
Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                    CIMERA

1

President Saparmurat Niyazov
of Turkmenistan is the founder of
all national and regional newspa-
pers, and his golden profile is in
the top right hand corner of the TV
screen accompanying every televi-
sion program. Under the guise of a
campaign for higher national mor-
als, the list of free foreign newspa-
pers and magazines has been sig-
nificantly abridged; the seizure of
foreign newspapers and magazines
by customs and in the mail has be-
come a regular practice. Access to
the Internet has been absolutely
monopolized by the state. All at-
tempts by Turkmen journalists and
publishers in the early and mid-
1990s to take the initiative to try
and change the situation were mer-
cilessly thwarted by the govern-
ment.

GOVERNMENT AND MEDIA
It is noteworthy that President

Niyazov appoints all media editors
through his decrees, which contain
clear-cut instructions as to what the
editorial policy should be. Normal-
ly, such a decree reads like this:
“Hereby I order that so-and-so be
appointed the editor-in-chief of so-
and-so edition for a probation pe-
riod of six months. Should he/she
fail to fulfill his/her responsibilities
he/she will be relieved of his/her
post without being offered other
employment.” This practice has

MASS MEDIA FREEDOM IN
TURKMENISTAN: ONLY A MIRAGE

By Nazik Atayeva, reporter, Turkmenistan

Turkmenistan today is a country where the idea of media free-
dom is still viewed largely along the same lines as it was under
communism. Since the collapse of the Soviet Union the country
has even seen a consistent policy aimed at subordinating all news
media to the needs of a totalitarian state.

become permanent. In a lot of his
speeches the president directly or-
ders the guidelines the media
should cling to, comparing them to
a secure bridge between the state,
its home and foreign policies and
the people. Therefore, the guaran-
tee of freedom of expression boils
down to the guarantee of the ab-
solute power of state ideology and
a total control over all media re-
porting on public opinion.

All printed publications must
feature a photograph of President
Niyazov, a quotation from his nu-
merous pronouncements and an
oath of allegiance to the president
and Homeland. Actually, newspa-
pers only differ in their names and
sizes. Most publications are just
eulogies on President Saparmurat
Turkmenbashi’s (Head of Turk-
mens) meritorious service to the
Turkmen people. The rest is pre-
dominantly Soviet-style in content,
including upbeat reports on accom-
plishments made, descriptions of
various national holidays, traditions,
personality sketches of working
people, and so on.

Turkmenistan’s media does not
contain any critical remarks unless
specially sanctioned by the author-
ities. Most critical comments are
contained in President Niyazov’s
speeches, which take up the larger
part of printed publications and are
published simultaneously by all the

dailies. The majority of news items
are written by the presidential press
service. According to public opin-
ion polls, the population does not
in fact read newspapers, finding
them odious and uninformative.
The state, therefore, takes the ini-
tiative by organizing subscriptions
to printed publications. Ministerial
and other public officers are forced
to subscribe to trade periodicals.

NO FOREIGNERS AROUND
About 20 state-controlled pub-

lications are produced in Turkmen-
istan today. Despite there being sig-
nificant Uzbek, Kazakh, Azer-
baijani, Armenian and some other
communities in this country, there
are no mass media publications
written in the languages of Turk-
menistan’s other ethnic groups ex-
cept for Neitralny Turkmenistan
(Neutral Turkmenistan), the sole
Russian-language periodical. Nor
are there any independent or op-
position news media.

National newspapers include
only Neitralny Turkmenistan and
Turkmenistan. Newspapers such
as Ashgabat, Vatan (Homeland),
Mari-Shikhu-Jakhan and Balkan
are regional. Newspapers like Es-
ger (Soldier), Adalat (Patriot),
Mugalymlar (Teacher), Turkmen
duniyasy (Turkmen World) and
magazines such as Luqman (Doc-
tor) and Gurbansoltan-ejeh  (a
magazine for women named after
President Niyazov’s mother) are
branch or specialized editions.

Due to the rigidly centralized
power structure and the current



Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                    CIMERA

2

“We have chosen the path of building a democratic state.
To attain this goal, we intend to introduce democracy
stage by stage. (...) For the time being, though, a great
role will be assigned to the state in all spheres of society.
Control will be imposed on the press and the media.”
Saparmurat Niyazov, President of Turkmenistan.

hard-line news policy, the regional
media enjoys no independence,
and all they do is rerun national
media publications and follow the
state-ordered news policy at the re-
gional level. The only foreign edi-
tion operating in Turkmenistan is
the Turkish Zaman newspaper that
owns a separate office “Zaman-
Turkmenistan” and publishing
equipment. Agreement on Zaman’s
operation was concluded at the
highest level and fixed by a special
presidential decree.

At this stage, there is a single
state-run news agency, TDH (Turk-
men dovlet habarlari, Turkmen
State News Agency), until recent-
ly known as Turkmen-Press. Un-
der the existing national news struc-
ture, all mass media and TDH re-
porters are supposed to get infor-
mation concerning government au-
thorities from the presidential press
service or other authorized state
bodies. Until recently, TDH has
been headed by President Niya-
zov’s press secretary Kakamurad
Balliyev. Foreign news agencies ac-
credited in Turkmenistan face the
least favored treatment status and
are strongly ordered to display loy-
alty to the Turkmenistani govern-
ment as they cover events in this
country. Television broadcasting
includes three national channels:
ÒÌÒ-1, ÒÌÒ-2, ÒÌÒ-3.

