
Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                      CIMERA

1

.

NO PROSPECTS TODAY
FOR E-MEDIA IN CENTRAL ASIA

By Elmira Toktogulova, CIMERA, Bishkek, Kyrgyzstan

Journalists and media directors believe e-media
development is mainly impeded by the authorities’ policy of
denying access by any rivals to the state-run broadcasters and
the silent but actual media censorship and self-censorship.

Editorial

Some private radio and
television stations in Tajikistan have
to wait several years until they
receive their broadcast license. In
Uzbekistan, licensing tariffs have
increased almost tenfold since late
last year, and a private television
company in Tajikistan wants to
become a state-run one. The events
over last several months exemplify
an alarming trend: the electronic
media crisis in Central Asia is
growing. The most accessible form
of media for Central Asia’s broad
audience, the electronic media now
encounter serious issues related to
professional skill development and
technology, as well as interference
from the authorities and founders
in editorial policy and barriers to
obtaining permission from the
authorities.  The state uses a legal
means to administer control over
the private media: in some cases
these actions are explained by the
inappropriateness of the laws
regulating the media, but in some
other cases both silent and
constitutionally banned censorship,
as well as media self-censorship,
take place.

FINANCIAL IMPACT
One private broadcaster in

Kulyab, southern Tajikistan, has
experienced the predicament of
being forced to become a division
of the State Broadcasting
Company. This is a vivid example

of the situation faced by the
country’s electronic media. The
station directors believe “there has
been no other way out” (see Turko
Dikayev’s article in this issue).
Meanwhile there is no concern
expressed about content
improvement. ‘Physical survival’ is
referred to as the settlement of
financial and technical issues alone.

“PHYSICAL SURVIVAL”
Uzbek e-media are facing the

same problem of ‘physical
survival’ as a result of the recently
adopted governmental decision on
“sufficient increases in licensing
tariffs” (see Charos Abdullayeva’s
article). Some private media
directors believe that the
government is using these “new
methods” to impede private e-
media development; meanwhile it
acts within the legal framework.
“No human rights activists could
now pounce upon anything in the
Cabinet decision.” (in the same
article). The media have to choose
between two exits: either raise their
advertising prices almost tenfold or
close. Given the low capacity of
the advertiser market and the
existing financial and equipment
problems faced by the private
media even before the government
decision was issued, one can easily
guess their choice. Some of them
will probably decide to replicate the
choice made by their Tajikistan

neighbors, i.e. to become a state
agency, thus reducing the number
of private broadcasters and an
alternative news source. As for
Tajikistan itself, private
broadcasters there are licensed by
the State Broadcasting Committee,
which is an e-media company
itself. This paradox lets the State
Committee to refuse to issue any
licenses to private e-media
companies for many years in order
not to create rivals (see article by
Rufiya Abduvahidova).

Late last year, some financial
reasons made the Tajikistan
authorities seize the ORT
broadcasting company and
sufficiently reduce that of the RTR
(both Russia-based companies) in
Tajikistan (see Nargis Zakirova’s
article in this issue), even though
local experts say 77% of the
capital’s residents used to obtain
their news from these channels.
The authorities explained their
actions exclusively in terms of
finances: the All-Russia State
Broadcasting Company owes the
Tajikistan Communication Ministry
about 5.5 million roubles (around
US $180,000). However, local
analysts have treated the Tajik
authorities’ actions as political, in
the context of aggravated situation
caused by the events in Afghan;
“Tajik officials could try to restrict
the influence of the uncontrolled
media by using this modest
method.”

The authorities’ silent
censorship and journalists’ own



Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                      CIMERA

2

self-censorship affects the content
and quality of private stations’
programs in Uzbekistan. Numerous
musical, entertainment and
educative programs discord with
the lack of analytical programs
about the country’s political,
economic and social issues. News
blocs are irregular, but the editors
‘when in doubt’ have to phone the
presidential office’s press service,
and those of the ministries and
departments so that “corrections
could be made on what is good to
air and what it is better to abandon”
(see Rustam Sadykov’s article in

this issue). Yet station workers
admit that there is no need for these
‘political corrections’ as people
already have the censor in mind.

SELF-CENSORSHIP
Kyrgyz e-media analytical

broadcasts are of low quality due
to the lack that professional analysts
and the private television stations
fear their broadcasts may hurt
“actors on the political stage” (see
article by Igor Grebenshchikov).
“Even if there are professional
analysts qualified as political and
social scientists in television they

will not be allowed to make an
analytical program where one can
call a spade a spade,” believes
Kyrgyz journalist Marina
Sivasheva (in the same article).
This is also the case of self-
censorship, where “e-media
owners, driven by self-
preservation, prefer no-comment
news blocs to competent analytical
material.” The fact that this
deprives audiences of a broad
range of opinions and discussion
concerning important social
processes and events remains out
of the view of the private e-media.


