
Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                    CIMERA

1

Almost all of the Tajik media,
regardless of ownership, published
excerpts from a presidential ad-
dress made this year.  The
newspaper Vecherni Dushanbe
published the entire text under the
title ‘The President warns…’. In
this address, President Emomali
Rakhmonov emphasized that,
“recently speeches allocating
excessive attention to the
President’s personality have
become more frequent in differ-
ent contexts in the media.
Television channels reiterate many
times, sometimes to the prejudice
of other programs, the broadcasts
to which the President has made.
There is no control as to where
portraits of the President are put,
nor how many.”

EXCESSIVE ADULATION
It is easy to find numerous

examples that backup the
President’s claims. For example,
the fact that “television channels
many times reiterate, sometimes to
the prejudice of other programs,
the broadcasts to which the
President has made,” relate to the
10th Anniversary of Independence
of the Republic.  At this time, the
national television channel again
and again interrupted broadcasts
of other channels (Russia’s ORT
and RTR) to highlight the festivi-

MEDIA ADULATION: THE TAJIK
PRESIDENT ASKS TO TONE IT DOWN

By Gulchekhra Mansurova, Media Center, Dushanbe

The President of Tajikistan stated in an address that the
media should “not to allocate excessive attention to the Pres-
ident’s personality.” Local journalist Gulchekhra Mansurova
looks at how the republican media has responded to this re-
quest.

ties dedicated to this holiday that
took place in the capital’s Frunze
Stadium.

STOPPING THE TREND
Furthermore, the President em-

phasizes, “excessive laudations on
the leader and indulgence to state-
ments towards him do no good.
Examples are numerous both now
and in the past. We can see the
results of ‘chiefism’ and exaltation
of personality in some countries,
including those neighboring us.” It
seems that the President’s words
were bolstered by an article ‘The
Lord of the Turkmen’ published in
the newspaper Asia-Plus on
January 3, 2002, which was the
first one in the series of articles
about ‘The Leaders of the
Commonwealth’. After the article
was published, the Turkmenistan
Embassy complained about the
tone of the coverage and the news-
paper had to publish in their next
issue an article entitled ‘Turkmens
love their President’. Next in the
series were presidents Leonid
Kuchma, Nursultan Nazarbayev,
Askar Akayev and others. In a
response to whether Asia-Plus
would write about the Tajik
President Emomali Rakhmonov in
the same critical fashion, Marat
Mamadshoev, Asia-Plus deputy
editor-in-chief, said “no”.

In commenting about the
country’s media activities,
President Rakhmonov noted that,
“as far as these matters are
concerned, the newspapers, radio
and television must be led by the
principal goal of providing people
with official information about the
national leader’s activities; allocat-
ing the largest attention to the
resolution of issues and the involve-
ment of ordinary toilers, village
workers.” In this connection it
would be poignant to cite Dodojon
Ruziev, deputy editor-in-chief of
the newspaper Jumkhuriyat, who
said “the publications of this news-
paper necessarily referred to the
President and quoted his speech-
es, notwithstanding the article
genre and topic. Particularly
numerous were articles about the
presidential Decree to allocate
70,000 hectares of un-irrigated land
to farmers for their private use; and
the plots were referred to as
‘presidential’. It turned absurd
sometimes. One of the regional
journalists has come it too strong
by writing something like “In
accordance with the presidential
Decree peasants of the [name]
farms have begun the sowing
campaign…”

WHY THE EXCITEMENT?
There are several theories to

where the excessive adulation
came from: through backroom
orders from the ‘top’ or due to
pressure from the official media
directors? Galina Nazarova,
national coordinator of the inter-
regional NGO Women in the



Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                    CIMERA

2

Media of Central Asia (WIMCA),
said: “Above all this is the oriental
mentality of our journalists.”
Khaidar Juraev, editor-in-chief of
the official Uzbek-language Khalk
Ovozi newspaper, said that “Some
comrades really tried to show their
pseudo-patriotism by chanting the
praises of the President in their
publications and television
broadcasts. For four years with
this newspaper as editor-in-chief ,
not once was I pressured to write
something about the President.
The task of our newspaper is to
report about the activities of the
President and the Government and
to inform people about
governmental decisions – that is
exactly what we do.”

