
The largest and the most popular mass weekly in the Kyrgyz language ‘Asaba’, grew
from the republican youth newspaper “Leninchil Jash” (“Young Lenin’s follower”),
and during the 1990s considered itself to be the natural successor to this journal.  In
1993 Asaba celebrated its 70-year anniversary.

With the collapse of the party system, a “Leninchil Jash” employee M.Eshimkanov
managed to obtain independence from the highest komsomol body and to create out
of the newspaper a joint stock company of a closed type, the founders of which were
the newspaper staff.  Eshimkanov became the editor-in-chief.

At the beginning of the 1990s the newspaper became the voice of the Democratic
Movement of Kyrgyzstan (DMK), having taken the radical and democratic tone.  Start-
ing from 1992, when the main political figures of the DMK were ousted from the political
scene, the newspaper and editor-in-chief Eshimkanov started to move closer to Presi-
dent Akaev and his team.  The high point of this closeness was the book “Askar Akaev.
A man without middle.” The authors were the chief editor of Asaba and its leading
correspondent K.Imanaliev, later appointed the President’s press-secretary.  At that
period, Asaba was the most influential newspaper in the political field of the country.
According to many officials close to the President, Akaev started his working day by
reading Asaba.  Eshimkanov often went on foreign visits with the President and not just
as a simple journalist - Akaev repeatedly introduced him as his successor.  In the 1995
presidential election Eshimkanov headed Akaev’s election staff.

The split between the newspaper and the President and his family took place after
the elections, because, as Eshimkanov states, he was disillusioned about the Presi-
dent as an individual and about his policy.  However, outside observers believe that
the conflict happened because Eshimkanov did not accept the positions offered to
him by the President.  He had been expecting much more and this offended Akaev.

After a short period of calm, Asaba declared open “war”, with a half-mythical publi-
cation suggesting that the country was unofficially ruled by the President’s wife,
Mairam Akaeva.  The article was accompanied by a picture of the ___Ñèêñòèíñêàÿ___
with the First Lady’s face holding the infant with Akaev’s face.  After this first “shot”,
the newspaper published critical articles about the President and his team regularly.

At this point, opposition to the newspaper sharpened with the appointment of the
former Asaba correspondent Imanaliev as the President’s press secretary.  He would

ANNEXE B

.................................................................................................
B1 Case study: Newspaper “Asaba”

THE HISTORICAL DEVELOPMENT AND CURRENT SITUATION OF MASS MEDIA IN KYRGYZSTAN / Kulikova & Ibraeva.................................................................................................................................................... 169



continue to condemn the newspaper for a number of years.  For example, on Sept.29,
1997 he stated at a briefing for journalists: “this should be stopped: in one issue
only 8 articles against Akaev,” referring to the 38th issue of the newspaper.  The
press secretary was particularly outraged by the photographic collage accompany-
ing the article “Akaev and his team,” which he defined as “pornographic.”

At the end of 1997, dissatisfaction with the power of the newspaper was expressed
through specific actions: on Nov.28 the tax service sealed the newspaper facilities,
allegedly for non-payment of taxes.  Again for tax violation and under the pretext
that the rent resolution signed by Prime Minister Jumagulov was illegal, the newspa-
per was “smoked out” of the building in which it had been for 30 years.  As a result
of the same tax inspection, a “written off” credit was uncovered, the one provided to
Asaba by the company “Kumtor Operating Co.,” for publication in 1994 of the book
“Askar Akaev.  A man without middle”.  This fact became a foundation for the lawsuit
initiated in 2000 against the newspaper, as a result of which it was issued a court
order to pay back the credit and a fine at the amount of 1.072,000 som (US $21,000).

At the beginning of 1999, with a move by the Commission on Morals under the
Ministry of Justice, a court resolution shut down Asaba’s supplement “Paishamba”
because it allegedly published pornography. A second supplement “Jungli Zakonu”,
was also shut down.

However, opposition reached a climax in summer 2000 when the oldest deputy of
the Jogorku Kenesh, T.Usubaliev, sued the newspaper for regular insult and violation
of his honor and dignity over an eight year period, requiring 50 million som (US $1
million) as compensation for moral damage.  In the context of the coming 2000
presidential election in which Eshimkanov participated as a candidate, many consid-
ered this lawsuit as the White House’s attempt to curb and streamline the opposi-
tional press.  Both cases (on Kumtor’s credit and Usubaliev’s claim) were resolved
not in the newspaper’s favour - despite appeals, Asaba was ordered to pay a total of
5 million som.

