
Media Insight Central Asia # 21, November-December 2001                                                   CIMERA

1

During 2001, as few as six le-
gal actions were instigated in the
civil courts, including the consoli-
dated Mirabad city court of Tash-
kent, where all central newspapers
and magazines and many other pe-
riodicals, radio stations and televi-
sion companies are concentrated.
These were mostly defamation
cases (pursuant to provisions within
the “Media Law”).

The document bars “the media
from being used to defame citizens
or interfere in their private life”,
while Article 27 establishes that a
legal or real person has the right to
demand that editorial staff refute
that information it has made pub-
lic which is both not true and con-
stitutes defamation. The same doc-
ument makes it clear that evasions
and delays in publishing such cor-
rections give “the physical or legal
entities the right to sue at law.”

NEWS MEDIA AND THE LAW
There are a few laws and stat-

utes effective in Uzbekistan regu-
lating relationships in this field to-
day. The principal one is the above-
mentioned “Media Law”, which
was adopted in 1991. In 1997, it
was revised and approved by the
Oliy Mazhlis (Parliament). Parlia-
ment also passed two other laws
in April 1997 – the law “On the
Protection of Journalists’ Profes-
sional Work” and the law “On
Guarantees and Freedom of Access

UZBEK MEDIA CAN CRITICIZE
AUTHORITIES, BUT AT LOCAL LEVEL

Nadezhda Stepanova, reporter, Uzbekistan

The mechanism providing for the media’s legal protection
via the civil courts doesn’t work. Critical reports and journal-
istic investigations have almost altogether disappeared from
the press, as well as from television and radio programs.

to Information”. According to these
documents, citizens of the repub-
lic as well as those of other coun-
tries are entitled to settle many
problems and disputes relating to
the work of the Uzbek media and
journalists in court. Thus, Article
2 of the “Media Law” notes that
the media has the right to research,
receive and disseminate informa-
tion, and is responsible for the
truthfulness and trustworthiness of
broadcasts or published informa-
tion in accordance with the legisla-
tion.

There is one more right set
forth in the “Media Law” – that
for the founder or editorial board
to appeal to the court against a state
organization’s refusal to register
their media organization or its de-
cision to cease their activities.

Insignificant in volume, the law
“On Guarantees and Freedom of
Access to Information” has become
important in essence. Article 10,
“Confidentiality of Information
Sources”, notes that the media does
not have the right to divulge an in-
formation source or the real name
of an author who uses a pseud-
onym without their consent, and
that this may only be done after a
court decision. Article 12 of the
same statute interestingly reads:
“The action or inaction of state
bodies, self-governing bodies, pub-
lic organizations, enterprises, estab-
lishments and officials who limit

citizens’ rights to receive informa-
tion can be appealed against in
court.”

As for the law “On the Protec-
tion of Journalists’ Professional
Work”, there are two articles worth
mentioning on the subject of set-
tling disputes using legislation. Ar-
ticle 5 establishes a reporter’s right
to demand damages in court for
defamation and repayment for
material damage caused to his/her
rights as an author through distor-
tion of his/her information in the
media. Anther article guarantees
the right of foreign journalists to
appeal against the Uzbek Foreign
Ministry’s decision to terminate
their work in the country.

THEORETICAL FREEDOM
There is one more point worth

dwelling on which relates to jour-
nalistic investigations in Uzbekistan.
Legislatively, reporters enjoy an
absolute freedom to carry out such
work. They may publicize their
findings through the media and send
them to government authorities and
non-governmental associations.
Moreover, “materials and docu-
ments received during journalistic
investigations may not be seized
from journalists nor subjected to
examination.” Regrettably, though,
the law “On the Protection of Jour-
nalists’ Professional Work” says
nothing about the responsibility to
be borne by those who violate this
provision or the place to where one
can appeal against any unlawful
actions by government officials.

There are, therefore, several



Media Insight Central Asia # 21, November-December 2001                                                   CIMERA

2

areas in which, theoretically,
Uzbekistan’s civil courts may con-
sider various cases (civil and crim-
inal courts have operated separately
since 2001). How do Uzbek and
foreign citizens exercise their rights,
secured by the republic’s legisla-
tion, in reality?

JOURNALISTS SUED
In fact, the consolidated Mira-

bad court of Tashkent examined no
more than three cases throughout
2001. Fazriddin Saminzhanov
lodged one of the claims against the
“Darakchi” newspaper, in accor-
dance with the provisions contained
within the “Defamation & Dam-
ages for Defamation” Civil Code.
The newspaper’s founder is the
Samarkand STV broadcaster and
a limited liability company. The
complaint arrived at the court on
July 30, 2001. It claimed that on
May 24, 2001 the newspaper car-
ried an article with the headline
“Beware of the Car” in its crime
news column. It was a story about
two unemployed guys who turned
to crime and were both tried and
sentenced – one to ten years six
months and the other to eleven
years nine months imprisonment.

