
Media Insight Central Asia # 21, November-December 2001                                                   CIMERA

1

The three regional newspapers
established by the local Soviet
authorities prior to dissolution of
the Soviet Union were issued 5
times a week. Their founders, the
regional committee of the commu-
nist party and the regional execu-
tive committee, subsidised the
newspapers by up to 40 % of their
total costs. At that time the news-
papers were only partly self-sup-
porting. There was no advertising,
and their profit came from sub-
scriptions only. The newspapers’
names differed from those today,
and were distributed from Osh, the
main city in the south, to the
whole Osh region which at that
time also included Djalal-Abad
and Batken regions. Their circu-
lations were: Russian newspaper
Leninsky put (now Ekho Osha) up
to 35,000, Uzbek Lenin yuli (Ush
sadosi) up to 45,000, and Kyrgyz
Lenin djolu (Osh djanyrygy)
about 80-85,000.

During Soviet times in south-
ern Kyrgyzstan (as well as every-
where in the former USSR) only
state-owned newspapers existed,
so they never were short of fi-
nance, off-setting, production, sal-
aries, etc. 40 tons of paper arrived
every week from the Solikamsk
pulp-and-paper mill in Russia. The
regional printing house printed
150,000 copies a day, 5 times a
week. There were no subscription
problems. It was inexpensive, so

THE SLOW DECAY OF THE DAILY
PRESS IN SOUTHERN KYRGYZSTAN

By Alla Pyatibratova, journalist, Osh, Kyrgyzstan

The daily newspaper market is on the decline. Now, three of
the oldest state-owned newspapers in Osh  have suffered the
same fate as almost all of Kyrgyzstan’s regional newspapers:
they had to cut back production and are issued only once a week.

people used to take out annual sub-
scriptions for the regional news-
papers. They were readable, de-
bated, and trusted. They present-
ed different genres, a lot of news
and critical articles (obviously
only to the extent allowed by the
Soviet system), and official infor-
mation.

The number of subscribers to
regional newspapers, and their cir-
culation rates, has been gradually
declining. Separating the Batken
and Osh regions also contributed
negatively. During the years of
independence, the majority of
Russian readers as well as Russian
journalists have left the southern
region. Now the population, with
their low salaries and pensions,
cannot afford subscriptions. Nev-
ertheless, the mechanics of the re-
gional newspapers are still highly
rated. In the south, private news-
papers could not compete with the
state-owned editions because of
their rather high professional lev-
el.

CRUSHING DEBTS
A worsening financial position

forced newspapers to shift to a
publication schedule of three, then
two, and, since October 2001, one
issue per week. This single issue
includes the television schedule,
local official information on the
front page, and advertising. The
volume of self-generated informa-

tion is very low and there is almost
no news. The employees of state-
owned newspapers have practical-
ly nothing to do, and their readers
have nothing to read.

The biggest Kyrgyz-language
newspaper is Osh djanyrygy with
a staff of 14 reporters. In Septem-
ber, the editor attempted to send
his staff on temporary holiday
without pay, but some complained
to the Prosecutor’s office so the
Editor had to give up the idea.

TEMPORARY MEASURE
The paper’s chief editor,

Mamaraim Dubanaev, denied all
rumours about the regional news-
papers’ forthcoming closure, or
their merger into one paper. He,
and the editors of the two other
papers, believes that issuing the
papers once a week is a tempo-
rary measure. However in the
months to come his newspaper will
not even be issued twice a week.

«As of today our accounts pay-
able are 670,000 soms (or
$14,000),» he said. «We also owe
the Bishkek printing house Uch-
kun (at one time the newspaper
was printed there). The former
editor of Osh djanyrygy was
forced to give Uchkun personal
computers received as a grant
from the Soros-Kyrgyzstan Foun-
dation in repayment of the debt.
Our accounts receivable are also
significant: more than $5,000.»

Osh djanyrygy has managed to
keep afloat at the expense of its
sponsors, advertising, and sub-
scription, and by raising the circu-
lation to 4-5,000. The paper’s



Media Insight Central Asia # 21, November-December 2001                                                   CIMERA

2

founders provided for subscrip-
tions: during a subscription cam-
paign the regional state adminis-
tration obliged by decree each re-
gional district to subscribe to a
certain number of copies of all
three newspapers. In this way the
local authorities are attempting to
maintain the newspapers’ circula-
tion rates and also to force offic-
ers to read «their own» newspa-
pers.