WE HAVE WHAT WE WANT
Here is a curious example. In

the same quoted issue above of
Vecherni Dushanbe, a young cor-
respondent published a New Year
Holiday poll among politicians,
public servants and ordinary
readers on the theme ‘The Best
Present in Your Life’.  Two rather
high-ranking officials “allocated
excessive attention to the
President’s personality”, to put it
mildly. One of them said at the end
of his answer: “Today Tajikistan,
headed by the distinguished Emo-
mali Sharipovich Rakhmonov, is a
world-known country and enjoys
high reputation and respect among
other countries.” From the other
official: “The best present which I
could have only dreamt of is peace
our President has brought to Tajiki-
stan.” I wonder if the newspaper
editor read the presidential address
before putting his signature on the
newspaper for printing?

Presidential press secretary
Zafar Saidov believes that “This
address is very timely because his-
tory knows many examples of

what continuous glorification of
some politicians may result in.
Social issues should be solved, and
glorification of leaders only impede
this task. Particularly now when
we are entering a new stage in the
history of Tajikistan; one where
post-conflict rehabilitation and
sustainable development has
begun.”

WHAT’S IN A NAME
Zealous functionaries wanted

to do the President this type of
disservice several years ago by a
draft decree entitled ‘On the
Protection of the President’s Per-
sonality’.  This disallowed
directors of companies and
agencies of using the word
‘president’ as their position in a
company. President Rakhmonov
understood the trick and did not
sign the draft decree. Nevertheless
many company presidents hastily
made new business cards with the
word ‘president’ replaced by
‘director’, ‘chairman’, etc.

The republican media limited
themselves to small reports about
the Presidential address and tried
to forget it. Mazkhabsho Muhab-
batsho, an observer with the
Tojikiston newspaper, pointed at
this lack of response from Tajik
journalists in his article ‘Bootlick-
ers are Leader’s Enemies, or De-
liberations after President
E.Sh.Rakhmonov’s Address’ in is-
sue 2, January 11, 2002. The author
wonders why the local media are
as silent as a grave whereas this
address has been discussed
worldwide in different medias.
The author stresses that leaders of
different ranks have got accus-
tomed to continuous laudations to-
wards them coupled with lack of
effective criticism. They are fed
by different ‘writers’ who write
vapid books about them and their

relatives; these books are then sold
to the staff directed by those flat-
tery lovers. Therefore, any serious
criticism provokes a strong
negative response. The author
cites several examples from
Tojikiston  weekly’s experience
where functionaries have taken
critical publications as personal
insults. “If leaders want to figure
in history they should refuse
services of bootlickers and syco-
phants,” he writes. “One can leave
a good memory behind him by
honest labor only.” He remembers
old Soviet but still very popular
jokes about “deeply respected and
beloved” Nikita Sergeyevich
Khrushchev, Leonid Ilyich Brezh-
nev and others.

TIMES ARE A CHANGING
Several months have passed

since the presidential address. Is
there any result; are there any tan-
gible changes? According to Do-
dojon Ruziev, his newspaper
Jumkhuriyat is a vivid example for
the changes: references and quo-
tations from the President’s
speeches are no more demanded.
“We only use a quotation if it is
indispensable. Formerly we had to
publish many pictures of the Pres-
ident, even old ones. Now we have
partly abandoned that practice.”
Marat Mamadshoev stated that,
“Tajikistan has never had such a
great ‘chiefism’ like that in neigh-
boring countries. Nevertheless it
was an unpleasant thing when a
movie or a talk show at ORT or
RTR was interrupted at the most
interesting moment in order to
once again reiterate a report about
the President’s foreign trip or a
speech. Some changes are nota-
ble. The Tajik television has be-
gun to less frequently show his old
speeches and trips. This is already
a good thing indeed!”