The story was accompanied by
a photograph of respectable and
law-abiding citizens – F. Saminzh-
anov, a lecturer at the Administra-
tive Law Department of the Tash-
kent Institute of Law, and one of
his students. The claimant demand-
ed 20 million sums (US $1 is equal
to 1,500 sums) in compensation for
defamation and 20,000 sums in le-
gal costs. The matter was ad-
journed because neither the claim-
ant nor the defendant appeared in
court.

 In 2001, the consolidated
Mirabad court considered another
case against Darakchi similar to the
previous one. This time, however,
it involved a report that derided a

woman who had ostensibly visited
a health resort for rest but had in-
stead engaged in a love affair. As
in the above-mentioned case, a
photograph appeared alongside the
story, this time of a well-known
woman who had received govern-
ment awards and was profession-
ally involved in educating children.
She demanded 28 million in com-
pensation for defamation. Since
Darakchi’s head office is located
in Samarkand, all documents per-
taining to the case were sent to the
editorial office’s address.

INSULTING HONOUR
Using the article “On Defama-

tion” of the Civil Code of Prac-
tice, British citizen, Jetenda Am-
bal Patel, lodged the third claim,
this time against the “Adolat”
newspaper (an organ of Uzbeki-
stan’s Social Democratic Party).
The application, which arrived at
court on February 14, 2001, was
in connection to an article by Yul-
dash Kasymov published on Janu-
ary 12, 2001. The application not-
ed, “According to Toshev, the
newspaper’s editor-in-chief, the
article was published under a
pseudonym. Its author was a re-
porter called Kazachenko, who
used the newspaper to disseminate
lies about myself, an investor in
Uzbekistan, and thereby be-
smirched my good name as an in-
dividual and as the President of the
“Quick Stop Group” and “Quick
Stop Shopping” companies. The
article was published without veri-
fication of the authenticity of the
facts cited, without formal docu-
ments having been read, and with-
out any documents being request-
ed from the Quick Stop Group
Company. The reporter didn’t
deem it necessary to meet with me,
read court documents demonstrat-
ing the absurdity of the facts cited
in the publication and their differ-

ence from the real circumstances.
Expressions like “there is a black
sheep in every flock”, “but instead
of using them for the purposes they
were designed for, he started sell-
ing them to business people”, “(he)
continued his trickery”, “(he) with-
drew from the contract with the
company that was fooling people
and boasted”, etc., are insulting to
my honour, dignity and business
reputation from the point of view
of orderliness and social morality.”

REPORT ORIENTATED
The British businessman de-

manded that the editorial board
publish a correction and that the
respondent apologize publicly, how-
ever the court did not hear the case
because the claimant didn’t appear.
However, it was apparent from
case records presented by the Chief
of Court, Flora Makhmudova, that
the claimant, President of two for-
eign companies, had aroused the
suspicion of his Uzbek partners.
This was not the first time he had
sued in the republic, and he had
taken legal recourse before.

The case records contained a
document signed by the deputy
chairman of the State Property
Committee M. Askarov, which
noted that J. Patel concluded a
contract to purchase shares in one
of the republic’s enterprises but
never paid for them, and that is
why the contract was cancelled.
There is also a letter in which the
author notes that the British busi-
nessman’s companies offices, at
the addresses given to the Uzbek
party, carry no signs with the names
“Quick Stop Group” or “Quick
Stop Shopping”. All this gives
grounds to believe that Adolat’s
critical report was not mere chance.

Cases considered by the Tash-
kent Civil Court presided over by
Kozimzhon Kamilov are charac-
terized by having been completed,



Media Insight Central Asia # 21, November-December 2001                                                   CIMERA

3

and with judgments being passed
on them, one of which follows. The
“Khuriyat” independent newspaper,
published by the Fund for Media
Democratization and Support, ran
an article written by the journalist
K. Mirzaakhmedov under the head-
line “Brake”. It was the story of a
woman named Khalima Nazyrova,
a resident of Bukhara. Her dam-
ages claim against S. Jumayev was
under consideration for a year. On
May 30, 2001, the district court
passed a judgment in favour of the
plaintiff, but the judgment was not
executed for a long time and the
woman turned to the journalist for
help.

He in turn sent a letter to the
justice department of the Bukhara
provincial administration asking for
assistance. The reporter received
a reply saying that the judge who
had heard the case had quit and
that the judgment had therefore not
executed. The reporter wrote an
article on this story in which he laid
bare the bureaucracy of law en-
forcement officials. The latter be-
lieved that the reporter’s story con-
tained insults directed at them, and
one of the former officers of the
provincial justice department, Ju-
rayev, sued him and “Khuriyat”.