The accounts payable also ex-
ceed the money due in two other
recently re-registered regional
newspapers.  They could recover
if they managed to pay all their
debts and be paid on time.  The
two newspapers having a common
settlement account with the bank,
and planned to produce editions
twice a week to the end of 2001.
(However, their plans did not
come to fruition: they managed to
issue twice only in one week in
December, after which the region-
al printing house refused to print
the second issue because of the
debt. Author’s comment.)

«We try to save money on ev-
erything,» says Abdugani Abdug-
afarov, chief editor of the Uzbek
newspaper Ush sadosi. «Circula-
tion reached 4,000 last year. We
had to shift to one weekly issue
because of a paper shortage. How-
ever, even one issue a week is open
to question. We earlier managed
to produce an edition by using a
large stock of old paper, which ran
out about one year ago.» Almost
all the creative staff on Uzbek
newspapers temporarily consist of
part-time employees. For a long
period of time, salaries and employ-
ees’ fees of state-owned newspa-
pers have been delayed for over a
month or more. Nevertheless, Ad-

bugafarov is optimistic: «Our
founders, the regional state admin-
istration and the Kenesh, have in-
creased the subsidies to each news-
paper by 100,000 soms ($2000).
Naken Kasiev, the Osh region
Governor, clearly understands our
problems. We can now make ar-
rangements to publish official ma-
terials at our own discretion, and
some of them give more for repub-
lishing.»

In the Russian-language re-
gional newspaper Ekho Osha,
which has a circulation of up to
1,500, 6 employees have been
forced to go on holiday, and oth-
ers are employed part time.

«Independent journalists con-
stantly reproach us that we feed
off the state,» said the paper’s
chief editor, Evgeny Breslavsky.
«One million soms are spent an-
nually on the paper’s publication
(nearly $21,000). The founders’
share should make 50 %, but ac-
tually it is about 25 %. It is still
very difficult to work to the bud-
get on this small money. The rest
of the money we need we get from
different sources. We have not
raised subscription rates for three
years.»

Breslavsky cannot understand
attitude taken by the joint-stock
company Kyrgyzbasmasoz
(former Soyuzpechat) towards
state-owned newspapers. For re-
tail sales it only takes only 50 cop-
ies of each newspaper, for the
whole region! In newsstands in
Osh there are only one or two cop-
ies, while in many of the regions’
villages there are no newsstands
at all. The distributors explain this
by the lack of demand for region-
al newspapers, while at the same
time readers call the editors and

complain that they cannot buy lo-
cal newspapers. Kyrgyz Pochtasy,
an enterprise working on subscrip-
tions, also creates financial prob-
lems. It constantly delays settle-
ments with regional newspapers,
mainly because it doesn’t get mon-
ey from its subscribers in time (en-
terprises, village councils, etc.).

NO EASY WAY OUT
Over the last few years regional

newspapers have been searching
for a way to shift to offset print-
ing, but all attempts have failed.
Newspapers continue to be pro-
duced from the out of date tech-
nology (letterpress) and are unpre-
sentable when compared to other
Kyrgyz and Russian newspapers.

Osh djanyrygy’s chief editor,
Mamaraim Dubanaev, plans to
shift to offset printing in the near
future. He is looking for sponsors
to pay for computers and says that
there is an alternative already em-
ployed in Osh - using private off-
set machinery. However this alter-
native has already been tried and
appears unacceptable. While the
regional printing house agrees to
print newspapers on credit, the pri-
vate ones demand payment for
their services.

«The best way out,» believes
Evgeny Breslavsky, «is if the three
newspapers and our founders can
buy the offset machinery from its
present owner. We need $9,000.
We could create a printing house
independent of private capital that
could print the regional newspa-
pers along with other print media.
Prices for printing services will be
lower than in the currently outdat-
ed printing houses. This project is
still under, but it is more realistic
than the other alternatives.»