This unthinkable amount actually drove the newspaper into bankruptcy.  It ceased
publication following the court decision of March 6, 2001 and from that time Asaba
journalists were published on the pages of “Respublica.”  At present Asaba does not
come out, and when its founder tried to open three new newspapers, all registration
was cancelled (see Section “Registration”) in June 2001.  This has given a certain
“aura” of sacrifice to newspapers that have not yet been seen, which may become a
determinant of their future popularity if they are eventually permitted to publish.

On August 16, 2000, chief editor Viktor Zapolsky, deputy chief editor Svetlana
Krasilnikova and journalist Vladimir Nochevkin of the weekly private newspaper Delo
Nomer were summoned to the Ministry of National Security.  They were interrogated
in relation to a criminal case against them on the grounds of a state secret disclo-
sure.  The MNS insisted that the Delo Nomer newspaper violated the secret of pre-

ANNEXE B....................................................................................................................................................170



trial investigation and state secret.  According to the journalists, the interrogation
was conducted with the violation of norms established by Article 189 (2) of the
Criminal and Procedural Code.  After the 8-hour interrogation session, the deputy
chief editor Krasilnikova was taken to hospital with a severe heart condition.

The newspaper journalists and independent observers associate the beginning of
the campaign against the newspaper with its editorial policy and activities. In par-
ticular, with the article “Sensational discoveries are made behind closed doors!”
(July 26, 2000), which covered the details of the closed court hearing against Felix
Kulov, leader of Ar-Namys oppositional party.  According to the newspaper’s chief
editor Zapolsky, the newspaper’s problems with the government started with the
beginning of the second round of the 2000 Parliamentary elections, i.e. all the ele-
ments of structural censorship were applied to the newspaper for political reasons.

THE HISTORICAL DEVELOPMENT AND CURRENT SITUATION OF MASS MEDIA IN KYRGYZSTAN / Kulikova & Ibraeva.................................................................................................................................................... 171



On August 17, the journalists of Delo Nomer organized an urgent press conference
where they told their colleagues from other media outlets about the case on “state
secrete disclosure” initiated by the MNS against the newspaper.

On September 19, 2000, between 3:00-6:30 pm, 30 MNS employees conducted a
search authorized by the Deputy Procurator General K.Kojonaliev in the offices of
the newspaper’s chief editor, deputy chief editor and journalist Nochevkin. The houses
and apartments of these newspaper employees were subject to search as well.
During the time of the search in the newspaper office, all the staff was isolated from
the outside world – the office was closed for visitors, all telephone conversations and
contacts of the suspects with the rest of the staff were prohibited.  As a result of the
search, written archive and official government documents were withdrawn from the
newspaper safes as well as personal documents belonging to the journalists.

The newspaper staff decided to publish in the newspaper an address to President
Akaev with a demand to stop the harassment. They threatened possible political
actions if the demand was not met. The address had no response from the White
House.

The lawyers of the charged journalists declared rejection of the MNS investigation
department as an inherently biased agency, and formulated a demand to put forth
criminal charges against the MNS investigator M.Abduhalykov (who was in charge of
the search in the newspaper office) based on Articles 27, 322 (Part 1) of the Criminal
Code of the Kyrgyz Republic (preparation for a crime, putting forth charges against
an innocent person).

Several days later, on November 29, 2000, the chief editor Zapolsky, the deputy
chief editor Krasilnikova and journalist Nochevkin were charged under Article 300 of
the KR CC (disclosure of a state secret).  On January 13, 2001 the newspaper’s Chief
Editor Zapolsky announced that the MNS intended to prolong the term of investiga-
tion into the criminal case against the newspaper.

In all, the MNS Investigation Department worked on the “state secret disclosure”
case for almost seven months.  The criminal prosecution of Zapolsky, Krasilnikova
and Nochevkin on the charges of Article 300, Part 1 of the KR CC was stopped on
February 15, 2001 “due to the changed situation.”  The prosecution measure – a
written statement not to leave city – was removed.  The General Prosecutor’s Office
notified the newspaper staff about this seven days after the decision was made,
following the newspaper’s inquiry.

