
Media Insight Central Asia # 21, November-December 2001                                                   CIMERA

1

After an appeal by the son of a
local businessman, people’s dep-
uty Ergesh Torobaev, the part-time
reporter with the Kyrgyzstan State
Television and Radio Corporation
(KSTRC), Samagan Orozaliev,
and the driver of his film crew
were arrested on May 28, 2001.
Torobaev junior had stated that he
had paid Orozaliev three hundred
dollars so that the reporter would
not make public some facts dis-
crediting his father. Immediately
after the meeting the reporter was
arrested, and three hundred dollars
were found in his pocket. Oroza-
liev denied accepting the money
and claimed it had been planted.
The journalistic community only
came to know of Orozaliev’s ar-
rest ten days later, when he man-
aged to pass a petition to the
Djalal-Abad regional human
rights organization «Justice».

NO LACK OF EVIDENCE...
On Monday, June 25, 2001, the

Djalal-Abad region procurator,
Kubanychbek Bakiev, held a press
conference, with Orozaliev’s ar-
rest as its topic. Criminal equip-
ment was displayed at the press
conference, including a video
camera, a video recorder, a televi-
sion set, film-editing equipment
and more than one hundred video
cassettes taken from Orozaliev’s
film crew; found, as Procurator
Bakiev put it, at a «secret apart-
ment». Also presented at the con-

KYRGYZ REPORTER SENTENCED TO
9 YEARS UNDER WEIRD CIRCUMSTANCES

By Egamberdy Kabulov, Fergana, Djalal-Abad, Kyrgyzstan

Samagan Orozaliev, a journalist from Southern Kyrgyzstan,
was sentenced to nine years imprisonment. The court ruled that,
using his profession as a journalist, he blackmailed a local pol-
itician-businessman. The case went unreported in the media.

ference was a KTR reporter cer-
tificate and a parliamentary ac-
creditation card, which Orozaliev
had used to present to people at
meetings, even though he had of-
ficially from the company as long
ago as February 2001. However,
he had a letter of reference from
the management of the KSTRC
program «Zamana» to the Djalal-
Abad regional governor, Sultan
Urmanaev, with a request to ren-
der assistance to Orozaliev as a
non-staff correspondent. Officers
of the Public Prosecutor’s Office
also exhibited a license plate with
the registration number of Oroza-
liev’s film crew’s car, which ac-
cording to the investigator, actu-
ally belonged to another car. The
Procurator also stated that a re-
cording existed of Orozaliev’s
conversation with Bakyt Tor-
obaev, during which the journal-
ist demanded $1200 from the busi-
nessman. However, no recording
has so far been presented to jour-
nalists.

MORE ACCUSATIONS
Procurator Bakiev also stated

that Orozaliev, while not a KTR
official correspondent but using a
reporter certificate, interviewed of-
ficials and then demanded money
from them for the non-disclosure
of discrediting information. After
the reporter’s arrest four more
people appealed to the Public Pros-
ecutor’s Office claiming extortion

ing individuals, but he has refused
to name them. However, a few
days later the names of some offi-
cials who appealed to the Prose-
cutor’s office against Orozaliev’s
actions became publicly known.
These individuals were: Mr Sydyk-
ov, head of the Djalal-Abad veter-
inary laboratory, Mr Shaibekov,
head of the regional veterinary
service department, and Mr Sher-
aliev, head of the «Kyrgyzpochta-
sy» regional branch.

STRANGE COINCIDENCES
It is interesting that all of them

submitted their petitions on the
same day - July 20 2001 - and three
weeks later the reporter was ar-
rested. It is also interesting that
Sydykov and Shaibekov confirmed
that Orozaliev had demanded only
230 soms (nearly $4) and 150 soms
(about $3) respectively. The sum
stated in Sheraliev’s claim was less
absurd: 200 US dollars. The dis-
covery of two cartridges from a
Makarov pistol in the film crew’s
car during Orozaliev’s arrest was
also reported. But most amusingly
of all was the fact that in the car
search report, as one lawyer con-
firmed, no cartridges were men-
tioned at all.

Procurator Bakiev stated that
six lawyers had expressed their
desire to defend the journalist, but
that he had only chosen two
Djalal-Abad public defenders. A
lawyer with «Internews Kyr-
gyzstan», Akmat Alagushev, was
granted permission to meet Oroza-
liev, but the latter had ostensibly
rejected the Bishkek lawyer’s ser-
vices. The journalist subsequently



Media Insight Central Asia # 21, November-December 2001                                                   CIMERA

2

completely denied the procurator’s
statement that he had rejected Al-
agushev’s offer. This is confirmed
in Orozaliev’s statement on the
granting of the Internews’ lawyer
as his defence, which was written
as soon as the journalist learnt
about his arrival. As the result,
both the Djalal-Abad lawyer Kara-
baev, and Alagushev were to de-
fend the reporter. As long ago as
two days prior to his arrest, Oroza-
liev filed an application to the mili-
tia stating that Torobaev’s people
had persecuted him and his film
crew and attempted to get into their
car. Responding to the question as
to why the militia has done noth-
ing about this situation, and wheth-
er the application was taken into
account during the course of the
investigation, Procurator Bakiev
said that this case had no relation
to the reporter’s arrest.

