortunately, the Russian
Broadcasting Company has not
acquitted itself of the debt as yet.”

In response to the question as
to which of the parties was more
interested in ORT and RTR trans-

missions, and how much the Rus-
sian side should pay for full trans-
missions, Mukhitdinov said, “Our
economies are based on market
relations. And if the Russian side
fails to pay for the circulation of
its programs then, apparently, such
is the political or economic will of
these channels’ management. We
have transmitted these channels
free of charge for too long. Eco-
nomically, it is rather burdensome
because the outlays we had to make
for the transmission of ORT and
RTR were equivalent to US
$300,000 a year.” Regarding the
Communication Ministry’s ability
to ensure the information security
of the country, the Minister said,
“Tajikistan has signed a number of
agreements with neighboring states,
except Afghanistan, on the distri-
bution of frequencies with special
regard given to the frequency band
in the border country. Issues relat-
ed to frequencies are coordinated
by Tajikistan’s State Communica-
tion Inspectorate and broadcast
controlling structures. We should
not disturb our neighbors just as
they should not disturb us. The fre-
quency band is rather limited to-
day, and there should be no single-
band radio stations. So far, we’ve
had no problems. Besides, there is
a United Nations International
Telecommunications Union, of
which Tajikistan is a member, and
any violation of broadcasting reg-
ulations may incur UN sanctions.”

QUESTION OF DEBT
The December 7, 2001 issue of

independent newspaper “Dengi”
(“Money”) published a more reas-
suring news story that said that
Tajikistan’s Communication Min-
istry received a letter from the RTR
management. Deputy Minister of
Communication Nazhmitdinov
said, “They have not refused to
repay the debt. Therefore, it is

most likely that the program will
be resumed. As soon as the debt is
paid off, RTR will continue to
broadcast its programs as it did
before.”

Also according to the Dengi re-
ports, “after three hours of talks
between President Emomali Rakh-
monov and the assistant to the
Russian President on information
policies, S.Yastrzhembsky, an
agreement had been reached on the
principal aspects of Tajik-Russian
cooperation in broadcasting. The
parties unanimously recognized
that it was important to expand the
information space and boost infor-
mation exchanges between the two
countries. The parties agreed that
in order to study and settle finan-
cial and technical problems related
to 24-hour broadcasting by the
Russian ORT and RTR channels
in Tajikistan they will set up a joint
expert group to work out a docu-
ment to be signed later by the re-
spective departments of both coun-
tries.”

GIVE US BACK ORT!
Two weeks later, the state-con-

trolled Narodnaya Gazeta (Peo-
ple’s Newspaper) published a let-
ter from Khakim Sharipov, an as-
sistant professor at Tajik National
University headlined “Give ORT
Back to Tajik Viewers” in which
the author criticized the profession-
al level of television reporters and
technical services of Tajik televi-
sion and concluded by saying,
“Concert shows still dominate the
republican television channels.
There are even some “videoclips”
with propaganda paraphernalia as-
sociated with the Communist past
clearly seen in the background, in-
cluding slogans glorifying the Com-
munist Party of the Soviet Union
and insisting that “Our Goal is
Communism”... I don’t find the
Communication Ministry’s refer-



Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                    CIMERA

3

ences to a huge 5-million rouble
debt convincing enough. It is well
known to all and sundry that Tajiki-
stan’s debt stands today at 1 bil-
lion US dollars. Can you figure out
the amount of Tajikistan’s debt to
Russia? After all, did our “strate-
gic partner” cease its supplies of
grain, fuel and other goods of vital
importance? What’s all the hue and
cry about? The reasons are appar-
ently political rather than econom-
ic. Most likely, it’s because some-
body at the top didn’t like a critical

report about Tajikistan on ORT,
hence the cut-off.” In his conclu-
sion, Kh.Sharipov called on the
government to settle the problem
as soon as possible. He said,
“Tajikistani intellectuals need criti-
cal and topical programs that give
food for thought and help them
keep abreast with the times and
advance new ideas.  During holi-
days we are not averse to watch-
ing entertainment on our native
television.”

In the meantime, new rumors

circulated around the country say-
ing that RTR would be cut off soon
too, and the Tajikistanis would
have to content themselves with
only national channels, which are
rather unpopular. M. Mamadsho-
ev also quoted some figures in his
article: “For example, according to
polls carried out by the Sharq ana-
lytical center in January 1999, it is
the Russian ORT and RTR chan-
nels from which the majority of
Dushanbe residents (77 percent) get
their news.”