CLAIM REFUSED
The Mirabad consolidated civil

court partially upheld Jurayev’s
claim for “defamation”. The news-
paper was required to pay the
claimant 25,000 sums and the re-
porter had to pay 50,000 sums in
compensation for moral damage.
However the plaintiff was not sat-
isfied with that decision and ap-
pealed to Tashkent’s city civil court
where the case was reviewed. Ac-
cording to the city court’s chief, the
court agreed with the newspaper’s
arguments concerning non-execu-
tion of the judgment and recog-
nized that the law enforcement of-

ficial’s reply was a mere brush off.
The reporter’s actions and his arti-
cle were recognized as true and well
grounded, and the facts cited in the
publication were not found to de-
fame Jurayev. The lower court’s
decision was abrogated, and a new
judgment was passed that refused
to sustain the claim.

SATIRICAL PROGRAM
This year saw yet another long-

delayed procedure dealing with a
claim by Samarkand’s head physi-
cian, A. Buriyev, against the edito-
rial board of the satirical radio pro-
gramme “Karmok”, broadcast by
Uzbekistan’s State Broadcasting
Company. As long ago as 1999 it
aired a report that used phrases
that, in Buriyev’s opinion, defamed
him. The district court upheld the
claim, and the editorial board was
required to publish a correction and
repay the plaintiff 10,000 sums.
The respondent lodged an appeal
that was heard by Tashkent’s city
civil court. The court upheld the
district court’s decision, and order-
ded the State Broadcasting Com-
pany to pay the plaintiff an addi-
tional 1,225 sums.

Finally, there was the case
lodged by M. Agilov and B. Ruz-
iyev against the “Khalk Suzi”
newspaper’s editorial board (a
newspaper controlled by the Oliy
Mazhlis and Uzbekistan’s Cabinet
of Ministers). The claimants applied
to the Mirabad consolidated civil
court for defamation. They de-
manded that the newspaper pub-
lish a correction, however their
claim was dismissed, and the city
court’s board of appeal upheld the
lower court’s decision.

THE MEDIA DOESN’T ACT
Laws passed by Uzbekistan’s

Oliy Mazhlis as well as other legis-
lative acts demonstrate that fairly
democratic legal conditions have

been created in order for the me-
dia to function, and a number of
international norms, such as free-
dom of speech and openness, have
been incorporated into the law.
Thus, article 4 of the “Media Law”
says that censorship of the media
is inadmissible in the Republic of
Uzbekistan. Reporters carrying out
journalistic investigations enjoy se-
rious legal protection. Should their
rights be violated, they are free, de
jure, to go to court, as is accepted
in developed democracies.

The question therefore arises,
as to how one can possibly explain
the fact that despite there being so
many newspapers, magazines, tele-
vision and radio companies (more
than 720 in total) only a few cases
were heard by the various levels
of civil court during the last ten
months. Is it possible that editorial
boards have no problems and con-
flicts in their relationships with
readers, listeners, viewers, or with
the authorities and members of
various ministries?

Two claims instigated against
Darakchi are examples of ordinary
negligence on the part of reporters
and editors. Undoubtedly, similar
instances would have produced in-
dignation and a natural wish to hear
an apology from the wrongdoers.
In my opinion, had the editorial
boards done so from the very out-
set, there would have been no law-
suits at all.

SMALL SCALE CRITICS
The further three cases involv-

ing claims against “Khuriyat”,
“Khalk Suzi” and the State Broad-
casting Company are the most typ-
ical. They were the result of criti-
cal stories directed at middle-level
authorities. Of all the cases heard
by the Mirabad consolidated and
the Tashkent city civil courts this
year not a single claim has been
lodged against the respondent by a



Media Insight Central Asia # 21, November-December 2001                                                   CIMERA

4

republican-level institution or a
head of such. It is immediately con-
nected to the fact that numerous
district, city and republican media
do not, in fact, publish stories that
criticize ministries and other cen-
tral institutions. In their newspapers
and magazines, radio and television
reports Uzbek reporters only men-
tion the glorious achievements of
work collectives and the successes
scored “on the way to economic
transformation under the conditions
of a transition to a market econo-

my” while taking little interest in
the serious challenges confronting
society on the way to those trans-
formations and reforms.

Who would sue a media that,
as a matter of record, does noth-
ing except deliver eulogies? It can-
not happen other than in instances
of error, as was the case with “Dar-
akchi”. Uzbekistan’s legal frame-
work permits the mass media to
make extensive use of an entire
body of methods to enable the pro-
vision of profound and all-round

insight into, and a coverage of, so-
cial life, including journalistic inves-
tigations, analytical articles, critical
reviews focusing on various prob-
lems and the advocacy of report-
ers’ right to have access to hidden
information. Instead, one sees an
inactive attitude to the opportuni-
ties available and, as a result, an
absence of publications that can
produce responses in society and
lead to considerable change. As we
can see, this is all reflected in legal
practice.


