
Media Insight Central Asia # 23,  February 2002                                                                                 CIMERA

1

The establishment of an alter-
native print shop in Kyrgyzstan
with the support of the US Admin-
istration was first suggested a few
years ago. In 2000, the initiative
was widely discussed during a vis-
it to Kyrgyzstan of then US
Secretary of State Madeleine
Albright . The first lady of world
politics gave serious consideration
to requests for US assistance in
founding an independent print shop.
She met with the leaders of
political parties and non-
governmental organizations and
heard arguments from editors-in-
chief of popular newspapers. Their
main gripe was that the state-
owned Uchkun printing house had
monopolized the printing industry
and was used by the government
to pressure the independent media
- read here political opposition.

TOGETHER THEY FALL
Kyrgyzstani’s media com-

plained also about the state-owned
printing house’s high charges. And
now the situation of Uchkun and
press freedom has come to the
forefront. In January 2002, the
monopolist stopped printing two
opposition newspapers while a few
other periodicals accused Uchkun
of covert censorship.
Newspapers with critical articles
were either hit with penalties or

KYRGYZSTAN PRINT SHOPS
VERSUS FREEDOM OF THE PRESS

By Bermet Bukasheva, reporter, Kyrgyzstan

International organizations are involved in a project to launch
an independent publishing house in Bishkek. Worried about
state control in publishing, Kyrgyzstan’s media welcome this
move as helping to protect freedom of speech.

sensitive paragraphs in articles
where censored with blank marks.
After a new mass-circulation daily,
Moya Stolitsa (My Capital City),
published a series of stories
attacking President Askar
Akaev’s son-in-law, Adil Toygon-
baev, and his entourage’s illegal
activities, the Uchkun printing
house announced on January 19,
2002 that it would no longer print
nor sign a contract with the
newspaper.

Uchkun’s managers alleged
that Moya Stolitsa’s  publications
offended their honor and
reputation, and accused the news-
paper of working against Uchkun
by advocating the creation of an
international print office. “The
newspaper explicitly favors the
idea of creating an international
print office in Bishkek and predicts
Uchkun’s ruin… Nobody will al-
low this to happen since Uchkun
is a state-owned operation,” said
Uchkun’s deputy director Deni-
syuk in an interview to the
Piramida television channel.

The ongoing court trial makes
it impossible for the newspaper to
publish before the court’s final
ruling.

Afterwards, on January 23,
Uchkun refused to print another
opposition newspaper, ResPublica.
Uchkun referred to a court ruling

whereby the publication was to be
suspended and all its revenues tak-
en as the newspaper was obliged
to pay 100,000 soms after it lost a
defamation case. Remarkably, the
ruling was hastily made immediately
after ResPublica, in a sign of soli-
darity, offered to publish Moya
Stolitsa’s  shelved issues. In 1998,
Uchkun made it a practice to ac-
cept orders only on a prepayment
basis. Periodicals wishing to keep
appearing turned either to the Bish-
kek-based Erkin-Too printing
house or to operations in Kant de-
spite the poor graphic arts quality
of production. Meanwhile, publish-
ing houses that agree to pay the
high rates will eb welcome to print
at Uchkun.  Economically, Uchkun
is interested in raising its output.
Yet politically, it has to refuse many
printing houses since Uchkun is an
informal tool employed to pressur-
ize the independent press.

STATE RESTRICTIONS
For observers of the waxes and

wanes of freedom of expression,
January in Kyrgyzstan seems to
have been especially eventful. On
January 14, 2002, Vice Prime Min-
ister Nikolay Tanayev signed
Government Resolution No. 20,
enacting the Interim Regulations
on Publishing Activities. This doc-
ument gave the Justice Ministry
control over licensing powers and
can now suspend companies from
publishing.  In addition, newspa-
per-printing rights are now only giv-
en to state-invested enterprises.
Hence, no private print shop may



Media Insight Central Asia #  23, February 2002                                                                                 CIMERA

2

print newspapers any longer while
the Justice Ministry was free to ter-
minate them at any moment. Ac-
cording to government officials, the
document was ostensibly designed
to put an end to leaflets and other
printed matter distributed by reli-
gious extremists. However, the ed-
itors-in-chief of seven independent
newspapers, including Agym
(Flow), Advokat (Lawyer), Delo
Nomer (Case No.), Litsa (Per-
sons), Moya Stolitsa, ResPublica
(Republic) and Tribuna (Tribune),
protested against the government
moves.  They said that the docu-
ment’s real purpose was to hamper
the creation of a Bishkek
independent publishing house and
highlighted the resolution being at
variance with national laws and the
Constitution. They said the docu-
ment not only violated freedom of
the press but was economically in-
consistent as it provided for no
measures against monopolies and
ignored the need to ensure equal
protection for all forms of property.