Almost at the same time as the “case on state secret disclosure” against the “Delo
Nomer” newspaper, a court case against the newspaper’s journalist Vladimir Nochevkin
was initiated. On December 1, 2000 the judge of the Pervomaysky Rayon Court of

.................................................................................................
B2 Case study: Newspaper “Delo Nomer”

ANNEXE B....................................................................................................................................................172



Bishkek City, E.Abylkasymov, acquitted the Delo Nomer reporter due to absence of
corpus delicti. The essence of the case was the claim against reporter Nochevkin put
forward by an individual – the MNS Deputy Minister Colonel Poluektov – based on
Article 127 Part 3.of the KR CC (libel associated with the charge on a grave crime or
a very grave crime).  The foundation for the claim was the article “Copper Secrets of
Boris Trofimovich.”  The plaintiff, the MNS colonel, demanded to sentence the article
author Nochevkin to any term provided by Article 127 Part 3. of the KR CC as well as
to impose on him a compensation for moral damage at the amount of 100,000 som.
Initially the claim had a more “substantial” amount – 2 million som (about $40,000)
– as compensation for the moral damage of the dignity and reputation of the MNS
deputy minister.

On January 23, 2001, a joint session of two Parliament Committees, the Security
Committee and the Committee on Information Policy, – took place. The Committees
refused to consider the demand of the MNS Deputy Minister Poluektov to interpret
the laws with the purpose of charging the journalists of the Delo Nomer newspaper
with disclosure of state secrets.

Again in January 2001, a new case against the newspaper was initiated by the claim
of Misir Ahirkulov, a former MNS minister and the chief of the Presidential Adminis-
tration at the moment of the claim. The newspaper won the case.

The chief editor of Delo Nomer, Zapolsky made the following comment on that case
and the work of the MNS and its leaders, both former and current: “They have
turned their agency into the generator of criminal and political processes that fabri-
cate criminal cases and successfully take them to court.”

THE HISTORICAL DEVELOPMENT AND CURRENT SITUATION OF MASS MEDIA IN KYRGYZSTAN / Kulikova & Ibraeva.................................................................................................................................................... 173



Created at the beginning of 1992 and one of the first private non-state newspapers
in the sovereign Kyrgyzstan, the newspaper Res Publica flourished up to 1993.  Its
popularity and readership grew, and Res Publica’s ratings and profits were among
the highest in the media sector.  The newspaper also managed to get along well with
the government.  There was even a period of obvious favouritism from the President
with all the resulting perks – trips abroad for the editor with the Presidential entou-
rage, eloquent declarations of mutual appreciation, etc. To support its popularity
and prestige, the newspaper tried to be sharp and critical.  But if certain high offi-
cials got into the field of criticism, the newspaper’s policy and practice was not as
harsh.

The first serious contradiction of the newspaper with the government took place in
December 1993, when following disclosures in Parliament, Res Publica published its
article “Kyrgyz Watergate”.  Here it raised questions on the gold affair and the
involvement of the President in suspicious economic deals. As a result, the chief
editor Sydykova was called to the General Prosecutor, “for persuasion and warning,
” as Sydykova was to recall later.  Immediately after this the Financial Inspector,
sent by the Government, conducted a thorough inspection of the newspaper’s ac-
counts and bills.  According to Sydykova, all this was accompanied by threats of
physical assault from individuals who “did not identify themselves.”

By January 1994 the newspaper had moved to the opposition camp and started to
fight with the government structures.  On the eve of the national referendum on
extension of the President’s term of office, printing of the newspaper was suspended
for two weeks.  Since there were no legal or economic reasons (all the bills were
properly paid) to reject printing the newspaper, the director of the state-printing
house Uchkun, was forced to explain the decision. A.Stamov said that there was a
lack of printing plates necessary to print the issue.  However, the plates were absent
only for this particular newspaper and the deficit was short-lived.

Immediately after publication of the referendum results the newspaper was pub-
lished regularly.  Later, the monopoly on printing services was to be used many
times as a tool to put pressure on Res Publica.  According to the newspaper’s editor
and journalists, another monopolist was also used to exert force – the state distribu-
tion network Kyrgyzbasmasoz.

