
Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                    CIMERA

1

Hardly typical of the all jour-
nalism in Tajikistan, the instance
of a television studio operating in
the city of Kulyab is suggestive of
long term moves. Virtually the only
window on the outside world
throughout the civil war, the sta-
tion is now forced to give up its
status as an independent broad-
caster to merge into a state-run
broadcasting network.

The history of the Kulyab tele-
vision station is characteristic of
the situation in which Tajikistan’s
electronic news media are operat-
ing. Being a de jure private broad-
casting company, the Kulyab sta-
tion has never, in effect, acted for
others, government or otherwise.
Only during the war did it serve
the Popular Front, which had been
formed in Kulyab to “restore the
constitutional system” in this
country. At the time, though, both
the warlords and provincial leaders
would gladly take cameramen and
reporters along to the battle fields.

STEADY DECLINE
During the post-war period, the

authorities for a time kept main-
taining close relations with elec-
tronic mass media. It was a matter
of vanity for them to back up a
television network, to show
government military, social,
financial, educational programs,
etc. But as peace arrived in this

INDEPENDENCE IN EXCHANGE FOR
STATE GRANT-MAINTAINED SYSTEM

By Turko Dikayev, independent reporter, Tajikistan

With Tajikistan political freedom and market relations still
in their infancy, some independent electronic mass media within
the country are sacrificing their independence for the state’s
support benefits.

country - or at least, bids were
being made for national
reconciliation - the warlords grad-
ually grew cool towards television.
Many reporters left Kulyab, and
the studio was languishing in
poverty during the last two or three
years.

BUDGETS OVER BEAUTY
“I am also committed to free-

dom, independence, freelance cre-
ative work,” says director of the
Kulyab studio Safarali Ergashev.
“But, romantics apart, I’ve got a
lot of down-to-earth business to
attend: procure equipment, hand
out monthly wages and a great deal
of other things. And it gets worse.
With Kulyab’s infrastructure gone,
businesses, organizations and
enterprises idle I cannot collect
money even by commercial
broadcasts. It would be crazy to
expect any revenues from com-
mercials for there is nothing to ad-
vertise. Nor will you earn much by
placing private announcements.
Old chums are not going to loosen
their purse-strings at my first call
for help. On the other side, for how
long are you supposed to go cap in
hand to fellow bankers.”

The United Nations
Development Programme
(UNDP) helped the station to buy
needed equipment, but that was
the end of it. Cooperation with

other international organizations
like the Red Cross, Counterpart
Consortium and Internews did not
move beyond complying with a
few short term requests.

SURVIVAL OVER CHOICE
Out of despair, one is thinking

about starting to work for the local
authorities. But this does not help
settle matters, either. “We are con-
stantly accepting orders from the
local government (hukumat) but
the trouble is the government nev-
er pays for the programs they have
commissioned,” complains Safarali
Ergashev. “What’s the good of,
say, having a hukumat owing you
9,000 somonis (about US $3,615)?
I bet they will never give the mon-
ey back – they just don’t have a
lot of money in their budget. It has
not become a regular practice in
Tajikistan to go to court. As they
say, all we have to do is pray for
the glory of Allah, or take out a
loan.”

In a situation where a station
works for a local government for
peanuts or nothing at all, it is quite
wise of the management to give up
its symbolic independence and,
with its content remaining basical-
ly unchanged, switch to a public
network – a step that would en-
able them, at least, to survive.

GROWTH OVER IMAGE
On the other hand, consider-

ation should be given to the impact
this move may have on the station’s
image. “While deciding to change
the status we pondered over a lot



Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                    CIMERA

2

of aspects, being aware that not
everybody will welcome our move
and that many viewers would turn
their backs to the screen,” says
Ergashev. “Yet, there’s no alter-
native. All we can do is either close
down the studio and go home or
try to make a U-turn and see what
will happen. The existing
equipment will stay at our disposal
but our salaries will grow by 100
percent, our team will grow to five
people. They promise to buy new
equipment. But what really matters
is that local administration-ordered
programs will be budget-funded.”

PRIVILAGE FOR SOME
This seems to be the major, if

not the only, advantage. Yet, many
experts are doubtful. “It’s hard to
say what Kulyab Television will
benefit from switching to the state
television network,” says
Kholmurod Niyozov, head of the
information and educational
broadcasting of the provincial
Khatlon telecasting studio, under
which the Kulyab TV is supposed
to work (although for the time
being the Kulyab TV has been
allowed to report directly to the
State Television Committee in
regards to property and finance
management). But advantages are
clear.  The television station’s
expenditures will be included in the
republican and provincial budgets.
Also, it would be a relief on the
tax side since the authorities, it is

claimed, are going to allow taxes
in a way of mutual offsets with
water, gas, or electricity suppliers.

What’s more, this would help
the station to win over new view-
ers. Niyozov concedes that “It’s
only this province’s government
that we are under. The outsiders’
programs are seldom allowed to
come out, unless permitted by big
bosses. Meanwhile we have one
advantage.  We can broadcast
nationally through the republican
channel from 7.00 pm to 8.15 pm.
Other Kulyab broadcasters do not
enjoy this privilege for the time
being”.

STATE CONTROL
Both sides have gained from

the move: Kulyab Television
continues to operate, even though
in a new status, with the state gain-
ing control over it. Also, there is
no longer a broadcasting frequen-
cy registration problem – a regular
headache of the government since
the State Committee is able to con-
trol the frequencies of only large
broadcasters, while smaller com-
panies remain out of its reach. That
explains why the state television,
already overburdened with serious
financial problems, is so eager to
assume extra expenditures by ab-
sorbing small studios like Kulyab
Television.

SURVIVAL OVER QUALITY?
“As I see it, the state television

network represented by the Com-
mittee for Broadcasting under the
government of Tajikistan, having
monopolized electronic reporting
across the country, looks like just
suffering from delusions of gran-
deur, as it stubbornly refuses to
share this market with other ac-
tors,” says Rustam Buriyev, the
director of the Mavchi Ozod (Free
Wave) independent television stu-
dio of the Voseh district located in
the very same Khatlon province.

“Suffice it to say, they display
a great deal of ingenuity as regards
their right to license television prod-
ucts and would never agree to grant
a license to any of their potential
rivals.

“That’s just the case here: they
have chosen to get the studio under
their wing than to allow it, assisted
by someone else, some day have
its own vision to highlight the pro-
fessional passivity of national tele-
vision.

“Our district’s authorities, too,
were planning to create a TV stu-
dio of their own, but had later to
give up the idea as it was contrary
to the national law concerning tele-
vision and radio broadcasting”.

Whether this case, singular at
the moment, will grow into a trend,
no one can say.

Nor is it known whether the
quality of the programs and skills
of their writers will rise.

The question is not so much
quality as just surviving.