SONGS FOR THE PRESIDENT
All three television channels op-

erate in the Turkmen language for
16-17 hours a day each. Domestic
newscasts take up 10 percent of
the total airtime with 20% to 25%
earmarked for feature films and
animated cartoons. The rest of the
schedule is divided between two
blocks: music (folk songs, dances
and pop shows) with items mostly
devoted to President Saparmurat
Turkmenbashi; and patriotic and
ideological programs, including

“Lessons of Great Saparmurat
Turkmenbashi”, “The 21st Centu-
ry as the Golden Age of the Turk-
men People”, and “Turkmenistan
Resurrected and Independent”.

The programs are aimed at
praising the “wise policy of the
President” and “happy life of the
Turkmen people”. Actually, the
three national channels are identi-
cal in content. The President’s

golden profile in the top right hand
corner of the screen serves as a
logo of each channel. The usually
fixed program schedule is only not
observed when broadcasting the
government show meetings called
by the President or his travels
around the country. Such reports
or the President’s speeches take up
to 50 percent of airtime and are
rerun three times a day.

National radio programs are
broadcast in the Turkmen language
and have the same basic content
as the television programs. The
only Russia programs retransmit-
ted in Turkmenistan are those of
the Mayak station. No private
broadcasters are available in Turk-
menistan. In October 1998, broad-
casts in Turkmenistan by the Rus-
sian ORT television channel were
reduced to 5-6 hours a day in the
evening. Turkmenistan’s authorities
claimed that the reduction was due
to financial differences with the
ORT heads. However, in an inter-
view with the Nezavisimaya Ga-
zette (Moscow-based Independent
Newspaper), President Niyazov

said ORT programs, except news-
casts, would be censored because
they contained material inconsistent
with the Turkmen national mental-
ity. In fact, the ORT broadcasts
allowed in the country include most-
ly shows designed for children and
teens and edutainment programs.

Following the disintegration of
the Soviet Union, Turkmenistan,
for a time, followed the Russian

broadcasting pattern. In 1994,
though, broadcasts by RTR were
banned after its few programs were
found to conflict with the views of
Turkmenistan’s leadership. It is in-
dicative that many Turkmen citi-
zens prefer to install individual dish
aerials that are capable of receiv-
ing 4 to 200 channels. Relatively
cheap (each one costs under $100),
they have become extremely pop-
ular in Turkmenistan. The chan-
nels most regularly viewed are
NTV, ORT, TV-Center, and RTR,
while channels from Turkey and
India, CNN and MTV are less pop-
ular.

With the development of infor-
mation technology, controls over
the news have become more so-
phisticated. In 2000, licenses were
revoked from all independent pro-
viders in the country. Currently, all
services on the Internet and email
market are offered exclusively by
TurkmenTelecom, a state-owned
company whose services are too
expensive to ensure free access to
the Internet. Servicing is accom-
panied by a long list of cumber



Media Insight Central Asia # 23, February 2002                                                                    CIMERA

3

some pre-conditions making access
to the Internet problematic, and,
also, cases are known of opening
and inspecting email correspon-
dence followed by reprisals against
the correspondents.

TOTAL CENSORSHIP
In his keynote speech proclaim-

ing a long-term strategy of nation-
al development “Ten Years of
Prosperity” (since 1994 known as
“Ten Years of Stability”), President
Niyazov announced that restric-
tions would be imposed on the
media. “We have chosen the path
of building a democratic state. To
attain this goal, we intend to intro-
duce democracy stage by stage.
What does a stage-by-stage transi-
tion to democracy mean? It means
that in this transitional period dem-
ocratic principles will be introduced
by evolutionary rather than by rev-
olutionary means, gradually, stage
by stage. For the time being,
though, a great role will be assigned
to the state in all spheres of soci-

ety. Control will be imposed on the
press and the media.”

Censorship in Turkmenistan
permeates its entire society, and is
exercised at different levels: at the
editorial level; through a specially
authorized institution, the State
Secret Protection Committee; by
branch ministries and government
institutions whenever a projected
publication covers their area. As a
result, journalists’ self-censorship
has become the most common
manifestation of the government’s
censorship. With the government
exercising total control over the
media, the loss of their job in any
media outlet would mean an abso-
lute Berufsverbot for a journalist.

FOREIGN PRESS SEIZED
Turkmenistan’s customs control

the import of any printed matter.
There are numerous cases where
they have seized newspapers and
magazines and for one reason or
another placed them on the list of
excluded goods with the criteria for

the seizure remaining unclear. Sub-
scription to the foreign press is re-
stricted, the list of subscribers be-
ing under the authority of the se-
curity services, and must be paid
for in foreign currency, thus seri-
ously narrowing the circle of po-
tential subscribers. Facts are known
about newspapers arrested in large
quantities after being delivered to
subscribers. As a rule, the news-
papers arrested were found to have
staff critical of the Turkmenistani
authorities. At present, newspapers
arrive with delays and not before
being inspected for criticisms about
the existing political system.

There’s plenty that can be said
about the current situation regard-
ing the mass media in “free” Turk-
menistan – a country that has pro-
claimed itself a democratic state.
There are a lot of facts that can be
cited here. The closure of the Jour-
nalism Department at the State
University is, perhaps, a fact that
tells volumes about the way the
state treats journalism.