HEALTH PROBLEMS
It should be noted that officials

in the Public Prosecutor’s office
confirmed that although the with-
drawn video records are regarded
as criminal equipment, they are
not seen as proof of committing
the crime. However, according to
Bakiev, a commission of experts
from amongst journalists will be
created, who after having seen all
Orozaliev’s records will estimate
the degree to which they can be
treated as an infringement of jour-
nalistic ethical standards. Howev-
er, it wasn’t clear which criteria
these journalists-experts will use
to finalize their conclusion, who
will be invited as experts, what
influence the Commission’s con-
clusions will have on the court’s
decision, and why Prosecutor’s
officials are all of a sudden con-
cerned with the observance of pro-
fessional standards by journalists.
The Procurator has refused to give
any answers to these questions.

Answering questions about Oroza-
liev’s possible release because of
illness, Bakiev said that the jour-
nalist had complained of hyperten-
sion, so he had been taken to a re-
gional hospital where a physician
has declared him healthy enough
to be kept in custody. To the ob-
jection made by journalists that
only a medical commission com-

posed of at least three physicians
has the right to issue such a med-
ical certificate, rather than a sin-
gle doctor, the Procurator prom-
ised that a more qualified exami-
nation of Orozaliev would be con-
ducted as soon as possible.

After the Djalal-Abad area
Procurator lost his seat in the mid-
dle of July, Orozaliev’s relatives
hoped that the new head of the
Prosecutor’s office would change
the punishment, so that instead of
custody the journalist would be let
off with a written undertaking not
to leave his place of residence.
However, the Prosecutor’s demo-
tion brought no results. According
to Orozaliev’s sister, acting Proc-
urator Rustam Umarov, who had
investigated the case and was,
according to Orozaliev’s sister, a
friend of the claimant’s family,
made it unambiguously clear that
there was no hope of a non-guilty
verdict.

Under the insistence of physi-
cians, Orozaliev was taken to the
cardiologic ward of the regional
hospital at the end of July. He was
kept there until the start of judicial
proceedings. At the end of August
the term for legal examination had
expired, however at the request of

the investigator the new Procura-
tor extended the term by one
month. According to Orozaliev’s
sister, near to the end investigator
Umarov had more than once asked
her to talk to her brother to try to
get him to make amends with the
claimant and ask for his pardon.
In return the case investigator
promised to withdraw the action.

However, Orozaliev rejected the
deal, claiming he was not guilty of
the crime and sure that the truth
would triumph in court.

THE COURT CASE
Five months later, on October

19, 2001, the first hearing was
held in the Djalal-Abad municipal
court. At the beginning of the hear-
ing judge Zamir Simakov prohib-
ited proceedings from being
filmed by a regional television
operator. The judge and defen-
dants weren’t against the televi-
sion reporter’s presence, but the
judge had to stop filming due to a
protest by the claimant. Although
the claimant and procurator were
against it, Judge Simakov allowed
a public defence attorney repre-
senting the regional human rights
organization «Justice» to partici-
pate in the proceedings. The judge
also allowed Internews lawyer
Akmat Alagushev, to defend the
accused. In interviews before the
court proceedings each of the par-
ties had stated their merits and
claimed they had every prospect
of winning the case, and the de-
fendant, as expected, did not ad-
mit his guilt. Before the hearing,
defence lawyers said that the

The case investigator promised to withdraw the action.
However, Orozaliev rejected the deal, claiming he was
not guilty of the crime and sure that the truth would
triumph in court.



Media Insight Central Asia # 21, November-December 2001                                                   CIMERA

3

worse case scenario was a two-
year custodial sentence, however,
the sentence imposed exceeded all
predictions. Orozaliev was sen-
tenced to nine years’ imprisonment
and confiscation of property, and
Topchuev was sentenced to eight
years.

OUTRAGEOUS SENTENCE
Lawyers, human rights defend-

ers and journalists observing the
proceedings unanimously declared
that the sentence was too severe,
and that no direct evidence of
Orozaliev or Topchuev’s guilt had
so far been presented. Lawyers at
once filed an appeal to the higher
court. The appeal was to be con-
sidered on December 19, 2001, but
due to the absence of some judg-
es for unknown reasons, the ap-
peal was postponed until Decem-
ber 27. However, it became clear
that the appeal would again remain
unconsidered because the claim-
ant, Bakyt Torobaev, was under-

going medical treatment in Bish-
kek. Alagushev believes that the
verdict of the municipal court is il-
legal. For example, in it there is no
reference to evidence proving that
a crime was committed. He is also
sure that it is now completely im-
possible to predict what the Court
of Appellate Jurisdiction’s verdict
will be.

SILENCE OF THE PAPERS
During the whole period of

court proceedings not a single
newspaper published an impartial
article about it. Moreover, the top-
ic became taboo for all print me-
dia in the region and the republic,
because all newspapers are state-
owned. For example, twenty-five
journalists were present at Procu-
rator Bakiev’s press conference,
but no one published a single word
about it. Some Djalal-Abad jour-
nalists gave their opinions con-
cerning the Orozaliev case to this
author, but asked not to be named.

All the author’s attempts to pub-
lish articles about Orozaliev and his
case have ended unsuccessfully,
and all newspapers have rejected
them. Information on Orozaliev’s
case could only be found on the
Internews website and on the web-
site of the state news agency Ka-
bar.

However on Khabar’s site
there was an article signed by N.
Kabulov, in which, in the spirit of
Soviet times, the author wrote
about Orozaliev’s unconditional
guilt. All attempts to find the au-
thor of this article were in vain, as
she or he is unknown to Bishkek’s
journalists. The first impartial arti-
cles about Orozaliev’s case ap-
peared only in Moya Stolitsa and
Fergana in November 2001, when
these papers restarted printing af-
ter a four-month silence. This had
been ostensibly caused by improp-
er registration with the Ministry of
Justice, which was in fact the fault
of the ministry itself.