By summer 1994, the newspaper had finally and firmly moved to the camp opposing
the President.  Following the publication of a three-line story commenting on Presi-
dent Akaev’s alleged homes in Switzerland and Turkey, the President initiated a civil
case against the newspaper for libel.  As a result of complicated court proceedings
the verdict was that the chief editor, Zamira Sydykova and deputy editor, Tamara
Slascheva were found guilty of the crime prescribed by Article 128 p.2 (libel) of the

.................................................................................................
B3 Case study: Newspaper “Res Publica”

ANNEXE B....................................................................................................................................................174



KR Civil Code and sentenced to imprisonment.  They were also banned from all
professional activities as journalists.

The next attack on the newspaper was associated with the main gold enterprise of
the country, Kyrgyzaltyn.  A number of critical articles on its activities and those of
the President of the gold enterprise Dastan Sarygulov appeared in 1997. He an-
swered with a claim against the newspaper.  Despite a very professional defense,
(the paper’s lawyer Maximov was reputed to be one of the best in the country), the
decision of the rayon court was that editor Zamira Sydykova and author of the
articles Alexandr Alyanchikov should be sentenced and imprisoned in the temporary
confinement cells in Bishkek.  The international community voiced its concern that
human rights and other democratic norms in Kyrgyzstan had been violated and that
there was a real threat to the freedom of speech.  Nevertheless, editor and owner of
the newspaper Sydykova spent two and a half months in the cells and journalist
Alyanchikov – 11 days.  It took a decision by the Supreme Court to acquit both
journalists.

Another journalist of Res Publica, Yrysbek Omurzakov, was also arrested in 1997.
‘Libel’ about bad conditions in a dormitory of one of the factories “cost” the journalist
74 days imprisonment. In essence, the following formula became the norm for the
newspaper’s relations with the government: the newspaper criticizes the govern-
ment while the government represses the newspaper and puts its journalists in jail.

One more benchmark in the history of the newspaper was a court hearing, which
almost lead to its collapse.  On January 14the 2000, Rees Publican lost its libel case
against the President of the National TV and Radio Company, A.Karypkulov.  The
court determined the compensation for moral damages at the amount of 200,000
som.  From March 2000, based on a letter received from the court, the printing
house Uchkun suspended printing of Res Publica. This was despite the fact that the
term of contract between Uchkun and the newspaper had not yet expired and the
newspaper had not violated the requirement to pay the fine to Karypkulov according
to the court decision.  It took a great deal of time and effort for the newspaper to
defend its right to print and only full payment of all fines helped the newspaper to
resume printing.

Besides this form of (economic) pressure in relation to journalists, other forms of
pressure were imposed on the newspaper.  For example, on March 10, 2000 the
newspaper’s reporter Abdrasulova was arrested and charged with “participation in
an unauthorized demonstration.”  In essence, the journalist was accused of perform-
ing her professional duties, i.e. covering the event that really occurred.  The trial
took place over seven days and on March 18, after paying the fine of 1,000 som, the
journalist was freed.  The list of harassments against the newspaper continued to
grow. At the same time, the international status and reputation of the newspaper
and its editor Sydykova in the battle for freedom of the press was enforced as its

THE HISTORICAL DEVELOPMENT AND CURRENT SITUATION OF MASS MEDIA IN KYRGYZSTAN / Kulikova & Ibraeva.................................................................................................................................................... 175



relations with the government worsened. Thanks to the image of fighters for truth
and fairness that had been created with the help of the government structures, the
newspaper was able to obtain long-term grant support from international agencies
and sustain the pressure of economic structural censorship.

Then the government utilized a new mechanism. It isolated the newspaper from the
official sources of information.  Since the state still remained the main producer and
carrier of information, the limitations on access of Res Publica journalists to main
sources of information was a disaster for its content.  The newspaper gradually lost
its factuality, timeliness and adequate coverage of current events.  The editor and
journalists tried to revive the newspaper and with the hope of keeping his journal,
the editor took on some of the staff and creative potential of Asaba, another oppo-
sition newspaper that had been driven to bankruptcy.  But even this symbiosis has
not been able to save either Asaba or Res Publica so far.

ANNEXE B....................................................................................................................................................176