OUTSIDE HELP
Officers of fifteen non-govern-

mental organizations joined the
protest. A letter from the
organizations, dated February 6,
2002, reads: “We publish a variety
of news bulletins in full agreement
with our statutes. The
government’s new resolution,
however, will force us to bring our
activities to a close. We regard the
government’s resolution as a gross
violation of freedoms of expression
and religion”.

In the meantime, on February
18, 2002 the Organization for
Security and Co-operation in
Europe (OSCE) center in Bishkek
hosted an informal consultative
meeting bringing together the of-
ficers of the American and Ger-
man Embassies, and several inter-
national and regional organizations

to discuss concrete measures to be
taken for creating an independent
print shop in Bishkek. As to the
composition of the Publishing
House’s Board of Directors, the
diplomatic representatives
suggested seats should be assigned
not only to the representatives of
the United States and European
Union but also to government
officials of Kyrgyzstan,
independent journalists and non-
governmental activists. The others,
although opposed to the idea of the
Kyrgyzstan government being in-
volved in the initiative, admitted that
this would be a wise step.
Otherwise the project would be left
hanging while foreign organizations
would be accused of intervening
in the country’s domestic affairs.
OSCE employees underlined that
this would be a purely commercial
project, having nothing to do with
human rights issues and targeting
solely the capacity building of
Kyrgyzstan’s independent press by
providing additional printing
facilities. The cost of the project
is estimated at $US 800,000, which
will be provided by the US
government.

EUROPE’S HELP
The European Union was also

ready to extend the necessary
funds when America was delay-
ing its decision and human rights
activists’ complaints grew. The
EU’s participation, in all likelihood,
will be limited to “moral functions”,
such as lobbying the Kyrgyz gov-
ernment for desired actions while
being a co-manager of the publish-
ing house.  With the EU involved,
will become an international project
rather than American – a much
more preferable outcome
politically. The Publishing House is
scheduled to start operation before
year-end.

TOGETHER THEY STAND
Secretary General of the

OSCE, Ján Kubiš, while meeting
in Vienna on February 25 with
Topchubek Turgunaliyev, Chair-
man of the newly-created non-
government Institute of Human
Rights and Liberties, and Ramazan
Dyryldayev, head of the Kyrgyz
Human Rights Committee, assured
them of his intention to help
organize an independent print
office. In his interview to the
Vienna-based Radio Azattyk
(Liberty) R.Dyrylgayev quoted J.
Kubiš as saying, “We shall help you
create an independent print
office.” Turgunaliyev reaffirmed
this at a press conference on his
return to Bishkek. Similar promises
were given to Turgunaliyev at a
reception in the US Department of
State. The administration of
Uchkun and managers of a few
other inefficient and outdated
state-run printing houses as well
as heads of government gazettes
make no secret of their antagonism
towards the establishment of an
alternative print office. The gov-
ernment press, which is thriving
along side other state-owned print
shops, would hate to see other
printed matter enter the market,
while printing houses are apprehen-
sive that they may lose their clien-
tele.

Most parliament members,
though, speak in favor of this ini-
tiative. Small-circulation and small-
budget private tabloids are also
hoping tariffs in the new print shop
will be relatively cheaper because
printing and news-print in the
region cost more than any other
part of the world. Others believe
that imported equipment will
provide quality and reasonable
prices.

As for the politically
persecuted independent press of
Kyrgyzstan, it looks upon the fu-



Media Insight Central Asia # 23,  February 2002                                                                                 CIMERA

3

ture print shop as the only means
to save a delicate situation. Even
if the prices do not go down, the
very fact that in the print shop
management are representatives

of international organizations, who
advocate human rights and
liberties, will protect publications
from reprisals from regional
authorities.

In addition, the new print shop
will safeguard journalists against
unemployment as existence of
their publications will secure their
continued livelihood.


